Mijn Communities
Help
Anonymous
Niet van toepassing

Verlofkaart - presentatie te vervallen verlofuren (SLSR-I-143)

door Anonymous
Status: Bekend probleem

Er staan reeds ideeën geregistreerd om het te vervallen verlof op een gebruiksvriendelijker wijze te presenteren op de verlofkaart van de medewerker. Als alternatief het voorstel van een van onze klanten: maak de gegevens over het vervallen van uren optioneel, zodat door de applicatiebeheerder zelf kan worden aangestuurd of deze gegevens zichtbaar zijn of niet. De beste uitwerking zou in onze ogen dan zijn dat je net als op de reguliere Self Service formulieren kunt aansturen welke rechtengroep iets wel of niet kan zien.

11 Opmerkingen
Gea Bussink-Veerbeek1
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek1

Het liefst zag ik natuurlijk, dat op de verlofkaart duidelijk zichtbaar is wat de eerstvolgende vervaldatum is met het aantal uren dat 'op de nominatie' staat om dan te vervallen. Echter, dat is technisch bijzonder complex en daarom zou het mooi zijn, als we de kolommen 'te vervallen uren' en 'vervaldatum' kunnen verbergen. Nu zijn het loze kolommen die alleen maar vragen oproepen die je niet kunt beantwoorden.

Gea Bussink-Veerbeek1
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek1

Er staan meerdere ideas in dit forum die over het verlofoverzicht gaan. Het zou mooi zijn als Raet deze oppakt en er daadwerkelijk mee aan de slag gaat.

SLSR-I-233, SLSR-I-143, SLSR-I-112, SLSR-I-60, SLSR-I-215.

door Bastiaan Friederichs
Status changed to: Status: Bekend probleem

Ik zet de status op Bekend probleem omdat we verbeteringen aan willen brengen als onderdeel van Verlof voor de Youforce app. (https://community.visma.com/t5/Nieuws-Youforce-APP/Vervolgstappen-verlof/ba-p/509447)

 

Daarnaast is er al een verbetering doorgevoerd t.a.v. de presentatie van de te vervallen uren en gaan we ervoor zorgen dat te vervallen uren netjes worden bijgewerkt bij een nieuwe verlofopname.

@Gea Bussink-Veerbeek1 indien we de juiste -actuele- informatie kunnen laten zien v.w.b. verlofsaldi en vervaldata, is er dan nog een noodzaak voor het "verbergen" van deze informatie?  Zoals oorsponkelijk gemeld?

Bijvoorbeeld voor bepaalde verlofsoorten? Of is dat een optimalisatie die veel minder relevant is?

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

@Bastiaan Friederichs 

De wens bestaat nog steeds, want er zijn nog wel wat issues waarover we veel vragen krijgen:

1. (zie melding 29124212) Ook bij verlof dat niet komt te vervallen wordt een saldo en vervaldatum weergegeven (vb spaarverlof)

2. In het saldo is toekomstig verlof al verwerkt, maar in het 'te vervallen verlof' niet. Een medewerker kan dus verlof gepland hebben, waardoor er geen verlof meer komt te vervallen. Maar omdat de opname in de toekomst ligt, wordt dat verlof niet meegenomen in de berekening van het te vervallen verlof. Zo lijkt het alsof er verlof komt te vervallen, terwijl het saldo daartoe geen aanleiding geeft.

 

Als deze issues niet worden opgelost, dan wat mij betreft nog steeds de mogelijkheid om die kolommen te verbergen.

Timo van Son - AAG
CONTRIBUTOR ***
door Timo van Son - AAG

De tweede opmerking van @Gea Bussink-Veerbeek vind ik een zeer terecht punt, laat vooral e.e.a. op dezelfde manier berekend worden. Fijn als hier inderdaad een dynamisch gegeven van gemaakt kan worden, net als het saldo. 

 

Onze ervaring is dat met name de vervaldatum 1 januari een struikelblok is in de huidige presentatie. De medewerkers van onze klanten zien dit eigenlijk per definitie te laat, omdat ze expliciet naar het volgend jaar moeten klikken om te constateren dat een potje vervalt zodra het jaar begint. 

door Bastiaan Friederichs (Bijgewerkt ‎14-10-2022 16:35 door Bastiaan Friederichs VISMA )

@Gea Bussink-Veerbeek, voor wat betreft het ticket zal ik het ServiceCenter ook even updaten over mijn bevinding:

Ik was me er niet van bewust . Maar een verjaringstermijn van 0 (maanden) betekent dat het recht dus vervalt na afloop van het verlofjaar. Ik had dus ook dezelfde aanname gedaan die jij ook doet.

Bij wijze van test heb ik de verjaringstermijn op 99 gezet, en dan zie ik HR Self Service het volgende:

BastiaanFriederichs_0-1665757309792.png

 

99 is dus in zekere zin een speciale waarde, het zorgt ervoor dat er geen vervaltermijn is voor de betreffende verlofsoort. (dat geeft Beaufort ook aan als je een eindejaarsverwerking draait)

Dit op advies van een collega van het Beaufort-team


door Bastiaan Friederichs

Voor wat betreft punt 2 @Timo van Son - AAG en @Gea Bussink-Veerbeek even controleren of we het over hetzelfde hebben.

Momenteel wordt het verlof dat "Gaat vervallen" geupdate tijdens de eindejaarsverwerking. 

Het Beaufort-team werkt aan een wijziging waar bij iedere verlofopname, het saldo wordt bijgewerkt.
Dus initieel is er 20 uur verlof dat gaat vervallen per 1-1-'23, medewerker doet een verlofopname van 16 uur, dan gaat Beaufort het saldo verlagen naar 4 uur. (en ook weer doorgeven aan Self Service zoals dat nu ook gebeurt)

Het is dus niet zo dat dit iets te maken heeft met toekomstig verlof. Het saldo wordt alleen bijgewerkt tijdens de eindejaarsverwerking.

Dat is wat jullie bedoelen?

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

@Bastiaan Friederichs  Het verlof dat "Gaat vervallen" wordt momenteel ook tussentijds ge-update en niet alleen tijdens de eindejaarsverwerking. Maar daarbij wordt alleen gerekend met genoten uren en niet met "Opgenomen" uren.

 

Ik zal het proberen inzichtelijk te maken wat ik bedoel:

(verlofkaart bijgewerkt 7 oktober)

GeaBussinkVeerbeek_0-1666080965334.png

Het "Huidig saldo" is kleiner dan het tegoed vorig jaar, wat betekent, dat het tegoed van vorig jaar is opgenomen. Toch staan er 33,07 uren te vervallen per 01-01-2023. 

GeaBussinkVeerbeek_1-1666081037199.png

In de verlofopnames zie je, dat er tot 7 oktober 18 uren Wettelijk verlof zijn opgenomen. "Gaat vervallen" wordt dus wel tussentijds bijgewerkt en niet pas aan het eind van het jaar.

Rekensommetje te vervallen uren: Tegoed vorig jaar - genoten uren: 51,07-18=33,07. 

Bij "Huidig saldo" wordt wel het toekomstig verlof verrekend, waardoor een vertekend beeld ontstaat. Terecht zegt de medewerker: "Hoe kan het nu dat er meer verlof komt te vervallen, dan mijn huidige saldo? Dan kom ik in de min!"

 

Je begrijpt, dat we heel wat uit te leggen hebben aan de medewerker. En dat valt niet mee. 

door Bastiaan Friederichs

Hi @Gea Bussink-Veerbeek ik snap wat je zegt.

Ik denk dat er iets anders gebeurt is, namelijk dat de opname van 18 uur (16-05-2022 t/m 17-05-2022) al bestond ten tijde van de eindejaarsverwerking en dat daardoor deze 18 uren wel in mindering zijn gebracht op de uren "Gaat vervallen"...

Kun jij dit controleren? (misschien zien wanneer de mutatie in Self Service is vastgelegd en geexporteerd naar Beaufort)

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

dag @Bastiaan Friederichs , die verlofmutatie is op 28 maart 2022 geëxporteerd naar Beaufort, dus na de eindejaarsverwerking (in de resumé eertse verlofdag van de aanvraag).

GeaBussinkVeerbeek_0-1666084290217.png

 

door Bastiaan Friederichs

@Gea Bussink-Veerbeek en ik hebben samen nog even gekeken en hoewel het leek alsof er geen eindejaarsverwerking meer gedraaid had, was dit toch het geval.

Deze verwerking was gedraaid nadat de opname van 18 uur bekend was, daardoor zijn die uren in mindering gebracht op het saldo dat komt te vervallen.

Ik zal intern nog overleggen of we op korte termijn iets kunnen toevoegen waardoor we de kolommen die te maken hebben met te vervallen verlof kunnen verbergen totdat we de verbetering hebben uitgeleverd naar productie