avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Rebekka Bjånesøy
CHAMPION *

Feriepengegrunnlag 2,3% - avstemming

av Rebekka Bjånesøy
Status: Stem - Vi vurderer!

Skulle gjerne kunne sett hvor mye lønn som overstiger 6 G på ansatte med ekstra ferieuke.
Da hadde det vert lettere å dokumentere differansen mellom feriepengegrunnlag 12% og feirepengerunnlag 2,3%.

Selve feriepengegrunnlaget for 2,3% kunne også stått et sted, for enkelhets skyld.

2 Kommentarer
Nils Fossum
GURU *
av Nils Fossum

Veldig enig i at dette er en utfordring ifm. avstemming av feriepengene. En feriepengeliste som viser alles grunnlag, også de som har sluttet og fått sitt sluttoppgjør har jeg alltid savnet. Når vi stemmer av feriepenger identifiserer vi først de konti og saldi som inngår i årets feriepengegrunnlag. Grunnlaget skal så splittes i to slik at den delen av kostnaden som det skal beregnes 2,3% feriepenger må identifiseres. Men det er ulike grunner til at det er vanskelig å finne det grunnlaget. I dette innlegget nevnes én av dem. Men man trenger ikke ha lønninger over 6 G for at dette skal bli vanskelig. Det kan nemlig være ansatte med 2,3% feriepenger som har sluttet i løpet av året og de står da ikke på feriepengelisten i det hele tatt. Og det er den listen vi bruker for å finne grunnlaget. Man må da starte en tidkrevende jobb med å finne ut hvem det er som har fått den typen sluttoppgjør og hvilket grunnlag de hadde for sine 2,3% feriepenger ifm. sitt sluttoppgjør. Man må altså inn på to lønnsslipper for hver av de som har sluttet og ta frem kalkulatoren. Håper jeg har gått glippe av en rapport i systemet men tror ikke det finnes en rapport som viser dette grunnlaget dessverre. Bruker avstemmingsskjemaet til Regnskap Norge og som dere skjønner omfatter det mer enn bare en avstemming av gjeldskontoen. Det omfatter også en avstemming av kostnaden til feriepenger.

Rebekka Bjånesøy
CHAMPION *
av Rebekka Bjånesøy

De som er sluttet står på den listen som heter feriepengegrunnlag per lønnskjøring. Men kun det totale feriepengegrunnlaget. Feriepengene som er utbetalt er naturlig nok borte fra listen, da er det vanskelig å finne grunnlaget for 2,3% uten å leke detektiv.

Skulle så gjerne fått alle tallene vi trenger til avstemmingen på en liste.