Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR ***

Kryss for sjømann må settes for hver a-melding og fjernes før hver lønnskjøring ved "sjøtabell"

Status: Stem - Vi vurderer!

Krysset for sjøfolk styrer både at dager om bord blir innrapportert på a-melding OG at sjømannsfradrag beregnes. Har man ansatte med "sjøtabellene"  0100, 0200, 0101, 0201 må man ta bort krysset hver gang man kjører hyre OG sette det før man sender a-melding. Å måtte huske å gjøre dette manuelt to ganger i måneden er dømt til å galt av og til!!

Visma Lønn må få en funksjon der man kan styre beregning av sjømannsfradrag og innrapportering av dager hver for seg. (Dette har jeg tatt opp flere ganger siden A-meldingen kom og nå er det på tide dere ordner opp. Det kommer også stadig flere utenlandske sjøfolk på disse tabellene)

I "sjøtabellene" er sjømannsfradrag allerede hensyntatt og dersom krysset for sjømann står når man kjører lønn er det helt krise. Dobbelt sjømannsfradrag medfører for lav skatt og restskatt for ansatte  som klager både til rederi og oss da de normalt skal komme ut i null på skattefradraget. Dessuten fører for lavt skattetrekk til for lav nettolønnsrefusjon - altså direkte inntektstap for rederiet.

Det er et krav at dager om bord skal innberettes. Usikker på hvor mye det betyr nå som vi bruker skatteregel, men vi må vel innrette oss slik at dagene innberettes??

1 Kommentar
CONTRIBUTOR *

Helt enig.

Visma lønnssystem er i mine øyne, ikke tilpasset å bruke for sjøfolk. Tungvint og alt for mye manuelle "Huske på" ting, som må gjøres, og som fører til at feil oppstår.

Håper Visma får ordnet dette.

Venter fortsatt på at Visma skal få til ett lønnssystem der man kan registrere kun antall og lønnstrinn, og at satsene hentes fra satsregister, men det ser også ut til at det ikke blir endret, noe som gjør at man får utrulig mange manuelle føringer, for ikke å snakke om etterbetalingsberegningen som var et mareritt. Tilbake til 1980 tallet.