avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Cathrine Storm
CONTRIBUTOR ***

Webshop-bestilling fra et firma må sjekkes mot organisasjonsnummer, ikke epost

av Cathrine Storm
Status: Åpen

Vi er en bedrift som selger B2B, og mange av våre kunder bestiller i webshopen, men i en bedrift kan det være flere personer som legger inn bestilling. Visma sjekker epostadressen til den som bestiller i webshop, og matcher mot evt eksisterende kundekort.
MEN - hvis den som bestiller er ny/har annen epostadresse, oppretter Visma dette som en ny kunde!
Dvs. at vi kan ha mange kundenummer på samme kunde, bare fordi det er ulike bestillere, som f.eks. i vedlegget.

I dette eksempelet har det vært tre ulike bestillere i webshop, og ordrer har blitt lagt inn på 3 ulike kundenumre, selv om det er samme kunde.

Forslag løsning:

Webshop bestilling bør endres til å sjekke organisasjonsnummeret på webordren mot eksisterende kundekort (bestiller kan jo huke av om det er bedrift eller privatperson, og legge inn hhv org.nr. eller personnr, avhengig av avkrysning).
Jeg har tidligere vært i kontakt med dere pr telefon og Team viewer, og fått som svar at sjekken i bestillingsskjemaet i Webshop gjøres mot epost (og postnummer) - ikke org.nummer.  
Men siden utviklerne har klart å lage løsning der epostadressen i bestillingsskjemaet sjekkes mot et epostfelt i kundelisten, så kan det ikke være en vanskelig sak å endre dette til sjekke og matche orgnummerfeltet i stedet? Slik det er nå, må man for HVER webshop-bestilling manuelt gå i kundelisten og sjekke om denne kunden finnes fra før med annet nummer. Hvis den gjør det, må webshop-bestillingen slettes, og ny ordre manuelt legges inn på eksisterende kunde…. Veldig tungvint!

Andre som har opplevd dette?