Mijn Communities
Help
Jean Pierre B
CONTRIBUTOR **

Binnen Self Service uitvoeren als / inloggen als

door Jean Pierre B
Status: Afgewezen

Beste,

Het zou enorm fijn zijn als we binnen Self Service zouden kunnen uitvoeren als/inloggen als een medewerker die een vraag of probleem heeft. Op deze manier kunnen we zelf het probleem reproduceren en hoeven we niet middels Teamviewer met de medewerker mee te kijken. 

Groet,
Jean-Pierre
Mondriaan

7 Opmerkingen
Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

@Jean Pierre B , dit idee is al vaker geopperd: Kunnen inloggen als een andere medewerker zoals in... - Visma Community

In een reactie hierop zegt @Remco te Ronde  dat dit niet kan in het kader van de privacy wetgeving. Wat ik dan weer vreemd en inconsistent vind is de mogelijkheid om als beheerder van verzuimmanager in te kunnen loggen als gebruiker. 

Als beheerder wil ik niet alleen kunnen 'inloggen als' in de verzuimmanager maar in Mijn Youforce en alle bijbehorende applicaties. Met name bij externe gebruikers is het heel lastig om problemen boven water te krijgen omdat deze mogelijkheid ontbreekt. 

door Bas Menken - Gemeente Leiden

Niet de allernetste manier, maar wat ik nog wel eens doe is de SSO(identity) bij iemand aanpassen naar mijzelf.

Op die manier log ik via SSO in als de betreffende medewerker.

 

Na het bekijken kun je het dan weer terugzetten zoals het was.

Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

ik vind het vreemd dat wij in Plusport (leerportaal) wel de mogelijkheid hebben om in te loggen als de medewerker of manager. Echter geef je dan een reden aan en ontvangt die persoon daar een melding van.

@Remco te Ronde, is dat een idee om ook in Self Service te implementeren? Wij merken namelijk ook vaak bij nieuwe medewerkers dat het moeilijk is om een indienstproces te doorlopen (digibeten). 

Provincie Gelderland
CONTRIBUTOR ***
door Provincie Gelderland

Alle modules, kunnen inloggen als de medewerker/manager , niet sommige wel, de meeste niet, zoals Gea aangeeft zou heel veel extra werk schelen. Nu moet soms op de werkwijze van Bas worden teruggegrepen. Als er tijdens een 'inloggen als' de  actie ergens geregistreerd wordt met reden, waarom niet? Het is nu indirect en omslachtig wel al mogelijk.

door Christiaan Sluis
Status changed to: Status: Afgewezen

Beste allen,

 

Ik begrijp welde wens omdat het inderdaad erg lastig kan zijn om iets te reproduceren of om een vastlegging te doen van het probleem wat de eigen gebruikers ervaren. Het punt van de privacy of vooral de navolgbaarheid is hier erg belangrijk en ook de reden dat ik dit idee per direct afwijs.

 

Met deze functionaliteit zou het anders mogelijk zijn om acties uit te voeren namens een ander, waarmee de gehele betrouwbaarheid van processen zou komen te vervallen. Hoewel wij niet twijfelen aan de beste intenties waarmee dit gevraagd wordt, zou het ook de deur openen voor onbedoelde en/of ongewenste acties. Wij willen dit voorkomen in plaats van vastleggen dat dit middels overname is gebeurd. Bovendien zou de logging net zo onhandig zijn als dat het omvangrijk is.

 

De vergelijking met andere applicaties is hier niet aan de orde. Waar dit nu bestaat kan de functionaliteit worden herzien, maar wij gaan dit niet nieuw inbouwen, ook niet bij Self Service.

Marcel Bouman
CHAMPION **
door Marcel Bouman

Het is inderdaad erg handig als je "als de gebruiker" kan inloggen, maar dit is vanuit oogpunt van navolgbaarheid zoals @Christiaan Sluis aangeeft natuurlijk niet de bedoeling, hoe handig dit soms ook kan zijn. De optie die @Bas Menken - Gemeente Leiden beschrijft werkt goed, maar die gebruik ik niet (meer) omdat hiermee de autorisatie op een ongewenste en oneigenlijke manier wordt gemanipuleerd.

Een oplossing om in de juiste rol/autorisatie met processen in Self Service mee te kunnen kijken of deze zelfs af te ronden is om hiervoor een aparte gebruiker met een duidelijke afwijkende naam aan te maken (ess-test oid). Koppel hier dan een gebruikersrol aan met autorisaties voor de gehele organisatie met de betreffende workflows en activiteiten. Op die manier blijft het in de historie heel duidelijk wie welke actie heeft gedaan. Eventueel kun je in die gevallen dan nog een document met een korte toelichting bij de mutatie voegen waarin je kort beschrijft wat de aanleiding is geweest om als beheerder de taak van de feitelijke actienemer uit te voeren.

Jean Pierre B
CONTRIBUTOR **
door Jean Pierre B

Een inkijkomgeving zou al fijn zijn zodat je kan zien wat de ander persoon ziet en/of ervaart zodat je vanuit daar kan handelen. Het systeem zou moeten kunnen herkennen dat ik vanuit mijn professional account inlog en daardoor bepaalde acties niet kan uitvoeren. Ik denk dat er meer mogelijkheden zijn die ervoor zorgen dat ik de medewerkers niet lastig moet vallen en de klantervaring beter wordt.