avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Geir Hareide Andersen
CONTRIBUTOR ***

Automatisk saldoavskriving

av Geir Hareide Andersen
Status: Åpen Idé

Jeg driver et lite enkeltpersonforetak, og ifølge altinn trenger vi kun forholde oss til skattemessig avskrivning. Jeg har avskrevet både bil og utstyr som saldoavskriving i alle år, og daTax fungerte perfekt for dette. Jeg har ikke tenkt å begynne med lineær avskriving, og må dermed gjøre alle beregninger og kontoføringer manuelt. Jeg er veldig skuffet over at dette ikke en gang er mulig i eaccounting.

8 Kommentarer
Geir Hareide Andersen
CONTRIBUTOR ***
av Geir Hareide Andersen

Det kan da umulig være så få som trenger dette? Sannsynligvis oppdager brukerne dette når neste skatteoppgjør nærmer seg, men da er det jo for sent! Forrige år var det flere tråder i forumet som tok opp spørsmål rundt den manglende %-baserte saldoavskrivingen i eAccounting.

ungelovende
CONTRIBUTOR **
av ungelovende

Jeg er så enig så enig, @Geir Hareide Andersen! Jeg har drevet enkeltpersonforetak, har nå et par små AS-er og hjelper mange med både det ene og andre. Og de aller fleste benytter seg av skattereglene, saldoavskrivning - og ikke lineær avskrivning med midlertidige forskjeller.

Jeg er ikke bare skuffet, jeg er faktisk litt forbanna - og overrasket. Man utvikler en "Eiendel"-modul/funksjon i et økonomisystem for mindre aksjeselskaper og enkeltpersonforetak, også klarer man ikke legge inn funksjonen som de fleste av disse bruker. Det er utrolig!

Nå kan det jo sies at å bokføre med saldoavskrivning er ikke så "omfattende" som lineær, ettersom man kun trenger å avskrive ved årets slutt hvert år. Men å ha et "eiendelsregister" tror jeg både ENK og små AS vil sette pris på, og hvor man enkelt ved års slutt kan velge "avskriv", samt enkelt å forholde seg til ved salg og defekte eiendeler.

Videre har jo Visma laget skatte/årsregnskapsmodul - men denne kan man altså ikke bruke fullt ut, så lenge man bruker saldoavskrivning, fordi da overføres jo ikke tallene.

Så får vi se hvor lang tid dette tar, bare å få mulighet til å importere bankfiler fra minst en bank mer tok jo vinter å vår. Og prisene stiger....

Abonnementsfakturering har dem ennå ikke klart å lage - det tror jeg at jeg har nevnt for folk hos Visma hver gang jeg prater med dem. Så de foreningene jeg hadde tenkt å sende til Visma, endte hos noen andre.

Lurer på hva for eksempel @Lisa Rognerud eller produktsjefen sjøl @Emilie Røed har som kommentar?

Jeg kan forresten komme med ennå et tips, hvorfor ikke - tillegg til "idé-banken" her, sette sammen et brukerforum med dedikerte mennesker som kan hjelpe med utviklingen? Det gjorde vi i min tid hos andre utvikler. 

Emilie Røed
VISMA
av Emilie Røed

Hei,

Dette har ikke vært prioritert rett og slett fordi etterspørselen fra våre brukere ikke har vært stor nok. Men det er supert at ønsket nå er lagt opp her i idebanken så andre brukere også kan stemme og komme med sine innspill. Ser selvfølgelig behovet og det er absolutt et godt ønske!

Ting tar dessverre litt tid ettersom vi har en stor backlog - men vi gjør så godt vi kan med å kontinuerlig rulle ut nye funksjoner og forbedringer.

Når vi utvikler nye funksjoner til Visma eAccounting inkluderer vi alltid våre brukere i prosessen. Dersom dere ønsker å bidra, er dere hjertelig velkomne til å registrere dere her. 

Tusen takk for innspill!

Geir Hareide Andersen
CONTRIBUTOR ***
av Geir Hareide Andersen

Takk for tilbakemeldingen.

Jeg vet ikke hvorfor etterspørselen ikke har vært så stor. For meg var dette nesten en dealbreaker!

For meg er det kun saldoavskriving som er aktuelt, og det tror jeg gjelder nesten alle enkeltpersonforetak. Jeg synes også at det er helt utrolig at et økonomisystem for små firma ikke støtter det!

Noe av det jeg likte veldig godt med DaTax før jeg måtte bytte var at jeg fikk full kontroll i forhold til skatten min. For enkeltpersonforetak er det ikke noe egentlig skille mellom den private økonomien og bedriftens økonomi, og det er derfor viktig å kunne se dem i sammenheng. I DaTax fikk jeg ut en komplett selvangivelse hvor skatten min ble beregnet nøyaktig til nærmeste krone, og den kunne så overføres direkte til Altinn. I Eaccounting må jeg gjøre veldig mye manuelt, og jeg har ingen mulighet til å beregne hva skatten min blir. Det fratar meg muligheten til å betale inn forhåndsskatt for å slippe restskatt senere.

Emilie Røed
VISMA
av Emilie Røed

Hei @Geir Hareide Andersen,

Har ingen god forklaring på hvorfor - men når jeg søker igjennom alle tilbakemeldingene i vårt back office system i tillegg til i idebanken så er det ikke så mange tilbakemeldinger på det. 

Når det kommer til skatteberegning (slik som i daTax) har vi hatt en del etterspørsel, og ser derfor på muligheten for å implementere dette for regnskapsåret 2018. 

Mvh

Emilie Røed 

Hilde Solsbak
CONTRIBUTOR *
av Hilde Solsbak

Første gang jeg bruker skatt/årsregnskap og er helt enig i at programmet bør kunne håndtere saldoavskrivning. Det er vel også en feil tekst under eiendeler i programmet;" skattemessige avskrivninger", for lineær avskrivning er i hvertfall i vårt tilfelle regnskapsmessig avskrivning.

I alle fall synes jeg at man bør kunne åpne skjema for saldoavskrivninger fra skatteskjemaer i programmet. Må vel finne dette på altinn?

Geir Hareide Andersen
CONTRIBUTOR ***
av Geir Hareide Andersen

"Når det kommer til skatteberegning (slik som i daTax) har vi hatt en del etterspørsel, og ser derfor på muligheten for å implementere dette for regnskapsåret 2018. "

Nå håper jeg dette kommer for 2018. Men det er vel vanskelig å lage en god skatteberegning uten at saldoavskriving er med, blant annet for å kunne fylle ut skjemaet RF-1084 Saldoavskrivninger?

Emilie Røed
VISMA
av Emilie Røed

Hei @Geir Hareide Andersen 

Beklager veldig sen tilbakemelding på denne! 

Det stemmer som du sier - beregningen vil ikke bli 100% riktig. 

Som dere kanskje har skjønt, så har vi ikke fått på plass støtte for dette til 2018 innleveringen. Ønsket ligger fortsatt i en ganske full "backlog",  så det er dessverre vanskelig å si noe nå om prioritering. 

Oppdaterer denne tråden om det skulle være noe nytt. 

Mvh

Emilie Røed