Mine områder
Hjelp
Lene Ramstad
CONTRIBUTOR ***

bedre brukervennlighet for øynene i versjon 12.01

av Lene Ramstad
Status: Implementert

Hei!

Vi er nok mange som jobber med Visma Global som ikke er i 20-årene lengre. Dette betyr igjen at våre øyemuskler ikke er så elastiske som en 20-årings. Det betyr også at øynene våre blir mer slitne (= hodepine, migrene osv.) når vi har store, ensfargede flater å se på. F.eks på kontoforespørsel: Der var linjene i litt forskjellige fargenyanser, slik at det å følge teksten på linja fra høyre til venstre, gikk rimelig greit. Nå er alt hvitt, og det trengs større konsentrasjon for å følge linjene slik som før. Det gjør oss fortere sliten, og det er vel ingen tjent med...

Jeg foreslår derfor at dere etablerer slike kontraster igjen på alle store flater, og at dere ved øvrige endringer tenker på dette med gode kontraster som letter leseopplevelsen for alle brukerne. 

Lene Ramstad

 

17 Kommentarer
Jonathan Bjerk
CONTRIBUTOR **
av Jonathan Bjerk

Vi har 12.01, fortsatt forskjellig farge på linjene her, dog litt lysere grå enn tidligere.. kanskje du kan justere noe på fargene på selve skjermen din?

Lene Ramstad
CONTRIBUTOR ***
av Lene Ramstad

Det var pussig! Er helt hvitt hos meg. Skal prøve å sjekke ut, takk for tips!

Lene Ramstad
CONTRIBUTOR ***
av Lene Ramstad

Jonathan Bjerk, vet du om instillingene deres er gjort i Visma eller i Windows?

Jonathan Bjerk
CONTRIBUTOR **
av Jonathan Bjerk

Er gjort på selve dataskjermen, fysiske knapper på skjermen som justerer lysstyrke og kontrast 🙂

Stian Estil
VISMA
av Stian Estil

Bekrefter tidligere kommentarer. Grått og hvitt annenhver linje er på plass så sjekk kontrast på fysisk skjerm.

 

Hilsen

Stian

Visma

Wivian Svorkmo
CONTRIBUTOR *
av Wivian Svorkmo

Helt enig, det er veldig slitsomt for øynene!

Rune Kristensen
CONTRIBUTOR **
av Rune Kristensen

Det er kontraster mellom linjene, men det er svakere enn tidligere.

ScreenHunter_08 Jan. 30 16.12.jpg

En annen sak som irriterer meg er at linjeavstanden i alle tabeller er blitt større med ver 12, f.eks. på kontoforespørsel. Her ser jeg ikke lenger alle måneder (januar-desember) i saldofeltet til venstre. Må derfor rulle opp/ned for å se alt. Kan skalere vha ctrl+rulleknapp mus, men dette gir alt for liten skrift og er tungvindt.

Min forhandlerkontakt sier imidlertid at han ser alle måneder på sin skjerm.

Merkelig... Skal følge opp saken! 🙂

Lene Ramstad
CONTRIBUTOR ***
av Lene Ramstad

På min skjerm ser bildet ditt helt hvitt ut, og jeg har endret på alle kontraster mm på skjerminnstillingene. ingenting hjelper.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous (Oppdatert ‎01-03-2018 20:18 av Helga Marie Auran VISMA )
Status changed to:

Hei,

Takk for forslaget! Vi skal undersøke dette nærmere og saken er meldt til vår utviklingsavdeling.  Vi holder deg oppdatert hvis vi har mer å dele. Inntil da ønsker vi å fortelle deg at vi har anerkjent ideen din, og vi oppfordrer alle til å stemme/like for å øke synligheten. Her kan du lese mer om prosess for idéer og utvikling i Visma.

Rune Kristensen
CONTRIBUTOR **
av Rune Kristensen

Hei Lene.

Det er nok litt forskjell på de ulike skjermene, og deres evne til å vise nyanser. Men jeg synes det er rart at du ikke ser kontrastlinjer i det hele tatt. Kan du prøve følgende: Sett contrast/kontrast (innstilling på selve skjermen) til 50% (nøytral), og brightness/lysstyrke til 100%.

 

Dessuten: Enkelte skjermer endrer seg ut fra innsynsvinkel. På min skjerm vises kontrastlinjene mye tydeligere om jeg hever skjermen (evt tilter den bak), slik at den vertikale innsynsvinkelen endres.

 

Håper du finner ut av det! 🙂

Lene Ramstad
CONTRIBUTOR ***
av Lene Ramstad

Takk for tips, Rune! Det ble dessverre ingen forskjell på noen av forslagene. Men nå ser det ut som om Visma skal se nærmere på brukervennligheten, så da kan vi håpe på at noe skjer i selve programmet:-)

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Enig i at kontrastene er for dårlige. Og alt blir flatt når det meste er hvitt eller blått.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous
Status changed to:

Vårt produktteam har gjennomgått idéen og har sjekket at den følger retningslinjene for opprettelse av idéer i Community. Idéen er åpen for kommentarer og stemmer/likes fra andre.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Fikk 12.11 nå og dette er helt håpløst.

På den ene skjermen min blir alle linjer like, og på den andre.... ja en liten forskjell, men på langt nær godt nok.

 

Hvorfor det skal brukes duse farger?

Tipper de fleste har null interesse i et visuelt vakkert GUI på et økonomisystem.

 

Det er for meg helt merkelig at Visma ikke bare kan akseptere tilbakemelinger fra brukere og ordne opp umiddelbart.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous
Status changed to:
 
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous
Status changed to:

Hei! Det kommer forbedringer til versjon 13 som kommer i slutten av denne måneden. 

 

Mvh

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous
Status changed to:

Versjon 13 har bedre 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"