Mijn Communities
Help
AKoelink
CHAMPION **

Generatiepact beter laten verwerken in HRM

door AKoelink
Status: Realisatie waarschijnlijk

Dit is een verzoek dat wij al ruim 2 jaar op de lijst hebben staan. Er is toegezegd dat hier wat mee gedaan wordt, maar het blijft heel stil aan de kant van Visma. 

Daarom plaats ik dit idee hier in de hoop dat nog meer gebruikers dit idee ondersteunen. 

 

Het Generatiepact Woondiensten houdt in 80% werken, 90% salaris en 100% pensioenopbouw. Dat is prima geregeld aan de Payroll-kant, maar totaal niet in HRM.

We moeten het oude aantal arbeidsuren laten staan, waardoor de verlofkaart niet goed werkt, formatieoverzichten enz. Gebruiken nu het veld contractnotities om bij te houden wie gebruikt maakt van deze regeling. Zeer foutgevoelig!! 

 

24 Opmerkingen
Eveline_87
CONTRIBUTOR **
door Eveline_87

Ik deel dit verzoek van AKoelink. De huidige manier van verwerking generatiepact is aan de HRM kant foutgevoelig en niet gewenst. Het is niet overzichtelijk.

Het zou fijn zijn wanneer dit verzoek wordt opgepakt.

Anonymous
Niet van toepassing
door Anonymous
Status changed to:

Hartelijk dank voor je wens.
Graag houden wij in de gaten hoeveel stemmen je wens krijgt. We zullen vervolgens op basis van het aantal stemmen in combinatie met de strategie van het product je wens al dan niet inplannen. We zullen je via deze wens op de hoogte houden.

door Rene van Jole
Status changed to: Status: Realisatie waarschijnlijk

Deze wens staat inderdaad al lang op de planning om eens te analyseren wat we moeten aanpassen in het systeem om dit beter te ondersteunen. Gezien andere prioriteiten irm de beschikbare capaciteit is het er op dit moment nog niet van gekomen om de analyse uit te voeren laat staan de realisatie


Dit staat wel op het visier maar zal naar verwachting niet gerealiseerd worden in de komende 1 1/2 jaar 

AKoelink
CHAMPION **
door AKoelink

Ik vind het echt bizar dat dit nog steeds niet is geregeld. Hoe klein kan de aanpassing zijn? Een extra veld aanmaken voor de uren die iemand daadwerkelijk werkt en daar de andere velden mee laten rekenen. Moet dit nu echt jaren zo blijven hangen? Het is echt een functionaliteit die broodnodig is. En al jaren wordt aangegeven dat hier aan gewerkt wordt. Nu moeten we weer 1,5, jaar wachten? Hoe kunnen we dit onderwerp boven aan de agenda krijgen? Ben al eens met meer corporaties bezig geweest hiervoor. We worden gewoon aan het lijntje gehouden. Heel jammer. 

John Bouwman
CHAMPION **
door John Bouwman

Wij doen als volgt:

Wij hebben 80/85/100, maar verder werkt het volgens mij hetzelfde

Contract aanpassing naar 80% van de uren

Op component 10031 boeken wij de aanvulling van 5% in uren.

Op component 50100 Zetten wij de oorspronkelijke deeltijdfactor voor het pensioen.

 

Met de wijze gaan de verlofkaart goed op basis van 80%, krijgt hij een aanvulling op het salaris van 5% en bouwt hij 100% pensioen op.

 

Wellicht werkt dit ook voor jullie zo.

 

 

Bert Huiting
CONTRIBUTOR **
door Bert Huiting

Hallo John,

 

Volgens mij een mooie oplossing, alleen ik kan component 10031 niet vinden tussen salariscomponenten. Hebben jullie die zelf aangemaakt? 

 

Ginger
CONTRIBUTOR ***
door Ginger

Ik heb dit idee in augustus van dit jaar ook al geopperd per mail aan Visma: 

Oplossing zou gevonden kunnen worden in het toevoegen van het veld ‘daadwerkelijke werkuren’ met ingangsdatum op basis waarvan het systeem verlofrechten toekent. Contracturen moeten wel gehandhaafd blijven omdat de contracturen niet wijzigen.

Bijvoorbeeld: medewerker heeft contract van 36 uur, maar werkt door Generatiepact vanaf datum X 28,8 uur. Tot datum X staat bij daadwerkelijke werkuren 36 uur ingevuld, vanaf datum X staat daar 28,8 uur ingevuld. Het systeem kent tot datum X naar rato verlofrechten toe obv 36 uur en na datum X naar rato verlofrechten toe obv 28,8 uur. Veel moeilijker hoeft de oplossing niet te zijn lijkt me.

 

Overigens heb ik om verloffouten te minimaliseren de (bewerkelijke) oplossing gekozen om nieuwe verlofdefinities aan te maken voor het Generatiepact. Onevenredig veel werk eigenlijk om een tekortkoming in het systeem te omzeilen.

John Bouwman
CHAMPION **
door John Bouwman

John_Bouwman_0-1640270510131.png

 

John_Bouwman_1-1640270510140.png

 

John_Bouwman_2-1640270510144.png

 

John_Bouwman_3-1640270510148.png

 

Bert Huiting
CONTRIBUTOR **
door Bert Huiting

Hallo John,

 

Bedankt voor bovenstaande printscreens. Is het misschien ook mogelijk om een printscreen te laten zien hoe in de vaste salariscomponenten is opgevoerd, zonder dat er werknemer gegevens op komen te staan?

 

Dan heb ik even een totaal beeld hoe ik hiermee moet omgaan. Want wij hebben 2 collega's die meedoen aan generatiepact, waarvan 1 nog opgevoerd moet worden en een ander is al opgevoerd, alleen op verkeerde manier.

 

John Bouwman
CHAMPION **
door John Bouwman

John_Bouwman_0-1640600274693.png

John_Bouwman_1-1640600311036.png

 

John Bouwman
CHAMPION **
door John Bouwman

de aanvulling (5%)  wordt als volgt berekend:  (38 uur *0,05)*13/3

Bert Huiting
CONTRIBUTOR **
door Bert Huiting

Hallo John,

 

Bedankt voor bovenstaande, nu kan ik 8,2335 niet echt plaatsen. Waar is dit op gebaseerd?

 

 

Bert Huiting
CONTRIBUTOR **
door Bert Huiting

Oké maar waarom 13/3. 

Bert Huiting
CONTRIBUTOR **
door Bert Huiting

Hoi John,

 

Ik weet al waarom 13/3. Ieder geval bedankt voor je prinscreens.

Bert Huiting
CONTRIBUTOR **
door Bert Huiting

Hoi John,

 

Toch nog even een vraag/opmerking bij 10030 is onder tabblad verschijning, loonkosten niet aangevinkt. Had dit niet aangevinkt moeten zijn? Ik zie namelijk bij andere salariscomponenten dat met bruto salaris te maken heeft wel aangevinkt.

John Bouwman
CHAMPION **
door John Bouwman

Voor de werking maakt dat niet veel uit, maar als je in je rapportages een selectie wilt maken op loonkosten, dan is het wel handig deze aan te vinken.

Bert Huiting
CONTRIBUTOR **
door Bert Huiting

Bedankt voor je reactie. Ik weet nu genoeg en ga ermee aan de slag.

AKoelink
CHAMPION **
door AKoelink

Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe stand van zaken rondom de mogelijke aanpassing van het Generatiepact. Kan iemand mij daar mee over vertellen? 

door Rene van Jole

Op dit moment is er nog geen gewijzigde status voor dit verzoek. Als we dit gaan inplannen komt de status op ' ingepland' te staan. We willen de impact van deze aanpassingen onderzoeken maar gezien andere prioriteiten zijn we daar nog niet aan toe kunnen komen helaas. 

Marjon Janssen
CHAMPION **
door Marjon Janssen

Ik wil hier ook nog graag op reageren. @John Bouwman Hoe wordt het eigen component 10031 verwerkt in de verloonde uren? Anders gaat dit niet goed in de belastingaangifte.

door sabinelindner

@Rene van Jole heb je voor ons een update? Wat de huidige status/verwachtingen zijn voor Q4? Of 2023?

J Steenstra
CONTRIBUTOR **
door J Steenstra

@Rene van Jole wat is de status van dit verzoek? 

door Rene van Jole

Vooralsnog geen tijd kunnen vinden in onze planningen om hier verder analyse op los te laten ivm andere prioriteiten 

Ik heb vooralsnog ook nog geen tijdsinschatting hiervoor 

AKoelink
CHAMPION **
door AKoelink

@Rene van Jole wat jammer dat dit gewoon nog steeds niet gerealiseerd is. Dit duurt nu echt al jaren! En is echt een flinke administratieve last voor de HR-afdeling. Het lijkt mij dat als er een extra veld wordt gemaakt in HR met oorspronkelijk aantal uren en generatiepacturen dit al voldoende is. Zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn?

Ik heb vaak het idee dat de payrollkant voor gaat op de HR-kant. 

Dit is echt een enorm manco aan het systeem.