Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Bankintegrasjon til flere banker

(updated by Emilie Røed VISMA ‎27-06-2017 12:01 )
Status: Under utvikling

Ønske om støtte for integrasjon til flere banker. 

Klikk "Liker" om du har behov for denne funksjonen

77 Kommentarer
Status changed to: Status: Akseptert

Det er også veldig ønskelig med integrasjon mot flere kontoer i banken, som f.eks skattekonto og andre konto man har opprettet.

Mvh

Ulf Jenssen

Hei Ulf-Johnny, 

Vi vil også støtte flere kontoer både for eksisterende bankintegrasjoner og fremtidige. 

Høres flott ut, noe tidsaspekt på disse forbedringene Smilefjes glad

For nye brukere av bankintegrasjonen til Danske Bank er dette allerede på plass (eksisterende brukere vil få denne muligheten rundt september) og for DNB vil nok dette være mulig litt senere i høst/vinter. Må nesten komme tilbake til deg her. 

For integrasjon til nye banker vil dette være støttet fra start, og planen er å kunne tilby ny(e) banker fra august. Vi kommer til å informere alle våre brukere så fort nye banker støttes. 

CONTRIBUTOR **
Denne står som «Akseptert», og at dette skulle bli tilgjengelig august/september. Er dette nå på plass? Hvis ikke; hva er ny ETA?

Jeg stiller meg i køen og spør det samme som Joachim, når vil integrasjon mot flere konto i samme bank bli tilgjengelig - i mitt tilfelle DnB.

CONTRIBUTOR ***

Hvilke banker kommer først?

(updated by JanHelgeEikrem VISMA ‎05-10-2017 14:02 )

Hei,

Vi har jobbet med å kunne støtte Nordea og Sparebank1 nå i starten av Q4, men har møtt på tekniske utfordringer ift innholdet i de filene bankene sender oss pr i dag. Dvs at bankene må levere en ny og utvidet fil, for at eAccounting kan få inn informasjon om alle konto-transaksjoner for avstemming. Vi jobber hardt for å få på plass dette og undersøker samtidig om vi kan løse dette på alternative måter. Vi har dessverre ingen dato for dette.

@Ulf-Johnny Jenssen “Ny” bankintegrasjon til DNB, og dermed støtte for flere bank kontoer ligger i plan for Q4.

Manuell import av kontoutdrag:

Parallelt med automatisk bankintegrasjon, ferdigstiller vi i disse dager manuell import av kontoutdrag fra bedriftsnettbanken. Først ute (ila oktober) er Nordea, DNB og Eika Gruppen. 

Med vennlig hilsen

Jan Helge Eikrem, Product Manager

Visma Mamut AS

(updated by Emilie Røed VISMA ‎25-10-2017 15:23 )

Hei,

Til info har vi i dag lansert manuell filimport av kontoutdrag fra DNB, Nordea og alle Eika- bankene. Les mer om den nye funksjonen her.

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed
Product Manager, Visma Mamut AS

Hei, 

høres bra ut - skal prøves Smilefjes glad

CONTRIBUTOR *

Når kan vi forvente at sparebank 1 er integrert?

Hei @Annevigdis

Bankintegrasjon i Visma eAccounting er bygd etter mottak av komplett kontoutdrag (inn- og utbetaling samt alle øvrige transaksjoner på konto). For å støtte full bankintegrasjon for Sparebank1 og andre banker, er vi avhengig av at banken kan sende oss en "utvidet" kontoutdrag-fil. Pr i dag er det kun DNB og Danske Bank som leverer en slik "utvidet" kontoutdrag-fil. Sparebank1 og Nordea sier at de har som mål å levere oss denne filen i Q1-2018 (februar).

Som en parallell til dette og at trolig mindre banker ikke vil kunne levere en slik utvidet kontoinformasjon fil (som vi tidligere har fått antydning om skulle bli levert), ser vi nå på hvordan vi kan endre funksjonen i "Kasse og bank" i Visma eAccounting, slik at vi kan håndtere mottak av bare "inn- og utbetalinger (m/KID)" for all banker, uavhengig av om bankene kan/vil levere oss en utvidet kontoutdrag-fil.

Dvs at fremover vil bankintegrasjon til ulike banker kunne oppleves noe ulik, da en komplett kontoinformasjon kun vil gjelde for de bankene som kan levere oss "utvidet" kontoutdrag-fil. Øvrige banker vil så kunne støttes ift informasjon om inn- og utbetalinger.

Vi håper derfor å ha dette på plass (inkl Sparebank1) rundt årskiftet.   

CONTRIBUTOR **

Hva menes med utvidet informasjon her? Hvilken informasjon er det f.eks. Handelsbanken i dag ikke leverer med sin kontoutdrag-fil og som Visma eAccounting må ha for å kunne kjøre en bankavstemming?

Hei @Truls Nylén1

Dette blir et teknisk svar, men det som menes med utvidet konto informasjon og som Visma eAccounting er avhengig av slik "Kasse og bank" fungerer i dag er en samlet fil som heter "CAMT53 extended". En slik fil vil inkludere alle transaksjoner (inn-, utbetalinger samt alle øvrige kontotransaksjoner). 

Som nevnt i forrige artikkel ser vi derfor nå på om det kan, og hvordan det kan gjøres endringer i hvordan "Kasse og bank" i Visma eAccounting fungerer, for å kunne håndtere det bankene kan levere i dag, uten en slik fil med samle konto informasjon.

CONTRIBUTOR *

Jeg ønsker Skandiabanken!! Smilefjes glad

Hei @Ola Ohm

Når det gjelder Skandiabanken tilbyr ikke de pr i dag en egen bedriftsnettbank. Skandiabanken har derimot planer om å lansere bedriftsnettbank ila 2018, se 

https://skandiabanken.no/aktuelt/info/bedrift/ Visma eAccounting er en bedriftsløsning, så vårt fokus vil være å støtte banker med bedriftsnettbank funksjonalitet. Så når Skandiabanken har lansert dette i 2018, vil vi kunne starte å se på integrasjon også mot de.

CONTRIBUTOR *

Hei, og takk for svar!

Det forstår jeg, men mange av oss som driver enkeltpersonforetak tror jeg ikke har etablert bedriftskonto slik f eks et AS som egen juridisk person gjør. Jeg har en egen konto som jeg bruker til det personlige foretaket mitt under min private portefølje. Derfor hadde det vært veldig fint om dere også åpna for private kontoer. Mvh Ola

Hei igjen @Ola Ohm

Vi ser poenget ditt og vil også se på om det er mulig å få med privat nettbank i vårt videre arbeid. Men vårt første fokus vil som tidligere nevnt være bedriftsnettbanker og prioritert rekkefølge etter størrelse og antall eAccounting kunder pr bank. 

CONTRIBUTOR ***

Vi kjører Visma Avendo økonomi i dag og har full integrering med Nordea og filoverføring OCR.

Og starter opp for fullt fra 2018 her. At eAccounting ikke har dette er helt utrolig. At dette skyldes en annen teknisk løsning enn i Avendo høres ikke rimelig. 

At vi manuelt må føre alle kundeinnbetalinger er ikke bra nok.

Så vi forutsetter at Visma sine konsulenter snarest får orden på dette.

Mvh Bjarne Petersen

Hei @Bjarne og Emil.  

Det er nok dessverre slik at løsningene for bankintegrasjon til eAccounting er ulik ift Visma Avendo og krever derfor både filer fra bank og teknisk tilpasning i programmet. Vi har fortståelse for frustrasjonen, men lover at det å få på plass støtte for bankintegrasjon til alle banker er øverste prioritet for vår utviklingsavdeling. Vi er i løpende dialog med bl.a Nordea, og Sparebank1/Evry og regner med å ha dette på plass ila Q1. Viser forøvrig til tidligere svar á 06-11-2017. Øvrige banker vil bli støttet fortløpende etter dette, utover i 2018. Prioriteringen vil være ift antall eAccounting kunder som benytter de respektive bankene. 

Inntil vi har full bankintegrasjon til Nordea, vil jeg anbefale å benytte "import av kontoutdrag" fra Nordea til "Kasse og bank", se denne artikkelen

CONTRIBUTOR *

Hei

Er det lenge til også Sparebank 1 - SR Bank er med i planen om integrasjon?
Hilsen Jan Haukeland

CHAMPION *

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Visma må ha banker m.fl. til å spesiallage ting for seg, og med det skyve ansvaret over på banker m.fl. for at ting tar tid, når andre systemer fint kan importere standardfiler fra de fleste banker ...

CONTRIBUTOR ***

Når kommer mulighet for å importere kontoutdrag fra DSS bankene? (Skudenes & Aakra sparebank, Haugesund sparebank etc..)??

Hei @Stig-Arild Hernes

Vi har nå i Q1 fokus mot teknisk løsning for automatisk bankintegrasjon via Visma AutoPay i Visma eAccounting, med prioritering av Sparebank1 gruppen og Nordea. Manuell import av kontoutdrag for dine banker (DSS) og øvrige banker ligger i vår Q2-plan. 

CONTRIBUTOR ***

Noe nytt angående Sparebank1 gruppen bankintegrasjons status? Har en del kunder som venter på denne per i dag og ønsker seg en enklere hverdag Smilefjes glad

Hei igjen @Stig-Arild Hernes,

Integrasjon til Sparebank1 (via Visma AutoPay) er nå under utvikling og vil gå gjennom en intern og ekstern pilotperiode før endelig lansering. Vi sikter mot pilotperiode i mnd.skiftet april/mai. 

CONTRIBUTOR ***

Flott, jeg har også flere kunder som bruker Sparebank 1...

(updated by Emilie Røed VISMA ‎23-05-2018 08:18 )

Til informasjon lanserte vi i dag manuell filimport fra Sparebank 1. Les mer her om dette er av interesse. 

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed
Product Manager, Visma Mamut AS

CONTRIBUTOR *

Hva er status for bankintegrasjonen?

CONTRIBUTOR *

Vil autopay også bli tilgjengelig for eika-banker etterhvert?

CONTRIBUTOR ***

Emilie Røed: Linken du har lagt ut får jeg ikke til å virke! 

Hei,

Utviklingen av bankintegrasjon til Sparebank 1 er fortsatt under utvikling. Vi er nå i intern testing og vil gå i ekstern pilot med utvalgte kunder før full utrulling. Vi er noe forsinket ift plan pga forsinket levering av siste nødvendige filer fra Evry/Sparbanke1, som nå er på plass. Denne tråden vil bli oppdatert når vi er i ekstern pilot.

Når det gjelder øvrige banker, er vårt mål å støtte alle norske banker via Visma AutoPay som leverer filer ihht ISO20022. Dette er noe vi vil jobbe kontinuerlig med i tiden fremover, dette inkluderer også bl.a Eika bankene, Nordea m.m. 

@halvoraas - prøv denne linken, https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-eAccounting/Import-av-kontoutdrag-fra-SpareBank-1/.... Eller søk etter supportartikkelen Import av kontoutdrag fra Sparebank 1 under Brukertips.

CONTRIBUTOR **

Flott. Venter i spenning på full integrasjon med  ISO20022 og Visma.net autopay i Eikabankene.

Status changed to: Status: Under utvikling

Status endret til: Under utvikling. 

Det jobbes med å støtte flere banker der første bank ut er Sparebank 1. 

CONTRIBUTOR **

Hei Smilefjes glad 

Jeg har et sterkt ønske om integrasjon mot Nordea. Håper det snart kommer Smilefjes glad 

Bankintegrasjon mot Sparebank 1 i PILOT!

Vi er nå i ekstern pilot med flere utvalgte kunder og denne pilotperioden vil løpe til etter ferien (medio august). Det vil i denne perioden ikke bli aktivert flere pilotkunder og ny status om evnt utvidet pilotperiode og slipp til alle Sparebank 1 kunder - kommer etter ferien.

Vi vil starte med andre banker så snart bankintegrasjonen til Sparebank 1 er lansert for alle kunder. Status på hvilke banker som da kommer, blir oppdatert i denne artikkelen.

Ønsker alle en riktig god sommer og ferie.

CONTRIBUTOR *

Hva med Sparebaken Møre?

Er det noen mulighet der?

Hadde bankintegrasjon til Sparebanken Møre da jeg hadde Visma Avendo lønn, må si at dette oppleves som et stort tilbakeskritt med en tungvint måte å jobbe på. Og store reskapshonnorar selv om en gjør store deler av jobben selv.

MVH Ronald Nordstrand

Hei @Ronald Nordstrand

Viser til mitt forrige svar ang "andre banker" og Sparebanken Møre er også blandt disse, men når og i hvilken rekkefølge de ulike banken blir støttet kommer vi tilbake til. Om du opplever at dine regnskapshonnorarer er store må du nesten bare ta opp dette med din regnskapsfører, da dette ikke er noe Visma har innvirkning på.  

Ønsker deg en fortsatt fin dag og god sommer.

CONTRIBUTOR *

Takk for svar, prisen på regnskap blir dyrere til mer krevende det er å jobbe med. 

Som tidligere nevnt førte vi lønninger med Avendo lønn i en løsning som sparebanken møre har og har hatt lenge.

Sendte spørsmål til fag avdelinga i banken ang. dette nye dere nå etterspør, så får vi se hva dei svarer.

MVH Ronald Nordstrand

(updated by JanHelgeEikrem VISMA ‎24-09-2018 21:28 )

Bankintegrasjon til SpareBank 1 er nå klar!

Vi har gleden av å informere om at vi nå har lansert muligheten for bankintegrasjon til alle 14 banker tilknyttet SpareBank 1 gruppen. For mer informasjon om hvordan man aktiverer bankintegrasjonen i Visma eAccounting og bestiller denne hos SpareBank 1, se artikkelen "Bankintegrasjon SpareBank 1" som vi har publisert under "Brukertips".

Med vennlig hilsen,

Det er tragisk at dere har bankintegrasjon med så få banker. Vi gikk tilbake til steinalderen fra Mammut Datax til Visma eAccounting!!!

CONTRIBUTOR ***

Jeg er for så vidt i utgangspunktet helt enig ed Arne H Melbø, og jeg var kun et par uker fra å bytte til Tripletex da Visma kom med bankintegrasjon mot Spb 1. Men for å si noe positivt; bankintegrasjonen fungerer temmelig bra! For min del ville det viktigste vært om man bare fikk på plass innlesning av OCR-filer, men full bankintegrasjon har noe for seg. 

Halvoraas. Vi bruker Nordea, og utsiktene til bankintegrasjon ligger tydeligvis langt framme. Det er mangelen på OCR som "plager" oss mest, da vi må registrere innbetalinger manuelt. Her har vi noen hundre pr. mnd. Bortkastet og kostbar tid! Ellers så er vi godt fornøyd med selve programmet.

CONTRIBUTOR ***

AHM; Jeg vet, det var mitt store ankepunkt også, med mange like fakturaer med samme beløp og forfallsdato. Det underlige er at det burde være en enkel sak å få til innlesing av OCR-fil manuelt. Det er stor forskjell på å laste ned en ocr-fil fra banken og inn i visma, og det å punche innbetalinger. Hadde jeg vært sjef i Visma, hadde jeg aldri tatt sjansen på å miste kunder på grunn av en så stor mangel som burde være så lett å fikse. 

STATUS Bankintegrasjon i Visma eAccounting,

Her kommer en oppdatering og svar på siste innspill fra @Arne Hallgeir Melbø og @halvoraas, vedrørende bankintegrasjoner mot ulike banker til Visma eAccounting som det jobbes med.

Nordea

Når det gjelder Nordea integrasjon er denne på vår liste for Q1. Bakgrunnen for at vi ikke kan levere denne tidligere er at Nordea sin Nettbank bedrift (som tilbys til SMB bedrifter) i dagens løsning ikke er klargjort for filer (inn/ut) på ISO20022. Vi er avhengige av at Nordea støtter dette formatet i Nettbank bedrift før vi kan tilby bankintegrasjon. Nordea sin plan er å lansere ny nettbank bedrift i Q1-2019 som vil støtte nevnte formater som vi trenger for å tilby integrasjon til Nordea. Vi har en god dialog med Nordea rundt dette, og de ønsker også naturligvis å tilby integrasjon til Visma eAccounting kunder. 

Så inntil Nordea har klar sin nye Nettbank bedrift og vi kan tilby direkte bankintegrasjon, anbefaler jeg at dere benytter manuell import av kontoutdraget fra Nordea. Se denne artikkelen

SpareBank 1

De benytter seg av EVRY som leverandør tilknyttet banktjenester. SpareBank 1 var de første hos EVRY som ble klargjort for støtte av ISO20022 formatet, og dermed den første EVRY-tilknyttede banken vi kunne åpne opp for bankintegrasjon til. Det er hyggelig å høre at du @halvoraas ser fordelene med en komplett bankintegrasjon, noe vi mener vil gi den beste kundeopplevelsen og den største verdien ved å benytte bankintegrasjon.

Det vil ila november komme ytterligere forbedringer av denne integrasjonen, da vi venter på forbedringer fra EVRY i filformatene og hva vi mottar og kan presentere i Visma eAccounting. 

EIKA

Består i dag av totalt 68 mindre banker. Vi har startet med jobben med å tilby bankintegrasjon til disse og har som mål å lansere dette i slutten av Q4. Alle 68 banker har samme tekniske løsning, og vil da være tilgjengelig samtidig. Før vi slipper dette til alle kunder, vil vi måtte gjennomføre en pilotperiode. Utfallet av denne vil gi svar på når integrasjonen kan åpnes for alle kunder.

Andre EVRY-tilknyttede banker

Det er flere banker tilknyttet EVRY som leverandør som nærmer seg klare ift avtale mellom bank og EVRY, samt teknisk klargjort for ISO20022 formatene. Denne forutsetningen må være på plass før vi kan starte jobben med å støtte hver enkelt bank. Vi er avhengig av følgende steg:

1. EVRY - Banken må ha inngått nødvendige avtaler med EVRY for ISO20022 formatene og være teknisk klargjort hos EVRY.
  2. Visma AutoPay - filer fra banken/EVRY må testes/verfiseres. Visma AutoPay = integrasjonstjenesten til/fra bank for alle VISMA ERP systemer.
  3. Visma eAccounting - Når pkt.1 og 2 er ok, kan jobben med testing, pilotering, bestillingsløp per bank og integrasjon påstartes av R&D hos Visma eAccounting. 

Vi er i dialog med flere av bankene og har fått informasjon om at følgende banker nærmer seg/klargjøres for å støtte ISO20022 formatene fra EVRY:

• DSS bankene (De Samarbeidende Sparebankene - 8 stk)
  • Sparebanken Vest
  • Sparebanken Møre
  • Sparebanken Sør
  • Sparebanken Sogn & Fjordane
  • Handelsbanken
  • BN Bank
  • Fana Sparebank

Jeg håper denne oppdateringen kan bringe litt klarhet i de spørsmålene som er stilt og som våre kunder måtte lure på hvorfor det tar tid. Vi håper også på forståelse for at støtte for flere banker i Visma eAccounting har noen avhengigheter som ligger utenfor vår kontroll. Vi er som nevnt avhengig av at pkt. 1-2 under "EVRY-tilknyttede banker" (pkt.1 vil også gjelde øvrige banker utenfor EVRY) er klart, før vi kan starte jobben med å tilby integrasjonen i Visma eAccounting, dette må gjøres per bank. 

Eksakte datoer for når den enkelte bank er klar med bankintegrasjon kan vi ikke si på nåværende tidspunkt. Vi vil da være avhengig av punktene 1-2-3 nevnt over, samt at vi vil gjennomføre en pilotperiode med alle banker og utfallet av piloten vil være førende for når den enkelte bank vil bli støttet. Vi håper og tror at vi vil ha flere positive nyheter ift bankintegrasjon til flere banker utover i Q4 og inn i Q1-2019.

Vennlig hilsen,

CONTRIBUTOR ***

Jan Helge EIkrem: Med fare for både å gjenta meg selv og fare for å virke sutrete; Jeg har ingen problemer med å forstå at dere er avhengig av riktige filer og dermed tilrettelegging fra banker, Evry, Nets etc for bankintegrasjon. Og bankintegrasjon fungerer som sagt ok nå som det er satt i gang for min del, og er avgjørende for at jeg ikke byttet vekk fra Visma for noen uker siden.

Det jeg IKKE skjønner, er at ikke Visma sørger for en manuell innlesning av OCR-filer. Det er en enkel sak, babelbank tilbyr jo hel-og halvoautomatiske tjenester for oversettelse av ocr-filene og de fleste regnskapssystemer har dette. For min egen del har det - siden informasjonen fra Visma var uriktig/uklar da jeg gikk over til dere - betydd utallige timer med punching av innbetalinger, og kjøp av program fra Babelbank for å få leselige rapporter ( etter at jeg var lei av å dechiffrere ocr-filer fra tekstfiler).

Hei igjen,

Alle banker har nå et krav om å støtte leveranse av filer ihht ISO20022 formatet. Alle våre nye bankintegrasjoner fremover vil være bygget ift sending og mottak av filer omfattet av ISO20022 standarden. Vi vil derfor konsentrer oss om å bygge en komplett bankintegrasjon som ivaretar både sending og mottak av fakturaer, samt mottak av komplett kontoutdrag inkl KID/OCR for de kunder som har avtale om dette med banken. Plan videre for å støtte opp om flere banker følger vår prioritering ihht mitt tidligere svar (2/11-18).

Vennlig hilsen,

CONTRIBUTOR *

Da jeg var i kontakt med Toten Sparebank,- Eika gruppen, i våres, ga de beskjed om at det vill komme til høsten. Nå er desember snart over og ingen ting har skjedd. Da jeg var i kontakt med dem i september sa de at de hadde alt klart og kun ventet på klarsignal fra dere. Jeg ser av statusoppdatering 2/11-18 at dere venter med intergrasjonen til alle 68 eika banker har svart.

Er det noen oversikt over når dette vil komme igang? Hva er planen videre?

Vi har et stort behov for å forenkle systemet slik det er i dag!

CONTRIBUTOR ***

Dette er jeg helt enig i. Flere integrasjonsbanker er viktig for oss som jobber med dette hver dag og har forskjellige kunder med forskjellige bank-kontakter.