Mijn Communities
Help
Former Member
CHAMPION ***

Als beheerder voor medewerkers hun emailadres aan kunnen passen (SLSR-I-391)

door Former Member
Status: Alternatief aanwezig

Nu is het wel mogelijk om de mailadressen van eindgebruikers en PSA gebruikers aan te passen als beheerder, maar het mailadres van een medewerker is alleen door de medewerker zelf aan te passen via de tegel 'Mijn voorkeur'. Het zou heel handig zijn om dit mailadres ook als beheerder aan te kunnen passen.

10 Opmerkingen
door Remco te Ronde
Status changed to: Status: Alternatief aanwezig

Beste @Former Member ,

 

Zoals je mogelijk hebt gelezen het bericht Youforce Cleanup ideeën zullen meerdere Visma|Raet collega's de aankomende tijd helpen in de beoordeling van de ideeën. 

 

Bij dit idee verwijs ik graag naar het kennisbank artikel ''HRSSBO4 Email adres bij eindgebruikers (ESS gebruiker)''. Daarin staat de volgorde beschreven:

 

  • Opgegeven emailadres onder “mijn voorkeur”.
  • Emailadres bij gebruikers
  • Zakelijk Emailadres
  • Prive emailadres
  • Geen mail

 

Als je dus kiest om ''Mijn voorkeur'' in Self Service niet meer vrij te geven maar de e-mailadressen te registreren in HR Core Beaufort is je idee opgelost. Want dan kan je als beheerder gewoon het e-mailadres in HR Core Beaufort aanpassen.

Petra Koenders
CONTRIBUTOR ***
door Petra Koenders

Hallo Remco 

 

Bovenstaande onderwerp vind ik erg interessant omdat wij veel medewerkers hebben die het niet lukt om hun prive mailadres op te geven in YouForce. Maar terwijl ik op de link klik, wordt er om een gebruikersnaam en wachtwoord. 

Mijn standaard werkt niet. Kun jij de link openstellen? 

 

Mvgr Petra

door Remco te Ronde

Hoi @Petra Koenders ,

 

Dat is vervelend dat ik een link heb gedeeld die je niet kunt openen. Ik kan de link helaas niet aanpassen. Maar als het goed is moet het als volgt lukken:

 

Ga naar de kennisbank van het Service Center van Visma|Raet (de plek waar je ook een eventueel incident meldt). En zoek daar op ''Email adres bij eindgebruikers (ESS gebruiker)''. Dan zou je het artikel moeten kunnen vinden.

 

Lukt het nog niet? Laat het dan weten dan breng ik je in contact met onze collega's van het ServiceCenter.

Jar1k
CHAMPION *
door Jar1k

@Petra Koenders  de door @Remco te Ronde aangedragen oplossing werkt goed, mits je daar vanaf het begin mee werkt. Als medewerkers al een tijdlang toegang hebben gehad tot Mijn Voorkeur en zaken hebben gewijzigd, kun je dat niet meer centraal wijzigen.

Daarom hebben wij Mijn Voorkeur op een gegeven moment uitgezet en de Servicedesk gevraagd met een query alle invoer te wissen. Daarmee borgen we dat de e-mails altijd naar het zakelijk mailadres gaan (en indien niet gevuld naar het privé mailadres).

door Remco te Ronde

Inderdaad goede toevoeging @Jar1k . En ook positief om te horen dat de aangedragen oplossing bij jullie goed werkt.

 

Als je al (jaren) lang werkt met 'Mijn voorkeur' en je kiest ervoor om deze uit te gaan zetten dan is het verstandig om via het ServiceCenter van Visma|Raet  de huidige 'handmatige' e-mailadressen uit 'Mijn voorkeur' te laten verwijderen. 

Jeroen Coret
CONTRIBUTOR ***
door Jeroen Coret (Bijgewerkt ‎01-07-2022 14:17 door Jeroen Coret )

@Remco te Ronde @Jar1k 
Toch zou het mooi zijn wanneer je een keuze zou kunnen maken als organisatie welk veld je wilt gebruiken als standaard mailadres voor bv notificaties e.d.. Wanneer je dat naar het privemailadres zou willen sturen dan ben je nu verplicht om het zakelijke mailadres leeg te laten in hr core. Het zakelijke mailadres zou je voor bv rapportages wel gevuld willen hebben in hr core.

Zeker bij zorgorganisaties wordt het zakelijke mailadres slecht gelezen door medewerkers en hebben ze vaak de wens om te mailen naar prive mailadres.

Jar1k
CHAMPION *
door Jar1k

Eens.

door Remco te Ronde

Hoi @Jar1k en @Jeroen Coret  ,

 

Jullie zullen vanuit de praktijk de meeste ervaring hebben over hoe medewerkers met hun zakelijke e-mailadres omgaan. Maar ik kan me voorstellen dat naast mails vanuit Youforce er ook vanuit b.v. ICT, Inkoop of bijvoorbeeld een personeelsvereniging mails worden gestuurd naar dit zakelijke adres. Het is dan zeker lastig als medewerkers dit niet lezen.

 

Maar de oplossing om alle mails naar het privé adres te sturen kan weer leiden tot de omgekeerde situatie. Dat medewerkers gaan aangeven dat ze geen (of niet zo veel) ''werk-gerelateerde'' mails op hun privé e-mailadres willen hebben. 

 

Dus wil je de medewerkers de ultieme flexibiliteit geven dan is het gebruiken van 'Mijn voorkeur' de beste oplossing. Maar is er ervaring dat e-mailadressen daar niet correct worden bijgehouden dan is het alternatief zoals beschreven in het kennisbank-artikel een alternatief wat bij diverse organisaties wordt gebruikt.

Jar1k
CHAMPION *
door Jar1k

@Remco te Ronde @Jeroen Coret   even een voorbeeld uit de praktijk. Medewerkers die langdurig (volledig) ziek zijn, worden bij onze arbodienst aangemeld voor een interventie (bijv. bedrijfsarts). Daarvoor hebben we een mooi SS-proces opgetuigd. Echter moet de mdw daarvoor bellen naar het secretariaat. Dat is zo'n voorbeeld waarbij je graag naar het privé-emailadres wilt mailen om die te instrueren dat telefoontje te plegen.

Meestal voldoet het zakelijk mailadres (en indien niet gevuld het privémailadres), maar soms zou het toch wel erg handig zijn om gericht het privé mailadres aan te schrijven, terwijl het zakelijk mailadres gevuld is.

door Remco te Ronde

Hoi @Jar1k,

 

Interessant praktijk voorbeeld. En goed dat jullie bij een dergelijk specifieke situatie een alternatief proces hebben opgetuigd. Maar om dit idee af te sluiten. @Former Member heeft het idee 'Als beheerder voor medewerkers hun emailadres aan kunnen passen' geopperd.

 

Voor dit idee is inderdaad het beste alternatief om te stoppen met 'Mijn voorkeur' zodat je daarna als beheerder het e-mailadres kan gaan onderhouden in HR Core Beaufort.

 

Het is begrijpelijk dat je in hele specifieke situaties verbeteringen ziet in de volgorde van verzenden van e-mails. Maar het meest overzichtelijk is dat we het originele idee van de @Former Member de status 'alternatief aanwezig' geven en daarmee dit specifieke idee afsluiten. 

 

Note: want er zijn nog veel ideeën die mijn collega's en ik moeten analyseren. En het wordt lastiger als op basis van opmerkingen de oplossingsrichting van een idee veranderd.