Mijn Communities
Help
Former Member
CHAMPION ***

Zoeken of medewerker bekend is op BSN-nummer (SLSR-I-277)

door Former Member
Status: Afgewezen

Zoeken of medewerker bekend is op BSN-nummer zoals dit ook in B4 zou moeten kunnen. Het is een uniek nummer. Wanneer je bij indiensttreding goedkeuring vraagt aan de medewerker dat het uitsluitend bedoeld is om interne administratie op de personeels- / salarisadministratie is de discussie volgens mij overbodig. Neemt niet weg dat de medewerkers hiermee bewust omgaan en zoals gebruikelijk uiterst zorgvuldig en terughoudend zijn m.b.t. dit gegeven.

4 Opmerkingen
door Remco te Ronde
Status changed to: Status: Afgewezen

Hoi @Former Member 

 

In het kader van Youforce Cleanup ideeën reageer ik nu pas op jullie idee van 2017. Maar ''vroeger'' was het o.a. mogelijk om in het nieuwe medewerker proces te zoeken op BSN-nummer. Dit is juist vanwege GDPR/AVG verwijderd. We willen/kunnen dus geen zoeken op BSN-nummer toestaan in Self Service. Daarom heeft dit idee de status 'Afgewezen' gekregen.

Paul Wevers Consultancy
CONTRIBUTOR ***
door Paul Wevers Consultancy

@Remco te Ronde 

Eigenlijk wil je net als in HRcore/Beaufort een melding krijgen dat het bsn nummer al bij een ander personeelsnummer in gebruiken is.

 

Kan zo'n controle wel ingebouwd worden?

Nu komen we pas in Beaufort er achter dat het bsn nummer bij een andere persoon actief is.

 

Groet,

Paul

door Remco te Ronde

Hoi @Paul Wevers Consultancy,

 

Gisteren toen ik je reactie zag vond ik het direct een sympathiek idee. Maar hoe meer we er overdenken hoe meer complexiteit we zien in dit idee. Daarom is het niet realistisch om dit idee uit te voeren. Ik zal je proberen mee te nemen in de ''beren op de weg'' die we zien.

 

 

Complexiteit in privacy

  • Uitgaande van een nieuwe medewerker proces die wordt gestart door een manager of recruiter een controle op BSN lastig zijn vanwege privacy. Want stel een manager/recruiter voert een BSN-nummer in wat al bestaat. Welke melding zou dan passend zijn? Een melding als 'dit BSN-nummer wordt al gebruikt bij Jan Jansen met geboortedatum 01-01-1980' kan natuurlijk niet. Dus wordt het waarschijnlijk een compromis als 'dit BSN-nummer is al eerder gebruikt, vraag bij HR na wat je moet doen'. Dat helpt de manager/recruiter nog niet perse verder.

 

Check bij ''kort indienst proces''

  • Steeds meer organisaties werken met een ''kort indienst proces''. In dat geval voert een manager (or recruiter) alleen de minimale gegevens. Denk aan naam, e-mail, functie, uren, afdeling. Het gegeven BSN-nummer wordt pas opgevraagd bij een 2e andere workflow die door de nieuwe medewerker wordt gestart. Op dat moment heeft de door jou voorgestelde controle al geen zin meer in die 2e workflow.

 

Verschillende toepassing bij organisaties

  • Het kan inderdaad héél logisch zijn om voor iedere medewerker de logica te hebben als 1 medewerker = 1 BSN-nummer = 1 persoonsnummer in HR Core Beaufort. Maar er zullen organisaties zijn die een ander onderscheid hebben. Bijvoorbeeld:
    • Iemand is in het verleden stagiaire geweest en wordt nu échte medewerker. Sommige organisaties willen dan een nieuw persoonsnummer gebruiken.
    • Iemand heeft een bijzondere uitkering (b.v. een wachtgeld-uitkering). Er zijn organisaties die in dat geval b.v. bewust alle 'wachtgelders' een apart persoonsnummer geven.
    • Sommige organisaties hebben meerdere opdrachtgevers of instellingen. Bijvoorbeeld een samenwerkingsverband van Gemeenten. Als je eerder bij Gemeente A hebt gewerkt en daarna bij Gemeente B gaat werken willen dergelijke organisaties soms bewust een nieuw persoonsnummer gebruiken.

 

Ondanks dat het dus een sympathiek idee is zijn er veel mitsen en maren. En gezien de hoeveelheid ideeën en focus op andere verbeteringen is het niet realistisch om verbeteringen door te voeren op dit idee.

Marjo Jeurissen
CONTRIBUTOR **
door Marjo Jeurissen

Ik zoek in het salarisdossier in de individuele loonstaat