Mijn Communities
Help
Salden
CHAMPION **

dagtabel toepassen bij fulltime medewerker die onbetaald verlof neemt

door Salden
Status: Afgewezen

mijn oog viel op een passage in het handboek loonheffingen (9.3.4 pagina 141) over een onderbroken loontijdvak.
Als ik het goed begrijp, geldt voor een medewerker die alle dagen van de week werkt en die een volledige dag ouderschapsverlof opneemt, waardoor hij niet meer alle dagen van de week werkt, niet de maandtabel maar de dagtabel. Deze optie blijkt niet beschikbaar. Graag zou ik deze optie beschikbaar willen krijgen.

Zie ook case 01148767

3 Opmerkingen
door Joris Reussink

Beste @Salden,

 

Hartelijk dank voor uw wens. We wijzen uw wens af. Dit doen wij aangezien we in het verleden juist voor ouderschapsverlof een aanpassing in het systeem hebben doorgevoerd om bij opname van ouderschapsverlof de periode tabel te laten toepassen. Het is namelijk ongewenst dat de dagtabel wordt toegepast.

De werknemer moet bij opname van ouderschapsverlof voor de bepaling van welke tabel gehanteerd moet worden als parttimer worden gezien. 

 

Deze situatie is aan de Belastingdienst voorgelegd. Hierbij de vraag en het antwoord waarin dat bevestigd wordt:

 

Vraag: 

Werknemers Piet en Frans gaan allebei met onbetaald ouderschapsverlof. Piet 1 dag en Frans 2 dagen per week. Normaalgesproken is Piet een parttimer voor 4 dagen in de week, Frans is een fulltimer. Ze blijven dus allebei 3 dagen werken. Er is sprake van loonbetaling per maand. Omdat Piet een parttimer is mag ik voor hem de maandtabel blijven gebruiken. Omdat Frans een fulltimer is leidt dat voor hem tot doorbreking van het loontijdvak en moet ik de dagtabel toepassen. Dat vind ik oneerlijk. Is hier geen oplossing voor?

 

Antwoord:

Voor de parttimer (iemand die doorgaans op minder dan 5 dagen per week werkt) geldt het uitbetalingstijdvak ipv het loontijdvak. Als hij vervolgens ook nog 's een extra dag aan onbetaald (ouderschaps)verlof opneemt, verandert er inderdaad niets aan de systematiek: de maandtabel blijft van toepassing.
Voor de fulltimer (iemand die op 5 of meer dagen per week werkt) geldt het reguliere loontijdvak (maand). Als hij vervolgens onbetaald (ouderschaps)verlof opneemt leidt dat in essentie inderdaad tot doorbreking van het loontijdvak. Maar als hij gedurende een langere periode een of meer dgn/wk onbetaald verlof opneemt, dan is hij voor die periode een parttimer, waardoor ook voor hem het uitbetalingstijdvak geldt en dus de maandtabel van toepassing blijft.

 

 

Salden
CHAMPION **
door Salden

Hallo Joris,

 

Bedankt voor je reactie en vooral voor de uitleg. Een maandtabel in beide situaties vind ik ook logischer en eerlijker. Ik kan me helemaal in het antwoord vinden. 

 

Mvg,

Oscar Salden

door Rene van Jole
Status changed to: Status: Afgewezen