Mine områder
Hjelp
Lene Ramstad
CONTRIBUTOR ***

Indeksregulering husleie avtaleordre, husleielovens bestemmelser

av Lene Ramstad
Status: Stem - Vi vurderer!

Som regnskapsfører i Sortland Boligstiftelse har jeg behov for å kunne indeksregulere husleia til våre 300 leietakere på en enkel måte den 01.01. hvert år. Vi benytter avtaleordre i Global til månedlig fakturering av husleie.

Husleieloven §4-2 sier at husleie kan indeksreguleres minimum 12 måneder etter siste leiefastsettelse. Det betyr at alle som flyttet inn i 12- månedersperioden før 01.01, må holdes utenfor husleieendringen, fordi det er mindre enn 12 måneder siden de flyttet inn og fikk fastsatt husleien. Jeg har ikke funnet noen måte å oppfylle husleieloven på dette punktet i Visma Global, og har derfor måttet fordele indeksreguleringen på alle 12 månedene i året, og legge inn nytt husleiebeløp på alle manuelt i den enkeltes avtaleorde-avtale 12 måneder etter at vedkommende flyttet inn. Dette er veldig tidkrevende og tungvint.

Går det an å legge inn startdato for leieforholdet/kundeforholdet i "avtaleordre, fane 3 avtaleordredetaljer" og så kunne selektere på "kunder med startdato <01.01.22" når jeg vil indeksregulere fra 01.01.23 under "oppdater avtaleordre mal"?  Eller er det andre muligheter for å få til dette? Håper flere kunne ha nytte av dette! Lene Ramstad, Sortland Boligstiftelse

1 Kommentar
Aina Vedvik
PARTNER
av Aina Vedvik

Jeg har satt opp en løsning for dette basert på egne varenummer som gjelder første året. Etter at årets indeksregulering er kjørt på standard varenummer (via satsvise rutiner) kjøres en egen rutine for å endre varenummer. Dermed vil de nye ordrene komme med neste gang. 

 

Hvor detaljert du ønsker dette er opp til deg, i min løsning er det et eget varenummer pr måned. Om du ønsker å høre mer om dette kan du sende meg en direktemelding så kan vi ta en prat.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"