Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Null-faktura blir ikke bokført i Hovedbok eller på Reskontro. Skaper hull i bilagsserier i Hovedbok.

av Anonymous
Status: Implementert

Når vi lager fakturaer som får totalverdi på 0-null, blir de ikke bokført i verken Hovedbok eller på Reskontro.

Dette skaper hull i bilagsseriene i Hovedbok, og det er jo ikke lov. I Visma Business kan du sette at null-fakturaer skal bokføres, men hvordan sikrer vi dette i Visma Global?

 

Jeg har brakt denne sak frem for Regnskap Norge og under ser dere et ekstrakt på tilbakemelding jeg fikk.

 

«Bakgrunnen for kravet er kontrollerbarhet av fullstendighet i bokføringen. Ut fra dette vil det være å foretrekke fullstendig registrering - også av null-fakturaer.»

«Det kommer derfor ikke med i en SAF-T-fil, noe som er klart uheldig.»

«Det kan derfor hevdes at dette alternativet ikke fullt ut dekker bokføringslovens krav, selv om formålet oppfylles.»

 

Det at Visma konsernet også erkjenner i Visma Business at slike «null-fakturaer» bør bokføres i Hovedbok og på Reskontro, tilsier at Visma Global også burde følge samme prinsipp.

 

Når kan vi forvente at Visma Global tilpasser seg dette?

 

3 Kommentarer
Aina Vedvik
PARTNER
av Aina Vedvik

Det at Global ikke godtar beløpet 0,- i bokføringen har vært slik i alle år, og jeg har ikke sett noen revisor som har nektet å godkjenne regnskapet av den grunn. En revisor ønsker oversikt over nullfakturaer kan disse dokumenteres ved å skrive ut en liste fra statistikken ved å selektere på sum = 0. 

En eventuell endring i dette prinsippet bør i så fall settes valgfritt.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Aina.

 

Enig, men de fleste revisorer har ennå ikke kvalitet sikret SAF-T filer, og det er der problemet oppstår. Se kommentarene fra Regnskap Norge;

 

«Bakgrunnen for kravet er kontrollerbarhet av fullstendighet i bokføringen. Ut fra dette vil det være å foretrekke fullstendig registrering - også av null-fakturaer.»

«Det kommer derfor ikke med i en SAF-T-fil, noe som er klart uheldig.»

«Det kan derfor hevdes at dette alternativet ikke fullt ut dekker bokføringslovens krav, selv om formålet oppfylles.»

 

Videre er det jo underlig at Visma Business har dette som et valg og ikke Visma Global.

 

Det at revisorer ikke påpeker er jo ikke et kvalitets stempel, men det å tilfredsstille myndighetenes krav og intensjon samt markedets ønsker, beviser kvalitet noe Visma Global bør gjøre.

av Merete Guttulsrød Andersen1
Status changed to: Status: Implementert

Vi har til versjon 18.00 av Visma Global lagt til et nytt parameter 'Bokfør 0-faktura', som du finner under Firmainstillinger - Logistikk. Dersom du merker av her vil nye fakturaer hvor sum på faktura er null, få kundetransaksjoner med beløp null. For mer informasjon vennligst les F1 hjelpen. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"