Mijn Communities
Help
FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Toegang personeelsdossier bij meerdere dienstverbanden aanpassen

door FBB Zorgboog
Status: Niet ingepland

Sinds de ingebruikname van rubriek P15013 - YF gebruiker nieuw heb ik problemen met de inrichting van de verschillende exportcodes. Voorheen bij gebruik van P05013 was dit geen probleem.

Situatie: 

Personeel niet in loondienst, waaronder vrijwilligers, zijn bij ons geen YF-gebruiker, maar we willen wel graag een personeelsdossier aanleggen. Dit kan mbv P05009.

Echter wanneer het gaat om YF-gebruiker met 2 dienstverbanden (1 als medewerker in loondienst én 1 als vrijwilliger dus niet in loondienst), dan heb ik een probleem. Ik kan nergens regelen dat die YF-gebruiker wel toegang krijgt tot de gegevens behorende bij het dienstverband in loondienst maar geen toegang krijgt tot de gegevens behorende bij het dienstverband niet in loondienst.

 

De servicedesk heeft geen oplossing en heeft mij geadviseerd maar een idee in te schieten. Bij deze. 

5 Opmerkingen
Lotte v Dijk
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lotte v Dijk

@Peter van Miltenburg 
Hey Peter,
Ik stuur dit idee door naar jullie ideeënportaal. Zou jij deze willen opvolgen? 
Alvast bedankt! 

door Peter van Miltenburg (Bijgewerkt ‎09-08-2023 18:33 door Peter van Miltenburg VISMA )
Status changed to: Status: Realisatie onwaarschijnlijk

In lijn met artikel 35.2 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens dient de medewerker bij inzage in het Personeelsdossier toegang te krijgen tot het volledige dossier.

Op basis daarvan is er door de werkgever een keuze om helemaal geen toegang te verlenen en pas op basis van een verzoek van de medewerker toegang te geven tot het gehele dossier, danwel permanente toegang te verlenen tot het gehele dossier. Er is één dossier per medewerker (lees: medewerkernummer) ongeacht het aantal dienstverbanden en er is geen mogelijkheid om afzonderlijke dienstverbanden te verbergen. Ook zijn alle beschikbare documentsoorten standaard raadpleegbaar en ondanks de mogelijkheid om dit privilege uit te zetten is dat in principe niet toegestaan.

Om deze reden (en daarnaast ook de complexiteit van het implementeren van dergelijke functionaliteit) is het niet waarschijnlijk dat deze wens geimplementeerd zal worden. 

Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR **
door Raymond_de_Rozario

Goedemorgen @FBB Zorgboog ,

 

Gewoon uit pure nieuwsgierigheid, en omdat hoop van meerdere denkwijzes een breder inzicht te krijgen: Waarom zou je voor voor persoon 123456 bij dienstverband 1 (bv. verpleegkundige) wel toegang willen geven tot het personeelsdossier.  Wanneer deze medewerker ook een dienstverband heeft zoals je zelf al aangeeft als vrijwilliger, mag deze geen toegang tot een personeelsdossier. Zoals @Peter van Miltenburg al aangeeft, het is dezelfde medewerker.

 

Al vast bedankt voor je toelichting.

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Raymond_de_Rozario het gaat in principe niet persé over de toegang tot het personeelsdossier. In het verleden kon je per dienstverband aangeven dat iemand wel/geen Youforce-gebruiker was en dus een Youforce-account moest krijgen. De aanmaak van wel/geen personeelsdossier stond daar los van, die moet altijd worden aangemaakt. In de Youforce instroomformulieren kon ik de waarde van de relevante exportcode dan ook specifiek regelen voor bijv personeel niet in loondienst. Heeft iemand geen toegang tot Youforce dan heeft die uiteraard ook geen toegang tot het personeelsdossier.

 

Na deze aanpassing werkt dit niet meer. Nu wordt iemand die al een dienstverband heeft of ooit heeft gehad altijd aangemerkt als Youforce-gebruiker. In het instroomformulier kan ik die rubriek niet automatisch laten vullen o.b.v. aanwezigheid actueel/niet-actueel dienstverband. Dus iemand die ooit al eens bij ons in dienst is geweest wordt aangemerkt als Youforce-gebruiker en aangezien we SSO gebruiken heeft die persoon dus toegang tot Youforce. Ook wanneer het personeel niet in loondienst betreft.

 

Het was weer even graven wat het probleem ook alweer exact was. ben er destijds druk mee geweest maar heb inmiddels maar geaccepteerd dat het niet werkt zoals je zou willen 😉

door Sabine Koelewijn
Status changed to: Status: Niet ingepland