Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Ragnhild Carlsen1
CONTRIBUTOR ***

Forsinkelsesrente i betalingspåminnelser

av Ragnhild Carlsen1
Status: Akseptert

Det er veldig kjedelig at det ikke er mulighet for å legge til forsinkelesrente i betalingspåminnelser for fakturaer. Optimalt sett burde selvsagt programmet selv beregnet og lagt til renter og det er primærønsket i dette forslaget, men hvis dette tar lang tid å få til (ser at det har vært forslag om det de siste 2-3 årene uten at noe har skjedd) så foreslår jeg en annen løsning mens vi venter:

Det er allerede en linje for påminnelsesavgift hvor vi kan fylle inn valgfritt beløp når tilstrekkelig antall dager over betalingsfrist er passert. Hva med å legge til en linje til som heter "Forsinkelesrenter"? Det må vel være en utrolig enkel løsning rent teknisk? 

Her kunne vi lagt inn forsinkelserente vi selv kan beregne ved hjelp av denne kalkulatoren: 

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/kalkulator-for-forsinkelsesrenten/id47...

Å måtte sende en egen faktura kun for forsinkelsesrenter i tillegg til påminnelsen er en klønete og uønsket løsning. Selv gratisprogrammer på nett har bedre løsninger på dette.

Jeg forstår at Visma må velge hva som skal prioriteres blant mange ønsker fra ulike brukere, men akkurat dette er litt basic behov og noe som alle (??) brukerne vil ha bruk for. Håper derfor det kan komme en løsning for dette innen rimelig tid. 

56 Kommentarer
Emilie Røed
VISMA
av Emilie Røed

Hei igjen, 

Her kommer en oppdatering på denne tråden. 

Vi har nå dykket mer ned i caset sammen med Utviklerne våre, og vi ser at selv med mindre endringer som foreslås her - kan det fort ta to måneder fra vi starter kodingen til vi er klare for lansering. Det betyr at caset ikke er så lite som vi (og sikkert dere) kanskje hadde sett for oss. Det gjør det også vanskeligere å prioritere dette opp blant andre viktig caser som ligger planlagt eller er påbegynt for det neste halvåret. Noe av det vi vil jobbe / jobber med er blant annet å gjøre det enklere å korrigere feilføringer, gi dere varsel om oppgaver og påminnelser på startsiden, nye bankintegrasjoner, støtte for innkjøpsordre mm. 

Av den grunn kan jeg nå med sikkerhet si at vi ikke kommer til å bygge støtte for det som ønskes her med det første. At det derimot kommer en gang i fremtiden er nokså sikkert, men jeg oppfordrer dere ikke til å vente på dette om dere trenger / ønsker funksjonen nå. 

Jeg har full forståelse for at dette er dårlige nyheter for flere, og ønsker derfor igjen å minne om at vi har løsninger som tilbyr denne funksjonen. Et alternativ er selvfølgelig å bruke AutoCollect-tjenesten  (da vil dere ikke sitte igjen med renteinntektene) eller bruke løsningen Kredin som er integrert med Visma eAccounting. 

Vi kan gjerne fortsette å diskutere gode forslag til løsninger etc i denne tråden, og jeg lover å holde dere oppdatert dersom vi skulle gjøre endringer i prioriteringene våre / se at vi har litt ledig tid til dette fremover. 

Ønsker dere en fin dag! 

/Emilie 

av Tommy Hauge Stamnes Brakstad

Her er det flere spørsmål som melder seg.

Hvordan kan dere akseptere et forslag uten å forsikre dere om at det faktisk er teknisk mulig/vil bli gjennomført?

Minner om hva du skrev 13. juni 2019: «Ja, vi kommer til å legge inn støtte for dette. Tidspunktet er fortsatt usikkert og avhenger av status på andre leveranser som bla. implementering av SAF-T og ferdigstillelse av pågående funksjoner. Det kan tenkes vi rekker å starte arbeidet i Q4 2019, men det kan også bli ut i 2020.»

Og 8. april 2020: «Vi har ikke startet utviklingen enda, men planlegger å påbegynne arbeidet en gang etter sommeren.»

Forsinkelsesrente-forslaget har over dobbelt så mange stemmer som neste idé på listen, og nesten tre ganger så mange kommentarer. Hvorfor velger dere ikke å prioritere det forslaget som per nå har desidert flest stemmer og kommentarer? Тil sammenligning har dere integrert forslag som bare har en brøkdel av stemmene.

Hvorfor har det tatt tre år og tre måneder å komme fram til denne «konklusjonen»?

cptCory
CHAMPION *
av cptCory

Utrolig skuffet over prioriteringen deres her.

Grønn Gjødsel
CONTRIBUTOR **
av Grønn Gjødsel

Siden 2017 har vi blitt holdt med gosnakk, mens jeg opplever at planen deres har vært helt noe annet. På startsiden deres står det et tips om at vi kan sette bort purringer og inkasso til dere. Jeg opplever at det er det dere har siktet mot hele tiden, og tjene penger på dette selv. Utrolig trist at dere ikke tar kundens ønsker på alvor. Det er tross alt oss dere lever av. 

Du oppfordrer oss i ditt siste svar til å komme med innspill til gode løsninger - men hva er vitsen med det? Jeg opplever at dere ikke tar hensyn til våre tanker uansett. 

Neste gang noen kommer med forslag til endringer, oppfordrer jeg dere i Visma til å være ærlige nok til å si ja eller nei til  om dette vil bli tatt hensyn til med en gang. Da slipper vi alle å bruke unødvendig tid på gosnakk frem og tilbake over flere år. Det er respektløst og ikke tillitsbyggende overfor oss som kunder. 

Emilie Røed: 

Du skriver: "Av den grunn kan jeg nå med sikkerhet si at vi ikke kommer til å bygge støtte for det som ønskes her med det første. At det derimot kommer en gang i fremtiden er nokså sikkert, men jeg oppfordrer dere ikke til å vente på dette om dere trenger / ønsker funksjonen nå. " 

Jeg oppfordrer deg til å være ærlig nok til å si at denne funksjonen heller ikke vil komme en gang i fremtiden. Det er lettere å forholde seg til for oss som kunder. 

Dette er ikke ment som et personangrep på deg, Emilie - du gjør bare jobben din. Vår frustrasjon er rettet mot bedriften Visma.

Med ønske om en god dag til dere alle! 

av Tommy Hauge Stamnes Brakstad

Veldig enig i det du skriver, @Grønn Gjødsel. Et raskt søk på Proff viser at det er svært lønnsomt for Visma å overta disse fordringene. Helt greit at selskapet vil kapitalisere på kundebasen, men vær ærlig. Slik de holder på nå forsvinner tillit og troverdighet.

Dette er heller ikke første gang jeg opplever at Visma gjør utvikling som ikke er til fordel for kundene. @Silje Rong, som er Customer Success Manager i selskapet, kunne på telefon fortelle om ønsker som ble meldt inn og ikke fulgt opp skikkelig.

Emilie Røed
VISMA
av Emilie Røed

Hei igjen, 

Jeg forstår frustrasjonen deres her, og syns det er synd at vi ikke oppleves som brukerstyrt når kundetilbakemeldinger utgjør 90% av utviklingen vår. Majoriteten av ønskene til Visma eAccounting kommer inn via systemet, så ved en prioritering samler vi innspillene fra alle kanaler og gjør en vurdering på hva som vil komme flest brukere til gode. Med såpass mange kunder så vil ønskene og behovene selvfølgelig variere. 

Når det kommer til dette caset så er det viktig for meg å påpeke at vi har kommunisert det som har vært status på det aktuelle tidspunktet. Sånn til etterpåklokskap burde vi nok ventet med å kommunisere noe rundt dette ønske til vi faktisk startet kodejobben. Dette har vi lært av - og vi er mer forsiktige i dag på hva vi kommuniserer at kommer i løsningen. Så det tar jeg fullt og helt på min kappe, og jeg beklager at jeg ga feil forventninger. 

Vi kan selvfølgelig fortsette å diskutere dette ønsket, men status er at utviklingsteamet er fullt opptatt med andre oppgaver og at vi ikke har mulighet til å jobbe med dette nå. Så hvordan går vi videre? 

Som nevnt i forrige kommentar finnes det flere potensielle muligheter: 

• Gå over til Visma Tripletex (eller en annen løsning) som støtter denne muligheten 
  • Ta i bruk en ekstern løsning for egeninkasso som feks. Kredin 
  • Bruke Visma AutoCollect 

Vet at siste alternativ her ikke er spesielt populært, men jeg har ihvertfall snakket med AutoCollect-teamet, og de ønsker gjerne å se på spesialavtaler med dere når det kommer til renteinntekter. Send meg isåfall en e-post til emilie.roed@visma.com om dette er aktuelt. 

Om dere ønsker overgang til Tripletex håndterer vi selvfølgelig fakturaen så dere ikke må betale dobbelt opp.

Jeg setter gjerne også opp et digitalt møte med dere, om det er ønskelig med en mer detaljert forklaring om prioriteringen vår rundt dette caset og hva vi jobber med nå. 

Håper vi sammen kan finne en løsning dere blir fornøyde med 🙂 

Ønsker dere en fin dag! 

Hilsen Emilie