avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Automatisk utregning av mva på leverandørfakturaer

Status: Implementert

Ønske om støtte for automatisk beregning av mva på leverandørfakturaer i Visma eAccounting. 

Klikk "Liker" om du har behov for denne funksjonen. 

6 Kommentarer
Status changed to: Status: Implementert

CONTRIBUTOR *

Skal jeg huke av for mva eller ikke?

Er Totalbeløp med mva uansett?

Ser ingen forskjell på utregning når jeg prøver, det står Beløp eks. mva over uansett

Hei, Roger. 

Om du huker av for Registrer beløp inklusive mva legger du inn totalbeløpet (inkl. mva) når du legger til kostnadskonto. Programmet vil da automatisk ta ut mva-beløpet av dette og legge til riktig mva-konto basert på mva-koden til kostnadskontoen. 

Om du ikke huker av for dette legger du inn beløpet ekskl. mva på kostnadskontoen. Programmet regner da ut, og legger til mva-beløpet på en mva-konto.

Avhukingen vil ikke endre på teksten i bildet når du oppretter ny leverandørfaktura, kun hvordan mva-beløpet blir regnet ut.

Håper dette er oppklarende 🙂 

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

CONTRIBUTOR ***

Hei.
Er det mulig å skru av denne funksjonen å ta ibruk den "gamle" funksjonen?
Jeg får oppgitt mva på faktura fra leverandører, og det er alltid oppgitt som totale mva på hele fakturaen.
Noen ganger, mer enn ofte hender det at det på samme faktura er innkjøp som skal på forskjellige kontoplan, og da genererer eAccounting flere mva linjer og man må sitte å summere at dette stemmer overens med det som står på fakturaen.
Jeg har til nå manuelt fjernet disse mva linjene, og lagt inn 1 linje for mva som samsvarer med det som står på leverandørfakturaen, da det blir mest riktig (det kan være avvik på øreavrunninger visma gjør, kontra det som står på fakturaen).

CONTRIBUTOR *

Ønsker også å kunne slå av hele denne funksjonen, den regner ofte ut mva med andre avrundinsregler en leverandørens system slik at det blir stående en rest på 0,01 og mva beløpet er tilsvarende mer eller mindre enn det som er oppgitt på faktura fra leverandør. Når man retter opp mva beløpet for man melding ' mva beløpet samsvarer ikke... opprette alikevel ? '

Hei, Jens og Andreas.

Det er dessverre ikke mulig å skru av denne funksjonen, da det ikke er noe som går individuelt på de forskjellige Visma eAccounting-kontoene.

Andreas, jeg skal melde inn et ønske om at programmet kanskje kan kjenne igjen om mva beløpene skal på samme mva-konto, og da justere beløpet på én linje i stedet for å legge opp flere lkinjer med samme mva-konto. 

Jens, det er et problem med utregning av mva og desimaler i Visma eAccounting, da det ligger noen desimaler i bakgrunnen, i tillegg til de to desimalene man selv kan se på kontolinjene. Dette fører da til at programmet sier at dette ser rart ut. Dette jobbes det med å løse, men i mellomtiden er det ingen fare å bokføre fakturaene, selv om man får et varsel, så lenge man har dobbeltsjekket at beløpene er riktige i Visma eAccounting i forhold til det som står på fakturaen du har mottatt.

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support