Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR **

Dekningsbidrag DG og DB når man lager tilbud/ordre og på hver varelinje

Status: Akseptert

Hei! Det bør absolutt være mulighet å kunne se DG/DB på hvert tilbud/ordre samt varelinje når man jobber i Visma. Dette må ikke synes for kunden når man sender tilbud/ordrebekreftelse samt på faktura.

Slik som det er i dag er det alt for tungvint å gå inn på hver enkelt vare for å sjekke hva man tjener på varen/ordren. Har man flere varelinjer er dette litt av en jobb for å regne ut. For oss som bruker det i salg er vi helt avhengige av å kunne se hva vi tjener pr ordre/tilbud og på hver vare på en enkel måte.

7 Kommentarer
CONTRIBUTOR ***

Dette har jeg allerede forespurt om.

Se her med bilde om hvordan det kan se ut som i Visma Severa:

https://community.visma.com/t5/Ideer-i-Visma-eAccounting/Se-lonnsomhet-i-tilbud-ordre-faktura/idc-p/...

Status changed to: Status: Akseptert

Hei KimaHaz!

Dette ser vi litt på i forbindelse med den nye lagermodul som vi jobber med. Her står vi med et par vurderinger om beregning av marginen, om den bør følge først inn/først ut prinsippet eller om vi bør benytte en gjennomsnittsmargin. Kom gjerne med tilbakemelding om hva dere foretrekker.

Når det gjelder lagermodulen er den fortsatt under utvikling og løpende design, så vi har ingen klar dato for når den blir ferdigstilt. Jeg vil komme tilbake til dere når vi har mer informasjon om den.

Vennlig Hilsen
Henrik Horn
Product Manager - Visma Mamut AS

CONTRIBUTOR **

Hei!

Hva mener du med først inn/først ut prinsippet?

Mvh Kim

Hei!

Beklager, det burde jeg selvfølgelig ha beskrevet. Først inn, først ut baserer seg på at man alltid selger eldste vare mottatt og dermed bruker margin kalkulering basert på den. Her er et eksempel.

Vi kjøper først 10 stk av Vare A til kr 100.

Vi kjøper så 10 stk av Vare A til kr 90.

Først inn, først ut betyr at marginen kalkuleres til kr 100 for de første 10 varene du selger, så vil margin beregning kalkulere fra 90 på de neste 10.

Bruk av gjennomsnittsmargin i dette tilfelle ville da vært 95 for alle 20 uansett. Var det greit forklart?

Så da var spørsmålet om det var noen preferanser her til enten å bruke først inn først ut, eller gjennomsnittsmargin.

Vennlig Hilsen
Henrik Horn

CONTRIBUTOR **

Hei!

Det var greit forklart.

Her bør det også være en funksjon som heter "DB" på varelinjen for eksempel ved siden av rabatt som også endrer seg om man endrer rabatten.

Det bør også vises total DG/DB i kr og prosent nede ved totalen. Se bilde hva jeg mener.DBDG VISMA.jpg

Takk igjen for gode innspill. Tar de med til prosjektgruppen.

Den er foreløpig ikke designet enda, så kan egentlig ikke si så mye akkurat hvordan den vil kunne bli når denne funksjonen er klar.

Vennlig Hilsen
Henrik Horn

CONTRIBUTOR **

Takk for svar.

Vet at noen andre programmer gjør det slik. Veldig enkelt og holde kontroll på inntjening og rabatter.

Takk igjen Smilefjes glad