avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
CONTRIBUTOR **

Kunne bokføre inngående faktura med forfall tilbake i tid

Status: Løst

Som ny i eAccounting har vi behov for å bokføre litt eldre fakturaer inn i regnskapet. Men forfall tidligere enn dagens dato aksepteres ikke, og da har vi valgt å velge dagens dato. Dette er problematisk da historikken på leverandøren blir feil. Dette blir en problem både når vi legger inn åpne poster ved innlegg av nytt regnskap, men også for de kundene som insisterer på å levere bilag på gamlemåten. Dvs. levere bilag ferdig betalt når måneden er omme.

4 Kommentarer

Hei @Olav Kjøs1,

Bakgrunnen for at du ikke får registrert inngående faktura med tidligere forfallsdato er aktiv bankintegrasjon. Men en gladnyhet er at vi nå har lagt inn en ny innstilling for "Betal manuelt" på inngående faktura. Dersom denne innstillingen markeres vil faktura ikke sendes til nettbank for utbetaling, og du vil kunne benytte korrekt forfallsdato. Vi kommer også til å fikse så du får lagt inn inngående faktura via "Bilag" med en eldre forfallsdato. 

Når det er sagt så kan det være en ide å vente med å aktivere bankintegrasjon til faktura fra tidligere system/inngående saldo er lagt inn. Etter at bankintegrasjonen er aktivert får man nemlig heller ikke lagt inn/importert transaksjoner i Kasse og bank. Og det kan jo tenkes man har kontoutskrift som skal inn, spesielt dersom man har byttet til Visma eAccounting midt i året. 

Håper dette var til hjelp! 

Mvh

Emilie Røed, Produktsjef 

Status changed to: Status: Løst

Se kommentar i tråden. 

CONTRIBUTOR **

Hei Emilie,

Jeg havnet i denne fellen. Ifm føring av saldobalanse som bilag (inngående balanse) fant jeg imidlertid ingen innstilling for "Betalt manuelt". Det var heller ikke ønskelig å avbryte dette bilaget, som tok meg to timer å fylle inn. Jeg rettet i stedet forfallsdato til 'i dag', som foreslått her, for å få godkjent bokføringen av bilaget:

https://community.visma.com/t5/Diskusjon-i-Visma-eAccounting/Datoer/m-p/19951#M2220

Dagen etter fikk jeg imidlertid varsel om betalinger som forfaller - for betalinger som i realiteten allerede er utført. Går så inn på Kjøp, Leverandørfaktura - og når jeg åpner dem finner jeg feltet 'Betalt manuelt'. Men jeg kan ikke velge det!

Om jeg velger 'Registrere betaling' kan jeg kun velge 'Utbetalt fra konto: (Ikke bruk) Kassekonto' (i og med at kontoen jeg har bankintegrasjon til ikke vises i listen).

Skal jeg bruke Kassekonto likevel?

Hei @EspenS,

Gå inn i kontoplanen til bankkontoen din og velg Rediger. Sørg for at innstillingen "Lås for manuell føring" er blank. Gå deretter til Regnskap-Bilag og før betalingen på faktura derfra som et manuelt bilag. Der vil du nemlig kunne føre en betaling selvom du har aktiv bankintegrasjon. 

Gi lyd om du skulle stå fast med noe.

//Emilie