avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Manuell føring på kunde- og leverandørreskontro

Status: Implementert

Ønske om støtte for å kunne føre på kunde- og leverandørreskontro uten å relatere føringen til en faktura i Visma eAccounting. 

Klikk "Liker" om du har behov for denne funksjonen. 

46 Kommentarer
Status changed to: Status: Vurderer

CONTRIBUTOR ***

Dette er viktig da både kunde- og leverandørbetalinger av å til skjer dobbelt 

Dette burde være høyt prioritert.

Status changed to: Status: Akseptert

CHAMPION *

CONTRIBUTOR ***

Noen status på dette kjære Visma ? Vi regnskapsførere opplever dette daglig på våre klienter. Og bruker masse tid fordi funksjonen ikke er der :-( 

Hei Karina,

Vi har ikke startet utviklingen enda, så det gjør det litt vanskelig å gi noe konkret estimat. Men jeg håper vi kan ha noe på plass i slutten av desember. 

Jeg kan oppdatere tråden når vi har startet utviklingen. 

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed
Product Manager, Visma Mamut AS

Status changed to: Status: Akseptert

Kaster på en setning for å inkludere generell manuell reskontroføring

CONTRIBUTOR ***

Hei!

Nå er vi i desember, hvordan ligger denne an?

Savner dette veldig..

Hei @Nina Tenåsen

På bakgrunn av stort fokus på feilrettinger og ytelsesforbedringer nå i november-desember har vi dessverre ikke fått startet på denne enda. Ønsket har høy prioritering så jeg håper vi kan begynne i januar. 

Gjør som allerede lovet lengre opp i tråden her å oppdatere dere når vi starter utviklingen. 

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed

Status changed to: Status: Under utvikling

Da er denne på tegnebrettet og vi planlegger å starte utviklingen i februar. Estimat for leveranse er foreløpig noe usikkert, men vi håper på slutten av mars/begynnelsen av april. 

Status changed to: Status: Under utvikling

Se kommentar i samme ønske her.

CONTRIBUTOR *

Hei! Vet dere nå når dette er oppe og går?

Hei @Jorunn45,

Dette har vist seg å være et case som krever en del utviklingstid, så jeg tør ikke si noe konkret om når vi er klare for lansering helt enda. 

Jeg gir lyd fra meg når vi nærmer oss klare for testing. 

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed

CONTRIBUTOR *

Jeg synes det er skuffende at denne funksjonen ikke allerede finnes i programmet. Har brukt andre regnskapsprogrammer i 20 år og dette ble et stort skritt tilbake. Ser at det er flere andre som ønsker denne funksjonen. Ser at det er etterlyst i flere tråder. Når kan vi forvente at dette blir prioritert? Mvh Kathrine

CONTRIBUTOR *

Hei

her må jeg bare henge meg på. Jeg har akkurat begynt i et nytt firma som benytter eAccounting. Noe av det første jeg oppdaget var at det ikke var mulig å føre manuelt mot kunde/leverandør reskontro. I alle andre systemer jeg har jobbet med har dette vært en selvfølge. Jeg henger meg på andre innsender og mener at arbeidet med å få dette på plass bør prioriteres. Slik systemet fungerer nå, blir det veldig tungvint og alt for omstendelig

vh: Ole Martin

Hei @Ole M Mathisen og @Kathrine Schwendsen,

Jeg er helt enig i tilbakemeldingene deres her!  Dette har høy prioritet hos oss, og utviklingen er allerede påbegynt. Dog så er dette en funksjon som krever noe endring i logikken i Visma eAccounting, og derfor vil ta litt tid å ferdigstille. 

Det er bare å beklage at vi ikke har det på plass enda - også håper jeg dere blir fornøyde når dette er lansert! 

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed

CONTRIBUTOR *

Hvordan ligger dette ann til å bli gjennomført?

Mvh Sonja

Hei @Sonja Frantzen,

Jeg håper vi kan rulle det ut til testing hos et utvalg brukere i slutten av august. Litt avhengig av tilbakemeldingene her - så vil vi tilgjengeliggjøre det for alle. Så september vil nok være mest realistisk uten at jeg tør å love deg noe. 

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed

CONTRIBUTOR ***

For å være litt masete (selv om jeg vet dere utvikler masse) - hvordan er ståa her? Nå er vi i september.. Smilefjes glad

Hei @Nina Tenåsen,

Det er absolutt ikke masete å spørre om dette Smilefjes glad Vi driver å tester funksjonen nå og gjør noen siste småforbedringer før vi anser den som helt klar.  

Så jeg krysser fingrene for at vi er klare siste uken i september. 

Setter dette ønsket som "Implementert" så fort den er ute. 

//Emilie 

CONTRIBUTOR **

Ja, dette ser jeg virkelig fram til. 1 oktober om få dager. For oss regnskapsførere har dette vært nærmeste et "mareritt", da krever utrolig mye ekstra arbeid. Kundene er jo langt fra så strømlinjeformet som man kunne ønske. Forøvrig så liker jeg eAccounting.

Hei,

Her kommer en oppdatering på dette caset. 

Vi ligger an til å være ferdig med versjon 1 denne uken, men ønsker at noen av våre regnskapsførere er med og tester før vi lanserer til alle. Så jeg anslår derfor at det vil ta ca. 2 uker før den blir lansert til alle våre brukere, med forutsetning om at testingen går som forventet. 

Her er også noen detaljer rundt versjon 1 og 2:

V1: mulighet til å føre på kunde- og leverandørreskontro via manuelle bilag og Kasse & bank. Bokføringsforslag i Kasse og bank. Info i reskontrorapportene. 

V2: mulighet for å matche/kjede åpne poster. Ny oversikt over alle åpne poster. 

V2 er forventet lansert i november/desember. 

Oppdaterer tråden så fort testing er gjennomført. 

//Emilie 

CONTRIBUTOR ***

Hei,

Vil der også bli mulighet for å oppheve kjeding mellom kreditnota og faktura ? 

Hei @Karina Baltzer2,

Det vil ikke være en del av dette caset, men vi vil lanserer det ila. 2019 engang. Jeg har akkurat oppdatert status på ønsket "oppheve kjeding": https://community.visma.com/t5/Ideer-i-Visma-eAccounting/Oppheve-kjeding/idi-p/133624 

//Emilie 

CONTRIBUTOR **

Hei

Hva er status på manuell føring mot reskontro? Skulle testes i to uker så jeg er spent på om den løsningen blir lansert nå.

Hei @Thore Asheim,

Vi er i gang med betatesting der et par regnskapsførere har fått tilgang til funksjonen. Basert på tilbakemeldingene deres i tillegg til videre intern testing vil vi ta en vurdering på om funksjonen er klar for lansering. Vi trenger noen dager til - men jeg kan gi en oppdatert status ved utgangen av førstkommende mandag. 

Her kommer også en litt mer detaljert beskrivelse av versjonene. 

Beskrivelse av funksjonalitet i versjon 1: 

• Mulig å føre bilag mot en kunde eller leverandør uten å velge faktura. Denne muligheten har du i “Manuell bilag” og “Kasse og bank”.
  • Bokføringsforslag for “Betaling fra/til kunde” og “Betaling fra/til leverandør”  lagt til i Kasse og bank
  • Bilagsbeskrivelse legges til automatisk dersom felt er tomt. Eks. “Betaling fra Ola Normann”. Både i “Manuelle bilag” og “Kasse og bank”
  • Føringene inkluderes i Kunde- og leverandørreskontrorapportene
  • “Bilagstype” er erstattet med “Bilagsbeskrivelse” i Kunde- og leverandørreskontrorapportene
  • Fjernet innstillingene for “manuelle føringer/betalinger” under Firmainnstillinger
  • Fjernet varsel på manuelle bilag - “Vi fraråder deg å føre manuelt på denne kontoen….”.

Begrensninger i V1 som vi vil ta høyde for i V2:

• Ikke mulig å matche åpne poster mot hverandre
  • Ingen oversikt i programmet over åpne poster
  • Ingen mulighet til å håndtere reskontroføringer via Salg eller Innkjøp

//Emilie 

følges

Hei,

Her kommer en oppdatering på dette caset. 

Gjennomføring av første betatesting med regnskapsførere er nå over, og basert på tilbakemeldingene i testingen ønsker vi å legge til litt mer funksjonalitet fra "V2" før vi lanserer. 

Det kommer derfor dessverre til å ta litt lengre tid før funksjonaliteten er tilgjengelig. Pt. har jeg ingen dato, men oppdaterer tråden når jeg har mer konkret info. 

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed

Hei,

Kan dere ikke lansere det som faktisk fungerer også komplementere med flere funksjoner etterhvert som de er klare?

CONTRIBUTOR **

Enig. Dette må komme på plass nå, gjør "konteringshverdagen" unødvendig kronglete.

CONTRIBUTOR **

Hva er status i dag?

CONTRIBUTOR **

Dette tar fryktelig lang tid mtp hvor nødvendig dette er for alle som har eAccounting. Nå som leverandører/kunder snart kommer til å etterspørre kontoutskrifter blir det dessverre samme regla i år også. Nemlig å bla time etter time og tvinge oss regnskapsførere å påføre kunden vår en unødvendig kostnad.

Hei,

Estimerer at vi er klare for lansering til alle våre brukere første uken i desember dersom betatestingen går som forventet. 

Da vil vi lansere følgende: 

• Føring på kunde- og leverandørreskontro
  • Oversikt over alle åpne poster
  • Mulighet for å kjede åpne poster og registrere betaling
  • Fjernet kontrollvarsel og innstilling
  • Rapportene “reskontroliste” og “ubetalte fakturaer” oppdatert
  • Bokføringsforslag i Kasse og bank

Har satt sammen noen skjermbilder med et eksempel fra en overbetaling registrert i Kasse og bank. 

Vi gleder oss veldig til å lansere dette! 

//Emilie

Posting 1.pngPosting 2.pngPosting 3.pngPosting 4.pngPosting 5.pngPosting 6.png

CONTRIBUTOR *

Vi har blitt lovet at dette har høy prioritet siden begynnelsen av 2018 og at dette skal være på plass i løpet av 2018.

Kan dere fortsatt love det?

Dagens system fungerer svært dårlig dersom kunde f. eks betaler faktura 2 ganger eller betaler for mye.

Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å løse dette.

Ingen andre regnskapsprogram som har brukt tidligere har hatt dette problemet.

Setter pris på tilbakemelding på spørsmålet mitt.

Mvh

Hans Hørgård

goldwell@online.no

Hei @NULL NULL540,

Dette har høyeste prioritet og vi er ferdig med kodingen. Det som gjenstår er testing før vi kan gjør funksjonaliteten tilgjengelig for alle brukere. Jeg tør ikke love deg at dette er på plass i 2018 i tilfelle det skulle dukke opp noe uforutsett i testingen. Men det jeg kan si er at sannsynligheten for at vi lanserer før jul er veldig stor. 

Jeg er fullt klar over at dette har tatt lang tid - og det er det bare å beklage! Men nå er det heldigvis snart på plass.

Mvh

Emilie Røed 

CONTRIBUTOR **

Dette er vel ganske enkelt for dårlig. Vi fikk for noen uker tilbake beskjed om at endelig versjon skulle være klar 1-2 uke i desember, mens det nå åpnes for at løsningen først kommer på plass i 2019. Tror ikke dere i Visma skjønner hvor mye ekstraarbeid dere påfører oss. Vi og kundene våre mister oversikten og nå nærmere vi oss årsoppgjør uten at dette er løst. Nei, dette er rett og slett for dårlig.

Hei,

Jeg har dessverre veldig dårlige nyheter når det kommer til dette caset. På bakgrunn av økt fokus på fiksing av bugs før vi går inn i høysesong - rekker vi dessverre ikke lansere dette før jul som planlagt. Vi har også oppdaget en bug vi må få fikset før funksjonaliteten slippes til alle.

Jeg er veldig lei meg for at vi ikke rakk dette - og beklager så mye ulempene dette medfører! Alle oss på Visma eAccounting teamet hadde virkelig gledet oss til å gi dere dette før jul. Men det er dessverre ingenting vi får gjort for å få fremskyndet dette nå.

Slik status er per i dag ser lanseringsdato ut til å bli mellom 9 og 16 januar. Oppdaterer tråden så fort julen er overstått om det skulle være noe nytt.

Vi ønsker flere beta-testere så send gjerne en henvendelse til emilie.roed@visma.com om dette er av interesse.

Igjen, beklager dette! 

Ha en riktig god jul og et godt nyttår! 

Vennlig hilsen,

Emilie Røed

Hei Emilie,

Hvordan ligger dere an med denne lanseringen - kan vi håpe å få den på plass før helgen?

Hei @Ulf-Johnny Jenssen,

Vi lanserer aldri større endringer/funksjoner på fredager (pga. bemanning i helgen) - så du må nok nesten vente til onsdag som er dagen vi slipper slike endringer på Smilefjes glad 

Ha en god helg!

Mvh

Emilie Røed 

Da forstår jeg deg sånn at dette faktisk blir lansert førstkommende onsdag?

Hei @Ulf-Johnny Jenssen,

Ja, alt ser lovende ut mtp. lansering nå på onsdag 16 januar. 

Her er komplett endringslogg: 

• Mulig å føre bilag mot en kunde eller leverandør uten å velge faktura. Denne muligheten har du i “Manuell bilag” og “Kasse og bank”.

• Bokføringsforslag for “Betaling fra/til kunde” og “Betaling fra/til leverandør”  lagt til i Kasse og bank

• Bilagsbeskrivelse legges til automatisk dersom felt er tomt. Eks. “Betaling fra Ola Normann. Gjelder både i “Manuelle bilag” og “Kasse og bank”

• Føringene inkluderes i Kunde- og leverandørreskontrorapportene

• “Bilagstype” er erstattet med “Bilagsbeskrivelse” i Kunde- og leverandørreskontrorapportene

• Fjernet innstillingene for “Manuelle føringer/betalinger” under Firmainnstillinger

• Ny oversikt over alle åpne poster under “Ubetalte kundefakturaer” og “Ubetalte leverandørfakturaer” (nytt filter for status)

• Mulighet for å kjede åpne poster via Salg og Innkjøp (ligner på funksjonen vi har for kjeding av kreditnotaer og fakturaer i dag)

• Mulighet for å registrere betaling på en reskontroføring via Salg og Innkjøp

• Inkludert reskontroføringer i rapportene “Ubetalte kundefakturaer” og “Ubetalte leverandørfakturaer”

Vi vil også publisere hjelpemateriell og nyhetsartikkel i forbindelse med lansering. Oppdaterer denne tråden med link til dette. 

//Emilie 

Her kommer også noen skjermbilder fra diverse områder i programmet: 

Reskontro3.pngReskontro4.png

reskontro1.png

reskontro2.png

(updated by Emilie Røed VISMA ‎16-01-2019 10:36 )
Status changed to: Status: Implementert

Status endret til: Implementert.

Det gleder oss stort å endelig kunne sette denne som implementert! 

Gi gjerne ris/ros og innspill til forbedringer her i kommentarfeltet eller send meg en e-post: emilie.roed@visma.com. 

Nyhetsartikkel finner du her.

PARTNER

Det hadde vært fint om vi kan manuelt motføre åpne poster hvor beløp til kredit og til debet er det samme.  Veldig dumt når vi ikke kan bli kvitt disse beløpene som kan gå mot hverandre.  Meld fra om det skulle være mulig å gjøre det på noen måte.