Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR **

Merking av Fakturaer / søkbarhet

Status: Åpen

Hei

Vi har brukt Visma eAcounting gangske lenge, og har forsovidt foreslått ved flere anledninger at søkbarheten til en faktura burde blir langt bedre.

Dette burde kunne løses ved at man merker en faktura feks med prosjekt navnt/nummer og at dette lå i en egen kollonne i faktura oversikt, som også var søkbar. 

Når vi skal finne en faktura til et oppdrag som er utført må vi søke på kunde navnet og manuelt leite igjennom alle fakturaer som er blitt sendt til denne kunden, og det kan være flere hundre stykk.

Det er vanskelig å forstå at dette ikke er innført for lengesiden. For dette er et stort problem og vi er garantert ikke alene om dette.

Håper dere setter et smart hode på dette snarest :-) 

Mvh

Paal Karlsen

Blikkenslager Nesse & Karlsen AS

9 Kommentarer

Hei @Paal Karlsen

Å forbedre søkefunksjonen i fakturaoversikten er et veldig godt ønske som ligger i backlog'en vår. Når vi eventuelt får dette på plass er litt tidlig å si.

Når det kommer å finne en faktura/fakturaer relatert til et prosjekt så anbefaler jeg deg å bruke prosjektoversikten. Der kan du søke opp prosjektet både på navn og nummer, og dersom du klikker på prosjektet får du opp en liste med alle relaterte fakturaer. Så inntil vi har en bedre søkefunksjon på kundefakturaer på plass, anbefaler jeg deg å gjøre dette :-)

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed
Product Manager, Visma Mamut AS

CONTRIBUTOR **

Hei Takk for svar, og flott at dere har en plan for forbedring av søk. Men løsningen du beskriver vil ikke fungere.. (slik vi bruker det. vi har prøvd.)

Bedrift 1 AS har 20 forskjellige prosjekter eller mindre oppdrag med flere fakturaer til hvert prosjekt.

Bedrift 2 AS har 35 forskjellige prosjekter eller mindre oppdrag med flere fakturaer til hvert prosjekt

Bedrift 3 AS har 45 forskjellige prosjekter eller mindre oppdrag med flere fakturaer til hvert prosjekt.

osv...

Når jeg ikke kan merke hver faktura med en referanse som jeg kan finne i egen kolonne i feks. fakturaoversikten, eller som kan søkes opp så har jeg et stort problem og mye tidsbruk for å finne den aktuelle fakturaen vi måtte være på jakt etter.

-paal

Hei @Paal Karlsen,

Takk for info! Da har jeg bedre forståelse for behovet. 

Et lite tips inntil videre kan være å bruke referansefeltet på fakturaen. Både "Vår ref." og "Deres ref." er søkbare i fakturaoversikten.

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed
Product Manager, Visma Mamut AS

CONTRIBUTOR ***

Jeg har en annen variant knyttet til dette. Så lenge det ikke går an å ha tvungen prosjekttilknytning når man bokfører en faktura (både utgående og inngående) eller andre bilag, så er det lett å glemme å påføre prosjektnummer. Jeg savner da en måte å kunne finne de kontoene som IKKE er knyttet til noe prosjekt for å kunne fange opp hvilke bilag vi må inn på for å legge til prosjekt. Dette kunne vært gjort ved å gi avdeling og prosjekt egen kolonne i Regnskap - Kontooversikt. Dette blir en kjapp og grei oversikt, der vi kan sjekke de kontoer vi vil.
Ellers så støtter jeg at det er en kolonne med prosjekt i fakturaoversikten...

Takk for gode innspill, @Nina Tenåsen

//Emilie 

CONTRIBUTOR **

Hei

Akkurat som om jeg skulle ha skrevet dette selv! Og jeg innbiller meg at dette burde vært en enkel sak å ordne.

CONTRIBUTOR **

Det å ha ett eget søkbart felt vil være svært nyttig for oss som selger garasjeporter til boliger. Hvis vi har eget felt der vi kan legge inn monterings adresse vil det være enkelt å finne tilbake til aktuell port når boligen er solgt og ny eier ikke har navn på kjøper. 

CONTRIBUTOR ***

Emilie, hvordan ligger dette an i planlegginga?

Hei @Nina Tenåsen,

Det er fortsatt litt tidlig å si noe om når vi kan få forvente å forbedre dette. Vi har bla. en liste med forbedringer på "manuell reskontroføring" som går foran. 

Men jeg oppdaterer caset om det skulle være noe nytt selvfølgelig. 

Mvh

Emilie Røed