Mijn Communities
Help
Anonymous
Niet van toepassing

Het werkpatroon en werkrooster laten vullen vanuit HRSS (SLSR-I-605)

door Anonymous
Status: Gerealiseerd

Bij ons zijn er best veel medewerkers die verlof indienen voor een verkeerd aantal uren.

Dit komt omdat het totaal aantal uren wat je werkt wordt gedeeld door het aantal dagen dat je hebt aangegeven te werken.

Bijv. 36 uur verdeeld over vijf dagen zijn 7,2 uren per dag. De praktijk is meestal dat je vier dagen van 8 uur werkt en een dag 4 uur.

Dit kun je voorkomen door het werkpatroon en werkrooster te vullen in Beaufort. Dit moet alleen met de hand worden ingevuld.

wij zouden graag zien dat het mogelijk wordt dat je in HRSS de uren die je werkt doorgeeft en dat deze worden ingelezen in het werkpatroon en werkrooster zodat ten allen tijden de juiste uren in de verlofadministratie worden opgenomen.

Het is niet meer van deze tijd dat de administratie handmatig het werkpatroon van de medewerker moet bijhouden.

24 Opmerkingen
Former Member
CHAMPION ***
door Former Member
Hartelijk dank voor je idee. Het toegekende nummer is: SLSR-I-605
HansD1
CONTRIBUTOR ***
door HansD1

Dit idee is jaren geleden eens als opgelost aangegeven in de releasenotes. Echter is na een aantal dagen deze oplossing teruggedraaid en hebben we er nooit meer iets over gehoord.

Door veel klanten wordt werkpatroon en werkrooster niet gebruikt omdat het te arbeidsintensief is om dit handmatig te moeten vullen.

Walter Hol
CONTRIBUTOR ***
door Walter Hol

Ik zie dat er inmiddels een oplossing voor is:

https://community.visma.com/t5/Kennisbank-Youforce-Self-Service/Een-werk-patroon-formulier-maken-of-...

 

Jammer genoeg wordt niet vermeld of (en hoe deze dan heet) al via de template of best practice omgeving te importeren is.

HansD1
CONTRIBUTOR ***
door HansD1

@Walter Hol 

Bedankt voor de info. Ik zie idd binnen Youforce het formuliertype DP.

Ik kan echter ook geen best practice ontdekken.

 

@Remco te Ronde 

Heb jij hier wellicht meer info over. Denk dat het veel klanten zal helpen.

Ik zou namelijk graag bij een klant een twee wekelijks werkpatroon op willen voeren via dit formulier.

Dit wordt namelijk standaard uitgevraagd en het zou mooi zijn als we dit dan via het werkrooster in verlof zichtbaar kunnen maken.

 

Dank alvast.

Walter Hol
CONTRIBUTOR ***
door Walter Hol

@Hans ,

 

Ik heb t formulier inmiddels gemaakt. Als je exact de afbeelding uit releasenotes volgt en voor minimaal 1 medewerker het werkrooster genereert werkt het formulier goed.

 

 

HansD1
CONTRIBUTOR ***
door HansD1

@Walter Hol 

Hoi Walter,

Ben er net mee bezig. Heb jij een wekelijks of twee wekelijks patroon?

Walter Hol
CONTRIBUTOR ***
door Walter Hol

Op het formulier komt vanzelf een vraag om 7 of 14 dagen te kiezen

HansD1
CONTRIBUTOR ***
door HansD1

@Walter Hol Oke, ik heb het formulier exact ingericht als voorbeeld. Formulier type DP.

Krijg echter telkens een foutmelding. Had de tactische modules niet uitgevoerd, die loopt dagelijks.

De rubrieken kwamen voor in Self Service, stonden alleen geblokkeerd voor indirect muteren/exporteren en heb ik aangepast.

Heb jij enig idee wat ik over het hoofd zie?

Walter Hol
CONTRIBUTOR ***
door Walter Hol

Heb je bij iemand een werkpatroon vastgelegd én een werkrooster gegenereerd?

HansD1
CONTRIBUTOR ***
door HansD1

Heb ik nu bij een testmedewerker gedaan. Dit moet ik dan exporteren naar Self Service?

Dat is dan toch gewoon met afroep van de medewerker?

Walter Hol
CONTRIBUTOR ***
door Walter Hol

Ja met normale afroep.

 

Ik had trouwens formulier rechtstreeks in flow gekoppeld, niet met dialoog. Weet niet of dat wat uitmaakt

HansD1
CONTRIBUTOR ***
door HansD1

Heb ik gedaan. Open het formulier met deze medewerker, had goede hoop, formulier bleef eerst blanco, uiteindelijk toch weer een 500 melding. 

 

Ik heb het ook rechtstreeks gekoppeld, zonder dialoog. Moet ik een nieuw formulier maken nu er een medewerker een patroon heeft? Moet bij alle medewerkers vooraf een patroon gevuld worden? Neem aan van niet, bij nieuwe medewerkers moet het nog ingevoerd worden, bij voorkeur via dit formulier.

 

Heb jij er zelf nog zaken aan toegevoegd zoals een info tekst e.d.?

Is het mogelijk om een controle te maken op het totaal aantal uren in relatie tot de werkuren per week?

Walter Hol
CONTRIBUTOR ***
door Walter Hol

Hoorde afgelopen week dat er mogelijk iets geactiveerd moet worden dan. Toch even melding aanmaken vrees ik dan.

Ben benieuwd of dat t uiteindelijk is.

HansD1
CONTRIBUTOR ***
door HansD1

Zal ik eens doen. Bedankt voor je hulp zover Walter en een fijne avond!

door Remco te Ronde

Hoi @HansD1 en @Walter Hol ,

 

Inderdaad een hele mooie toevoeging om het werkpatroon te kunnen vastleggen via Self Service. Ik zie dat jullie samen actief bezig zijn met kennis uitwisselen. Goed bezig samen!

 

 @HansD1 had mij persoonlijk getagd. Mijn collega @Daniel_van_Bendegem heeft het kennisbank artikel geschreven en heeft nóg meer kennis van werkpatroon.

 

Zelf lukte het mij om op basis van het kennisbank artikel het formulier te bouwen. Maar inderdaad het kennisbank artikel kan nog duidelijker met enkele aanvullende printscreens. Ik zal mijn collega @Daniel_van_Bendegem vragen dit te verbeteren. Lukt het dan alsnog niet, onze collega's van het ServiceCenter kunnen meekijken.

HansD1
CONTRIBUTOR ***
door HansD1

@Walter Hol 

Hoi Walter,

Heb een melding aangemaakt, maar nog geen uitsluitsel.

 

Weet jij toevallig of je de verlofregeling ook via Self Service kunt vastleggen. Ik dacht van niet, maar van een collega hoorde ik dat dit tegenwoordig ook zou kunnen?

@Remco te Ronde of weet jij dat toevallig?

Groet,

Hans

Walter Hol
CONTRIBUTOR ***
door Walter Hol

@HansD1 , bij mijn weten kan de verlofregeling helaas nog niet via self service 

HansD1
CONTRIBUTOR ***
door HansD1

@Walter Hol

Dank Walter, ik kan inmiddels in het formulier van het werkpatroon. Raet heeft een fix uitgevoerd.

door Remco te Ronde

Hi @HansD1 en @Walter Hol,

 

Wellicht wordt het een beetje verwarrend als in het idee over 'werkpatroon' ook informatie staat over de verlofregeling. Als jullie vragen/ideeën hebben waar andere Youforce Self Service beheerders wellicht mee kunnen helpen kan je wellicht een nieuw forum onderwerp aanmaken.

 

Want ook voor de verlofregeling is namelijk erg goed nieuws. Dit bestaat ook gewoon in Self Service. Meer info daarover kun je vinden in:
Aansturing regeling verlof en bezetting in onderdeel Formatie en Organisatie vanuit SS met koppeling...

 

Mochten jullie er mee bezig gaan en tips willen uitwisselen met elkaar (b.v. wel/niet in nieuw medewerker dialoog. Voor/nadelen van combineren met actieve signalering) maak dan daarvoor gerust een nieuw item aan op het forum. Dan blijft dit idee over 'werkpatroon' iets overzichtelijker.

HansD1
CONTRIBUTOR ***
door HansD1

@Remco te Ronde 

Mooi formulier, ben er nog wat mee aan het testen.

 

Mag ik nog 2 verbeterpunten aandragen?

Het zou mooi zijn als je de uren die je invult op het werkpatroon kunt relateren aan de werkuren per week of 2 weken.

Dan heb je een controle of alle uren in het werkpatroon zitten.

 

Ook zou het fijn zijn als je rubriek P00448 vanuit dit rooster zou kunnen laten vullen.

 

Ben aan het kijken of ik dat met dit formulier voor elkaar krijg, maar daar lijkt het nog niet op.

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

@Remco te Ronde 

Ik heb het formulier voor opgave van het werkpatroon getest en het werkt goed. Ik mis nog wel de controle op de contracturen. Bij ons is het niet mogelijk om standaard tijd-voor-tijd op te bouwen. Je werkpatroon komt overeen met je contracturen. Maar het zou mooi zijn, als je een controle kunt inbouwen waarbij je bijv. ook een max. afwijking van je contracttijd kunt opgeven wanneer tijd-voor-tijd wel is toegestaan. Is er een javascript waarmee ik dit zelf kan inbouwen in het formulier?

 

Daarnaast ben ik nog op zoek naar toepassingsmogelijkheden. Het enige wat ik nu kan bedenken is, dat deze uren zichtbaar worden in de verlofaanvraag per dag, zodat je alleen maar uren hoeft te wijzigen als je bij je verlofaanvraag afwijkt van je werkpatroon. Staat dat op de planning voor HRSS en/of de Youforce App?

HMogezomp1
CONTRIBUTOR ***
door HMogezomp1

@Remco te Ronde :

Ik ben het eens met @Gea Bussink-Veerbeek en @HansD1: Het zou handig zijn als rubriek P00448 automatisch gevuld kan worden op basis van het werkpatroon.

Daarnaast is een handig als we een controle kunnen maken met de contract uren. Bij ons komt het wel voor dat een medewerker met ouderschapsverlof minder in het werkpatroon invult. Wij willen een controle maken dat het totaal aantal uren van het werkpatroon niet meer bedraagt dan de contracturen.

En het zou fijn zijn als het werkrooster ook automatisch wordt bijgewerkt.

 

door Remco te Ronde
Status changed to: Status: Gerealiseerd

Beste Anonymous,

 

Allereerst goed nieuws, de door jou gevraagde functionaliteit is beschikbaar in Self Service!

 

Zoals je mogelijk hebt gelezen in Vervolg Youforce clean up ideeën proberen we het ideeën forum steeds beter bij te houden. In dit geval zijn we net wat later dan ik had gehoopt. Maar in de Self Service januari release hebben we meegedeeld hoe je voortaan 'werkpatroon' kunt gebruiken in Self Service. Tevens hebben we op 5 januari een kennisartikel toegevoegd met de naam Een werk patroon formulier maken of aanpassen (Alleen voor klanten met HR Core Beaufort Online). Daarom zijn we blij dat we jouw idee de status 'Gerealiseerd' kunnen geven.

 

We vinden het ook erg fijn om te zien dat anderen, zoals @HMogezomp1 , @Gea Bussink-Veerbeek@Walter Hol  en @HansD1 al direct deze nieuwe functie 'werkpatroon' in gebruik hebben genomen. Om te zorgen dat we goed en helder overzicht te krijgen in de nieuwe functie 'werkpatroon' sluit ik het originele idee. Want dat is gerealiseerd in de januari release.


Verder verdieping of verbetering in de functionaliteit (zoals een controle op uren, werking met ADV-uren etc.) zijn mooie nieuwe ideeën die gemeld kunnen worden als nieuw idee. Zo houden we samen het ideeen forum overzichtelijk en schoon.

door Remco te Ronde

Hoi @HMogezomp1 , @HansD1 en @Gea Bussink-Veerbeek,

 

Inderdaad er is op dit moment nog géén controle mogelijk met de rubriek voor 'aantal uren per week' (P00448). Ook niet met een trucje of een maatwerk java-script.