avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
CONTRIBUTOR **

Fakturadato frem i tid på utenlandske kunder

(updated by Sarah Spang ‎26-09-2018 16:04 )
Status: Åpen

Mulighet for at lave fakturadato frem i tid på faktura til utenlandske kunder i Visma eAccounting.

Dette gjør at man kan jobbe bedre forud og samtidig får korrekt bokføringsdato i regnskapet, herunder betaler mva på ret tidspunkt og ikke lenge før en evt. forfald og betaling.

10 Kommentarer

Hei Sarah,

Du skal kunne legge en fakturadato frem i tid i Visma eAccounting, enten om det gjelder en kunde- eller leverandørfaktura. Som du selv nevner vil fakturaen da havne i rett mva-periode. Betalingen kan registreres senere, uavhengig av fakturadato/forfallsdato.

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

Status changed to: Status: Løst

Status endret til: Implementert. 

Dette er allerede mulig. 

CONTRIBUTOR ***

Men det er fortsatt ikke mulig å sette forskudd som betalingsvilkår ved fakturering fram i tid. Viss forfall er før fakturadato, for eksempel der man han husleier som betales X dager før den 1. i måneden, så får man feilmelding.

CONTRIBUTOR **

Ser fortsat ikke at dette er muligt. Om jeg legger fakturadato frem i tid får jeg denne fejlmelding: "Dato kan ikke være frem i tiden".

Har været i kontakt med chat om dette tidligere og fik beskjed om at det ikke var muligt, men at jeg kunne foreslå det herinde som en idé. Derfor forstår jeg ikke, at dere fortæller at dette allerede er muligt. 

Hei igjen,

Gjelder dette når du prøver å opprette en ny kunde-/leverandørfaktura i Visma eAccounting? Har selv sjekket i mitt eget system og man skal fint kunne legge en fakturadato fremover i tid, så lenge ikke forfallsdato er tidligere enn dagens dato.

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

CONTRIBUTOR **

Ja det er når jeg opretter ny kundefaktura. Sætte fakturadato frem i tid og forfald 14 dage efter fakturadato. Faktura er til udenlandsk kunde, men tenker ikke dette har betydning. 

Hei igjen,

Ja, der har vi nok problemet. Det er ikke mulig å fakturere med dato frem i tid når det gjelder en utenlandsk kunde og fakturaen skal faktureres i en annen valuta. Gjerne endre beskrivelsen på din idé til at dette gjelder en utenlandsk kunde i utenlandsk valuta, så skal vi endre status.

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

CONTRIBUTOR **

Hej igen

Tak for svar. Det er vældig frustrerende at hver gang jeg oplever problemer med eAccounting skyldes det funktioner som ikke kan brukes på udenlandske kunder. Hvorfor skjer der aldrig samme utvikling på denne delen? Jeg er vel ikke den første bedrift dere har der fakturerer i anden valuta end NOK. 

Har nå endret beskrivelsen.

Venlig hilsen

Sarah

Supert,

da skal vi få endret status på saken.

Når det gjelder valuta så er dette litt spesielt i eAccounting da beløpet utregnes etter dagens valutakurs. Ettersom systemet ikke helt vet hva valutakursen vil være fremover i tid reguleres denne bare til dagens. Når selve betalingen registreres fører man enten valutagevinst/-tap, basert på endring i valuta fra fakturadato (dagens dato) til betalingsdato.

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

Status changed to: Status: Åpen

Status endret til Åpen.

Se kommentarer i tråd.