Mine områder
Hjelp
Kaj A Sortebech
CONTRIBUTOR ***

Forbedring av kontering ved tolking av fakturaer

av Kaj A Sortebech
Status: Åpen

Vi har bl.a flere strømmålere som genererer et betydelig antall linjer.

 

Måler-ID tolkes og hentes fra ansvarsenhet 7 "Kontering" hvor alle målerne er lagt inn med navn, prosjekt (f.eks utleie), objekt (f.eks bygg), hovedbokskonto (egen konto for elkjeler) og mva-kode (vareierer fra måler til måler).

 

Hovedbokskonto hentes fra leverandør.

 

Vår opplevelse er at linjer med kreditbeløp ikke medfører at hovebokskonto settes til kredit. Videre kommer "Kontoering" (R7) bare på første linje, slik at vi manuelt må kopiere dette nedover.

 

Mva kunne sikkert være hentet fra leverandør, men vi driver med utleie av fast eiendom og har ulike mva-koder for de ulike bygg avhengig av leietakersammensetning.

 

Når fakturaene overføres til Visma Business kan jeg bruke "søk" og "klipp og lim" på felter i bilagslinjene får å få rett hovedbokskonto og mva-kode ut fra måler.

 

Dette er noe som burde vært løst i VDC, dvs at man ut fra f.eks tolket måler-ID får hovedbokskonto og mva-kode. Videre at ansvarsenheter kopieres nedover. Mva-kode bør kobles om det er mva på en bilagslinje (antar info ligger i XML-filen). Hvis det stemmer at kreditbeløp på bilagslinjer ikke medfører hovedbokskonto til kredit, så må også dette korrigeres.

 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"