Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR ***

Forsinkelsesrente i betalingspåminnelser

Status: Akseptert

Det er veldig kjedelig at det ikke er mulighet for å legge til forsinkelesrente i betalingspåminnelser for fakturaer. Optimalt sett burde selvsagt programmet selv beregnet og lagt til renter og det er primærønsket i dette forslaget, men hvis dette tar lang tid å få til (ser at det har vært forslag om det de siste 2-3 årene uten at noe har skjedd) så foreslår jeg en annen løsning mens vi venter:

Det er allerede en linje for påminnelsesavgift hvor vi kan fylle inn valgfritt beløp når tilstrekkelig antall dager over betalingsfrist er passert. Hva med å legge til en linje til som heter "Forsinkelesrenter"? Det må vel være en utrolig enkel løsning rent teknisk? 

Her kunne vi lagt inn forsinkelserente vi selv kan beregne ved hjelp av denne kalkulatoren: 

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/kalkulator-for-forsinkelsesrenten/id47...

Å måtte sende en egen faktura kun for forsinkelsesrenter i tillegg til påminnelsen er en klønete og uønsket løsning. Selv gratisprogrammer på nett har bedre løsninger på dette.

Jeg forstår at Visma må velge hva som skal prioriteres blant mange ønsker fra ulike brukere, men akkurat dette er litt basic behov og noe som alle (??) brukerne vil ha bruk for. Håper derfor det kan komme en løsning for dette innen rimelig tid. 

36 Kommentarer

Denne støttes!

CONTRIBUTOR ***

Denne støttes, jeg som regnskapsfører er blir litt flau på vegne av Visma når kundene mine kommer og sier "jammen, Conta hadde en bedre løsning for dette!".

På tide å få dette på plass.

Noen som kan forklare hvordan dere gjør det rent praktisk i Visma eAccounting når dere eventuelt fakturerer forsinkelsesrenter?

Lager dere en egen artikkel/Vare for dette? Hvordan setter dere den i såfall opp?

CONTRIBUTOR **

Støttes. Kundene akseptere at dette kommer opp på purring nr. 2 men svært få vil betale en tilleggs faktura når de ikke engang ville betale den opprinnelige.

Bra forslag. Dette utgjør en del kroner og er et bra tiltak for å få ned betalingstiden. Minner om at man i handel med næringsdrivende kan kreve 380 kroner allerede første dag etter forfall. Les mer her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-12-14-2020

Det må vel gå minimum 14 dager over forfall før man kan kreve kompensasjon utover forsinkelsesrenter? 

Nope Smilefjes glad

«Hvis kunden er næringsdrivende eller offentlig myndighet, kan du i tillegg til forsinkelsesrenter kreve en standardkompensasjon for inndrivelseskostnader. Denne er på maksimalt kr 380,-. Standardkompensasjon kan kreves dagen etter forfallsdato på fakturaen, og kreves i stedet for eventuelt purregebyr.»

https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/purring-og-inkasso/

Men jeg ville informert tydelig om dette, så slipper du sure kunder.

Meget interessant. 

Ser at dette er noe man kan kreve istedenfor purregebyr etter 2 uker etter forfall.
Dette var jeg ikke kjent med, og tror det kan være en del regnskapsførere som heller ikke er klar over denne muligheten. De fagpersoner jeg har forespurt om informasjon angående temaet har ikke nevnt det i alle fall.
Er som du sier, greit og informere tydelig om dette til kundene før man evt. benytter muligheten.

Ser at denne er på topp 5 over "likes" på ideer til utvikling. Kanskje på tide at Visma tar dette på alvor og gjør noe med det? Vi vet jo av erfaring at implementering tar svært lang tid så jo tidligere Visma tar dette på alvor, jo bedre for oss kunder.

Hva er status på dette, Visma?

Prøver igjen: Hva er status på dette, Visma?

Status er nok dessverre at de har en avtale med 3.part som leverer disse tjenestene mot ett ekstra vederlag - og jeg føler meg mer og mer overbevist om at avtalen mellom partene er at Visma ikke skal tilby dette selv (for ikke at 3.part skal tape kunder)..... svært skuffende av Visma at de ikke prioriterer en så basic del av regnskap.

blir mer og mer fristende å bytte over til Fiken. 

Hei, Ulf-Johnny. Har du dokumentasjon som underbygger dette? I så tilfelle er det svært interessant ...

Hei Tommy,

nei ikke annet enn at jeg i en annen tråd etterlyste det samme og fikk tips fra en fra   Visma om at de hadde en integrasjon mot ett selskap som tilbyr oppfølging av fakturaer. Resten er mine egne spekulasjoner og konklusjoner. Visma må gjerne motbevise mine antydninger.

Du finner sikkert mer info angående integrasjonen det er snakk om på Visma sine sider. Husker ikke i farten hva selskapet heter.

CONTRIBUTOR **

Støtter fullt og helt ønske om at forsinkelsesrente burde kunne legges til fra første påminnelse. Tror kunden blir raskere til å betale fakturaen, når de fysisk ser at renter blir lagt på. Dette er mye bedre enn å sende en rentefaktura etterpå når faktura er betalt. Har etterspurt dette en stund jeg også, og det burde ikke være så vanskelig å få til. Ber om at dere i Visma prioriterer dette, og legger inn denne funksjonen. Ettersom det er flere av kundene deres som etterspør det, burde vi i alle fall fått en tilbakemelding på hvilke tanker dere selv har rundt dette ønske. 

I sommer skrev Visma følgende på E-post til meg: «Rentehåndtering er klassifisert som en viktig funksjon å få på plass i eAccounting, men det har dessverre ikke blitt prioritert enda. At det kommer til å komme på et tidspunkt vil jeg derimot regne med, men det vil selvfølgelig alltid være en prioriteringssak.»

Det er vel da snakk om lav/ingen prioritering i såfall..

Hei, 

Beklager dårlig oppfølging fra meg på denne tråden! 

Her kommer en oppdatering på ønsket. Vi jobber nå med å legge planer for 2019, der dette er et av punktene vi vurderer. Vi ser at etterspørselen har vokst i det siste ettersom vi har fått flere brukere på løsningen. 

Inntil videre vil en integrasjon kunne være et alternativ. Det vil også komme flere integrasjoner her i nærmeste fremtid. 

Så dessverre har jeg ikke noe mer konkret enn dette på nåværende tidspunkt. 

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed
Product Manager, Visma Mamut AS

CONTRIBUTOR ***

Hei!

Takk for tilbakemelding.

Emilie:

Hva slags integrasjon er det eventuelt snakk om?

Jeg synes egentlig det er litt rart at en så basic funksjon som å kunne beregne/legge til renter på purringer bare er noe dere vurderer. For meg (og veldig mange andre) er dette noe vi tar som en selvfølge at er en del av et fakturaprogram. Igjen; jeg forstår at ikke alle ønsker kan prioriteres, men det å kunne legge til renter er ikke en nice-to-have-funksjon, men så godt som must-have.

Ber derfor Visma-teamet om å gjøre en ny vurdering.

Hei, Ragnhild

Jeg er helt enig med deg. Samtidig er jeg forundret over at Visma bruker så lang tid på å svare på kundehenvendelser og lytte til forslag fra kundene.

(updated by Emilie Røed VISMA ‎14-09-2018 12:14 )

Hei igjen,

Bakgrunnen for at dette ikke har vært prioritert tidligere er på grunn av liten etterspørsel. Men ettersom vi nå har fått flere (og ikke minst mer avanserte) brukere ser jeg at etterspørselen er vesentlig større. Så dette er allerede oppe til vurdering for 2019. Men som nevnt, er ikke planen her klar enda så jeg tør ikke love dere noe. 

Vi lytter så godt vi kan - og denne tråden har dessverre gått meg forbi mtp. å gi en tilbakemelding. Det er beklagelig! 

Vi har i dag integrasjon til Hokas og Kredin, men Svea Finans og Visma Collectors (AutoCollect) vil også integreres med Visma eAccounting. 

//Emilie 

intet nytt under solen med andre ord. 

Støtter Ragnhild fullt ut her, og jeg vil også STERKT anbefale visma om å omprioritere og sette dette svært så høyt på agendaen. Burde startes på umiddelbart og ikke skyve det foran dere inn i 2019. Dette vil sannsynligvis si at i praksis er det 1,5 år før vi kan forvente noe som helst her, tatt i betraktning hvor lang tid dere har brukt tidligere på å få på plass endringer. svært skuffende men ikke overraskende dessverre. Smilefjes trist

CONTRIBUTOR **

Integrasjon med et inkassobyrå - er et DÅRLIG alternativ - så lenge det dreier seg om renteberegning på påminnelse og inkassovarsel. Regner med at disse selskapene tar seg godt betalt for jobben. Vi som ikke er så stor bedrift, klarer utmerket å gjøre denne jobben selv. Så kan vi heller velge å sende kravet til et inkassobyrå, dersom kunden ikke betaler inkassovarselet. La oss som brukere i alle fall ta det valget selv, og ikke «tving» oss inn i et uønsket samarbeid med et inkassobyrå som Visma har et samarbeid med. Da jeg gikk over til Visma - fikk jeg ingen informasjon om integrasjon. Det ble heller sagt at det jobbes for å få en funksjon hvor vi kunne utføre renteberegning selv. Integrasjon må gjerne fortsatt være et tilbud hos Visma - men dere burde i TILLEGG ha et tilbud til kundene deres som vil gjøre denne jobben selv. 

Du er spot on med din kommentar der. Eksakt det samme jeg mener. Jeg føler det er useriøst overfor mine få kunder (som jeg har en god dialog med) om de skulle motta en ekstra faktura fra ett inkasso byrå for forsinkelserenter. Som jeg nok uansett vil tape i kostnad for å ha denne eventuelle integrasjonen. Dette er faktisk useriøst av Visma og «tvinge» kundene inn på sånne løsninger når eAccounting sitt «mantra» er at vi skal kunne gjøre regnskapet selv. Her bør Visma vise at de har feilet og ta grep.

Hei,

Som tidligere nevnt kan det tenkes dette får prioritet i 2019, men det er litt tidlig å si. Vi kommer ikke til å stoppe utvikling av pågående caser som "repeterende fakturering" for å starte utviklingen av dette. Jeg er enig i argumentene deres, men vi har en stor backlog og som dere vet tar ting dessverre litt tid. Så inntil videre må nesten en integrasjon benyttes. Jeg har selvfølgelig også full forståelse for dersom dere velger en annen løsning som støtter dette. 

Til info så tjener vi ingenting på integrasjonene som foreligger. Å bli Integrasjonspartner og å ta i bruk integrasjoner til Visma eAccounting er helt kostnadsfritt fra vår side. Vårt mål er at så mange løsninger som mulig lager integrasjon til Visma eAccounting, så våre brukere får et bedre tilbud og flere muligheter med programmet vårt. 

Håper dere har forståelse for svaret mitt her - og at dere blir med oss videre (dog med litt tålmodighetSmilefjes glad). 

//Emilie 

CONTRIBUTOR *

Jeg har spurt om dette for mange år siden, da jeg gikk over fra det gamle datax mamut som faktisk hadde denne funksjonen. Jeg ble veldig overrasket over at jeg ikke kunne gjøre dette på et program som skulle være mye bedre. Da fikk jeg bare til svar at dette hadde de ikke fått noen spørsmål om før, men at de kanskje kunne vurdere det. Synes det er håpløst dårlig da dette må være veldig enkelt. Hvis kunden vet at de får en rentenota, så legger de denne fakturaen lengre opp i prioriteringen på hva som skal betales hvis likviditeten er dårlig. Vurderer sterkt å gå over til et annet regnskapsprogram.

CONTRIBUTOR ***

Svar til Emilie: Jeg må innrømme at akkurat dette har jeg ikke forståelse for. Jeg har forståelse for at funksjoner som er litt sære og nice to have bare for noen få ikke er prioritert, men det vi snakker om her er en basic funksjon som jeg tør tippe de fleste andre regnskapsprogram har og som kundene tar som en selvfølge at finnes som standard.

Det har kommet veldig mange nyheter i Visma eAccounting det siste året og det er bra, men jeg håper ikke dere glemmer denne viktige funksjonen. Jeg synes det er veldig rart at det ikke har vært - eller er - prioritert faktisk. 

Hei, 

Dette er absolutt ikke glemt, og jeg forstår at ønsket er viktig for dere. Som tidligere nevnt har vi en del ønsker vi vil ferdigstille arbeidet på før vi evt. legger inn funksjonalitet for forsinkelsesrente. Derfor tør jeg ikke love noe enda. Oppdaterer tråden så fort det skulle være noe nytt. 

Inntil videre kan kanskje AutoCollect være et alternativ. 

//Emilie 

Dere opplyser at «bruk av Visma AutoCollect er gratis»: https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Visma-eAccounting/Visma-AutoCollect-Visma-eAccounting/ba-p/...

Hvem får purregebyr, salær og renter?

CONTRIBUTOR ***

"Oppsett og bruk av Visma AutoCollect er gratis. Det vil bli lagt på purregebyr, salær og renter på faktura som igjen blir betalt av din kunde og går til oss."

Jf denne teksten går dette til Visma - noe som jo er riktig da de gjør jobben med å purre mm.. kunne kanskje delt på rentene da vi jo taper de rentene vi evt kunne fått ved å ha de pengene på konto. Men - svaret på spørsmålet ditt er at det er Visma som får purregebyr, salær og renter.

Visma oppdaterte teksten etter at jeg påpekte dette. Se vedlagte skjermdump.

For meg framstår det som rart å omtale dette som en gratis tjeneste. Vismas søsterselskap, som har store overskudd, putter purregebyr, salær og renter i egen lomme. Vi som kunder får ingenting. Og tjenesten de tilbyr er mer eller mindre helautomatisert. En tjeneste eAccounting så langt ikke har klart å tilby sine egne kunder.

Bruk heller Conta eller Inka Egeninkasso. Der betaler man en pris per sak, og den er langt lavere enn det Visma skal ha. Det kan være lønnsomt på større krav.

Skjermbilde 2019-04-21 kl. 23.06.48.png

CONTRIBUTOR **

Hei!

Oppfordrer igjen Visma til å avklare spørsmålet om vår og andres etterspørsel  etter å kunne legge til renter på påminnelser/inkassovarsler selv. Er dette noe som kommer eller ikke ? Ser at vi som kunder har etterspurt dette siden 2017 - så nå burde dere hatt lang nok tid til å tenke. Dere tilbyr i dag denne tjenesten gjennom en integrasjon til eget datterselskap og tar profit av renter og salær selv. Det synes jeg er helt greit - dersom kunden ikke ønsker å gjøre denne jobben selv. For andre kunder - som vil gjøre dette selv, burde det være en mulighet for det. Det bør være opptil Vismas kunder og selv bestemme om man vil sette bort denne jobben eller ikke.

Uansett - etter to år i tenkepausen - bør Visma komme med et klart svar: KOMMER DET EN MULIGHET I VISMA TIL Å LEGGE TIL RENTER SELV ELLER IKKE?

Mvh Grønn Gjødsel

Støttes.

Det virker rart at dere i mellomtiden har laget en integrasjon mot et søsterselskap, men ikke har klart å lage en tilsvarende løsning for kundene. Men det første er kanskje mest lønnsomt for Visma …

(updated by Emilie Røed VISMA ‎13-06-2019 14:34 )

Hei @Grønn Gjødsel 

Ja, vi kommer til å legge inn støtte for dette. Tidspunktet er fortsatt usikkert og avhenger av status på andre leveranser som bla. implementering av SAF-T og ferdigstillelse av pågående funksjoner. Det kan tenkes vi rekker å starte arbeidet i Q4 2019, men det kan også bli ut i 2020. Må nesten komme tilbake til dere med mer konkret info etterhvert.

@Tommy Hauge Stamnes Brakstad  vi har ikke brukt noen ressurser fra Visma eAccounting sitt utviklingsteam til integrasjonen med AutoCollect. Så ingen grunn til bekymring Smilefjes glad AutoCollect er en tilleggstjeneste for de som ikke ønsker å gjøre jobben selv, og den kommer ikke til å erstatte en løsning for å håndtere det selv i Visma eAccounting.

Mvh

Emilie Røed   

Status changed to: Status: Akseptert

Veldig bra. Da venter vi spent på fortsettelsen 😊