Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Integrasjon til komplett lønnssystem

(updated by Emilie Røed VISMA ‎20-11-2018 09:19 )
Status: Under utvikling

Nytt komplett lønnssystem er lansert: https://www.visma.no/lonn-hr/lonnsprogram/ 

Planlagt integrasjon til Visma eAccounting er Q1 2019. 

31 Kommentarer
Status changed to: Status: Akseptert

CONTRIBUTOR ***

Gjerne med flere rapporter:

* ansatt kartotek

* betalingsinformasjon pr termin aga og skatt

CONTRIBUTOR ***

Sterkt ønske om mer funksjonalitet for lønn, reise, alle relevante lønnsarter, a-melding, permisjon, osv osv.

Noe av dette finnes allerede, men ikke i nærheten av bra nok til at de kan brukes. 

CHAMPION *

FØyer meg i rekken. Trenger ikke være et "komplett" lønnssystem, men det er noen enkle grep som vil gjøre ting veldig mye bedre på denne fronten.

Feks muligheten til å kjøre flere ansattes lønninger samtidig, ikke klikke seg gjennom en og en lønnsslipp.

CONTRIBUTOR ***

Rapport over ansatte som inneholder fødsels- og personnummer. ELLER ansatte bildet inneholder en ekstra kolonne (personnummer) i tillegg til navn, telefonnummer og epost. Når vi får tilbakemelding fra Altinn om ansatt har endret skattekort, må man inn på hver ansatt for å se hvem som har endret skattekort. 

CONTRIBUTOR *

Savner veldig lønnsart for fri kost/losji..

CONTRIBUTOR ***

Skatteetaten legger ut skattekort for 2018 den 15.12.2017. Har Visma tenkt på en direkte importfunksjon av skattekort til Visma eAccounting ? 

Hei @Karina Baltzer2

Dette vil dessverre ikke være på plass i Visma eAccounting til da, men det ligger i planen vår å støtte dette på et senere tidspunkt.

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed
Product Manager, Visma Mamut AS

Status changed to: Status: Under utvikling

Lønnssystemet er lansert. Integrasjon til Visma eAccounting er planlagt mot sommeren. 

CONTRIBUTOR ***

Er det noe som kan brukes allerede? Har du en link? 

Hei @Eivind Hermann,

Ja det kan du. Her finner du mer info: https://www.visma.no/lonn-hr/lonnsprogram/ 

CHAMPION *

Så dette lønnssystemet vil ikke være en del av eAccounting, og blir et separat system som må integreres? 

Hei @Keytown,

Det vil ikke ligge i menyen inne i Visma eAccounting, men du vil ha tilgang til systemene på samme innlogging og de vil være integrert så lønnsbilag automatisk blir opprettet i Visma eAccounting. 

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed

CONTRIBUTOR **

Et sterkt ønske til et lite tillegg i lønn:

Lønnssystemet i eAccounting er et svært begrenset system spesielt når det gjelder valg av lønnsarter. Hadde Visma ønsket det kunne de benyttet samme system som i Mamut der man på en enkelt måte kan legge inn lønnsarter ved behov. Etterhvert kommer det fram at Visma egentlig ønsker at de som ikke får løst nødvendige behov i eAccounting lønn bør/må anskaffe Visma.net Payroll. Jeg tror Payroll kommer til å bli supert, men ... det vil ikke være integrert med eAccounting før om noen måneder. I mellomtiden håper jeg Visma kan legge inn en ny lønnsart:

"Naturalytelse/annet/trekkpliktig/med i grunnlag for arbeidsgiveravgift". Denne arten dekke mange typer naturalytelser. Jeg tror da mange får løst nødvendige behov i eAccounting lønn inntil det nye systemet er på plass.

CONTRIBUTOR *

Hvordan er fremdriften i denne integrasjonen, vet dere ca når den kommer?

Hei @geirfrode,

Jeg tør ikke si noe konkret helt enda i fare for at det blir endringer. 

Dersom du benytter/ønsker å benytte Visma.Net Payroll med Visma eAccounting allerede nå, anbefaler jeg deg å opprette et bokføringsforslag i Visma eAccounting. Da vil ihvertfall jobben gå litt lettere med å registrere lønnsbilagene. 

Med vennlig hilsen,

Emilie Røed

CONTRIBUTOR *

Er det noe nytt angående tidspunkt for en slik integrasjon?

CONTRIBUTOR ***
Det er helt latterlig at Visma, både i eAccounting Time, og nå i Payroll kun legger opp til at man bare registrerer antall timer og ikke fra- og til- tidspunkt. Hvordan i all verden skal man da kunne dokumentere at man eksempelvis skal ha 40%, 50% eller 100% overtid? Og hele poenget med flexi-tid er jo at man skal kunne komme eksempelvis kl 0900 og gå hjem 1700. Og om man fører på prosjekter ønsker jo kundene å se NÅR man har jobbet for det man fakturerer. Kan ikke fatte og begripe at dette er "innafor" lovmessig heller, ift dokumentasjon på tidsbruk i prosjekter. Dette bør dere få inn først som sist. Helt ubrukelig uten!

Hei Jon Olav!

For Visma.net Payroll vil vi støtte registrering av start og slutttidspunkt. Målet er releasen i starten av Januar, men om vi ikke rekker den blir det Februar releasen av Payroll. Det vil i første omgang kunde gjelde web versjonen og ikke i Appen Employee. Der vil funksjonen komme noe senere.

For eAccounting time ligger dette foreløpig kun som et ønske.

Vennlig hilsen

Henrik Horn

CONTRIBUTOR ***

Ok, det var jo gode nyheter :-). Da har jeg ett spørsmål til:

Jeg har forstått det slik at det også skal være/bli mulig å velge prosjekt på timeregistreringen i Payroll. Vil det da bli mulig å genere fakturagrunnlag fra Payroll inn til eAccounting, slik at Payroll kan erstatte Visma Time?

Vil være svært uhensiktsmessig om de ansatte må registrere timene sine begge steder.

mvh

Jo

Hei igjen Jo!

Nei, desverre det blir ingen kobling mellom timene i Payroll og fakturering i eAccounting i første omgang. Jeg er helt enig at det ikke er ideelt å måtte dobbeltføre dersom man fakturerer timer tilknyttet eksempelvis prosjekt, og samtidig vil få kostnadsført lønnskostnadene tilknyttet prosjektet.

Foreløpig vil det i en eAccounting + Payroll setting ikke være ett sted du kan føre begge. Dette løses til eksempel i andre Visma systemer som Mamut One eller Tripletex, ved å føre alt i ett og samme sted, med en timeseddel.

Vennlig hilsen

Henrik Horn

CONTRIBUTOR ***

Hei igjen, og takk for svar, selv om det ikke var spesielt oppløftende.

Vi har akkurat gått over til eAccounting etter å brukt Mamut One i mange år, kombinert med timeregistrering i Mamut Online. I utgangspunktet en veldig bra helintegrert løsning, men som dere dessverre legger ned i mai.

Det overrasker meg at dere ikke har et bedre skybasert alternativ enn dere faktisk har. Hadde jeg visst ar det er så mye dårligere integrasjon mellom lønn/timeregistrering/prosjekt/fakturering som det faktisk er i forhold til Mamut, hadde vi nok ikke fortsatt med Visma.

Slogan’et deres «regnskap på autopilot» er en vits i forhold til hvordan man må dobbeltregistre timer til lønn og fakturering. Det er faktisk MYE mer tidskrevende med kombinasjonen eAccounting / Visma Time / Payroll enn det gamle Mamut One / Mamut Online som dere nå legger ned. Med 10 ansatte som skal bruke dobbelt så lang tid på timeføring, sier det seg selv at det blir dårlig butikk.

En trenger vel ikke være rakettforsker for å forstå at jeg er særdeles misfornøyd kunde som føler meg tvunget over på en mye dårligere løsning. Dere bør seriøst ta dere selv i nakken og bruke tid og ressurser på å få integrasjonene ordenlig på plass, noe dere burde hatt FØR dere legger ned en velfungerende tjeneste.

Veldig kjedelig å høre at du ikke er fornøyd med eAccounting. Jeg foreslår at du tar en samtale med din kontaktperson hos oss vedrørende dette. Utifra din beskrivelse/behovsanalyse bør nok dere nok ikke gått for eAccounting men Tripletex som er mye nærmere Mamut One i omfang/funksjonalitet enn eAccounting (og skal være vår anbefalte løsning dersom du bruker timer til lønn og Mamut Online). 

Du kan lese litt mer om prosjekt og timemodulen til Tripletex her: https://www.tripletex.no/om-systemet/prosjekt-og-timeforing/ og ikke minst du kan jo prøve gratis å teste at det dekker behovene ellers. Her vil da godkjente timer overføres til lønn, samt kan faktueres ut til kunder på prosjekter mm.

Vennlig hilsen

Henrik Horn

CONTRIBUTOR ***

Hei igjen

Er i og for seg godt fornøyd med eAccounting isolert sett. Det fungerer godt mht regnskap og integrasjon med bank og iZettle. 

Det er de begrensede integrasjonsmulighetene fra timeregistrering til lønn og fakturering, samt selve timeregistreringen jeg er misfornøyd med.

Jeg kikket på Tripletex også før vi gikk over til eAccounting, men tilbudet vi fikk var mer enn dobbelt så dyrt som utgiftene vi hadde til Mamut One.

Det var mye jobb å skifte regnskapssystem (spesielt siden dere på toppen av alt har forskjellige kontonummer i kontoplanene i Mamut og eA), så å skifte nok en gang nå etter 4 mnd, er foreløpig uaktuelt.

Noen oppdatering å denne? fortsatt plan i Q1?

Hei!

Lite nytt å melde vedrørende denne saken. Målet er fortsatt slutten av kvartalet.

Vennlig hilsen

Henrik Horn

CONTRIBUTOR *

Er det noe nytt angående dette nå?

Hei,

denne integrasjonen vil mest sannsynlig bli forsinket. Målet har vært slutten av Q1 begynnelsen av Q2, men på grunn av andre forsinket leveranser denne er avhengig av så blir den også utsatt. Vi håper å ha et klarer bilde over påske på når vi forventer å kunne levere denne integrasjonen.

Vi får bare beklage det, dette er noe vi har virkelig sett frem til å lansere. Inntil videre må man bare fortsette å bruke bokføringsforslag slik denne artikkelen beskriver.

Vennlig Hilsen
Henrik Horn
Product Manager - Visma Mamut AS

Hei!

En kort status på dette ønsket.

Vi er godt i gang med utviklingen av integrasjonen og er ferdig med de to første delene av integrasjonen (sammenkoblingen mellom systemene og synk av kostnadsbærer/kontoplan) mens den siste delen gjenstår, som er å sende selve bokføringsinformasjonen over til Visma eAccounting fra lønnskjøringen i Visma.net Payroll.  Jeg har ingen dato for når den vil ferdigstilles per nå, men som nevnt så er arbeidet kommet et godt stykke.

Slik synkroniseringen av kontoplan og dimensjoner vil fungere er at den kjøres automatisk hver natt, samt at den kan kjøres manuelt når man måtte ønske med en knapp fra firmainnstillinger i Visma.net Payroll. eAccounting vil være "master" altså kilden for kontoplanen og kostnadsbærer/dimensjon,

Jeg oppdaterer denne tråden med mer informasjon når jeg har det tilgengelig.

Vennlig Hilsen
Henrik Horn

CONTRIBUTOR **

Hei!

Tror dere denne integrasjonen blir ferdig i løpet av året?

Hei lenemarieaas89!

Det korte svaret er nei, det tror jeg ikke. Det er en liten mulighet, men estimatet til utviklerne per nå er at det vil gå over i første kvartal. Denne integrasjonen kommer i to deler. 

Del en er nesten ferdig. Jeg legger ved noen bilder som viser hvordan den ser ut nå. Denne handler om å velge riktig firma i Visma eAccounting du vil koble sammen, samt aktivere synkronisering av dimensjoner (prosjekt/avdeling osv) og kontoplanen. Dette kan vi trolig lansere om kort tid. Vi har ikke helt bestemt om vi skal slippe dette før selve bokføringsintegrasjonen er på plass eller vente og slippe alt samtidig.

Koble til 1.PNGKoble til 2.PNGKoble til 3.PNGKoble til 4.PNG

Som du ser av bildene vil synkroniseringen (av kontoplan og dimensjoner) kjøres en gang per natt, og i tillegg kan kjøres når man vil ved å klikke på knappen. På et senere tidspunkt vil man ikke måtte synkronisere på denne måten, og endringer vil overføres umiddelbart. Der kreves det noe teknisk på Visma eAccounting siden før man kan oppdatere denne synken.

Del 2 er under utvikling, jobben med spesifisering er snart ferdig. Her har vi hatt noen utfordringer med hvordan best håndtere korrigeringer som gjøres i Payroll, men tror vi har kommet frem til en god løsning. Selve programmeringen begynner neste uke på del 2. 

Vi hadde virkelig håpet å få lansert dette denne høsten, men på grunn av forsinkelser i andre leveranser før denne har denne integrasjonen også blitt forsinket. Nå er vi godt i gang som du ser, så nå håper jeg vi kan få lansert dette om noen måneder.

Vennlig Hilsen
Henrik Horn