Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR **

Trekkpliktige naturalytelser

Status: Implementert

Jeg savner en lønnsart for innberetting av trekkpliktige naturalytelser, kode 112-A.

I denne gruppen innberettes f.eks

• Fritt arbeidstøy
  • Fri avis
  • Ektefelle/familie med på tjenestereise
  • Bompenger

for å nevne noen av de mest vanlige (se forøvrig kodeoversikten).

Lønnsarten danner grunnlag for skattetrekk og arbeidsgiveravgift.

Registreres med beløp.

Lønnsarten er bygget opp på samme måte som lønnsarten for Forsikring (skatte pliktig del) som allerede logger i systemet og som rapporteres på kode 116-A.

13 Kommentarer
CONTRIBUTOR *

Lønnskoder for diverse naturalytelser bør utvides.  Savner for eksempel en kode for innberetning av at arbeidsgiver dekker helsestudio.

CONTRIBUTOR *

Helt enig i at ordinære naturalytelser bør være en mulighet, gir ingen mening at Visma eAccounting takler skattepliktige forsikringer, men ikke tilsvarende ytelser som behandles helt likt iht. skatt og aga. 

CONTRIBUTOR *

Ja jeg har nå en kunde som har fri avis og er helt avhengig av å få rapportert dette inn så dette bør komme på plass snart.

CONTRIBUTOR *

Og hva med fritt losji???? Er det noen som snart tenker å gjøre noe med disse forskjellige naturalytelsene?

Status changed to: Status: Akseptert

Status Endret til: Akseptert

Med mål om implementering i 2019. Vi endrer status til under utvikling når arbeidet påbegynnes.

CONTRIBUTOR *

Hei. Hvordan får man rapporter inn naturalytelser som f.eks feriereise dekket av arbeidsgiver? Skatteetaten anbefaler ikke å sende inn en manuell a-melding når man bruker et lønnssystem. Kan man bruke en annen lønnsart for naturalytelser?

CONTRIBUTOR **

f

Status changed to: Status: Under utvikling

Hei,

status er at lønnsart for Naturalytleser er nå under utvikling med mål om lansering i April (forebehold om at alt går etter planen)

Vennlig Hilsen
Henrik Horn
Product Manager - Visma Mamut AS

CONTRIBUTOR **

Hva med mulighet for å klikke av 35,5 timers uke for skiftarbeid?

På a-meldingen får jeg opp under arbeidstidsordning : Ikke skift, noe som ikke stemmer. Hvor får jeg endret dette? (finner ikke svar noen steder fra før)

MVH

Hei Bentemirella!

Dersom du har et nytt emne er det lurt å starte en ny tråd, da denne handler om ønsket om Naturalytelser. Med det sagt, så støtter ikke eAccounting Lønnslipp arbeidstidsordninger (som eksepelvis skiftarbeid). Skal man ha slik funksjonalitet så må man se på et komplett lønnsystem som Visma Payroll Les mer på denne lenken

Vennlig Hilsen
Henrik Horn

CONTRIBUTOR *

Hei

Jeg er frustrert over manglende forslag på gode løsninger i forbindelse med manglende lønnsart på andre skattepliktige ytelser, slik som fri avis osv.  Det mangler også god løsning på kantinetrekk.  Ideen er jo at kunden skal føre selv, og hvis løsningen er en tilleggspostering for å få korrekt føring på kantinetrekk, må det settes opp en bokføringsmal til kunden som han må bruke som dokumentasjon evt for hver lønnskjøring.  Ingen god løsning det.  

Håper virkelig at det kommer en løsning raskt på dette. 

Hei Bente!

Som beskrevet over håper vi å ha på plass to nye lønnsarter i April. Disse er under utvikling, så det er målet. Det blir som nevnt i tråden og av trådstarter en mer generell lønnsart som kan brukes til flere ytelser. I tillegg jobbes det med Fagforeningskontigent.

Vennlig Hilsen
Henrik Horn

Status changed to: Status: Implementert

Hei,

da har vi implementert en ny lønnsart for "Andre naturalytelser (trekkpliktig del)" som rapporteres under A-meldingskode Lønn - Annet - Naturalytelser. Den er tilgjengelig fra i dag.

Ha en riktig fin dag videre!

Vennlig Hilsen
Henrik Horn