Mine områder
Hjelp
Kristian Tjensvoll
CONTRIBUTOR ***

Alternativt Varenummer fra Innkjøpsordre må bli med over i Varemottak

av Kristian Tjensvoll (Oppdatert ‎23-09-2021 14:51 ( )
Status: Implementert

Alternativt Varenummer (Leverandørens Varenummer) må være et synlig felt i Varemottak. 

 

Vi har nylig startet opp med Visma.net. Og vår innkjøper støtte på et kjempeproblem

 

Siden Alternativ varenummer (Leverandørens varenummer) ikke blir med over til varemottaket er det en kjempeutfordring å matche varemottak og leverandørens pakkseddel mot hverandre. Det er såpass at vi sliter med å få utført varemottak på store innkjøp.

 

Det er heller ikke noe felt for å kunne kommentere underveis ved eventuelle feil og mangler, og alle beskrivelses linjene vi lager i innkjøpet kommer heller ikke over. 

 

Det er kjempe frustrerende når så mye informasjon i en modul (innkjøp) av en eller annen grunn ikke er tilgjengelig i en så nærligende modul (Varemottak)

 

13 Kommentarer
Kristian
CONTRIBUTOR *
av Kristian

Vi har samme utfordring, alt. varenummer må bli synlig. I tillegg så bør det bli et feltet for alternativ varebeskrivelse/leverandør beskrivelse. Egen kryssreferanse eller bruke feltet beskrivelse som er på alt. varenummer. Dette bør komme med på PO og varemottak for å unngå misforståelser spesielt ved import.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei

 

Takk for godt innspill. Du kan se denne infoen hvis du klikker på vis innkjøpsordre i varemottaket. Det er ikke det du ønsker, men kanskje det hjelper litt 🙂

 

Mvh

 

Petter Johansen

Kristian Tjensvoll
CONTRIBUTOR ***
av Kristian Tjensvoll (Oppdatert ‎23-09-2021 22:27 av Kristian Tjensvoll )

Hei,

Nei det hjelper dessverre lite, siden det er i varemottaksbilde vi jo må prøve og matche varen på pakkseddelen mot innkjøpet. Fortsatt utrolig slitsomt og tungvint, og vi gjør masse feil.

 

Så per idag sitter vi med 3 vinduer, Innkjøpet, varemottaket og pakkseddelen.

 

Sjekker leverandørens varenummer på pakkseddel mot innkjøpet. Finner så vårt varenummer, og så kunne sjekke hvilken vare det er som skal taes imot i varemottak. 

 

Nå som vi har kommet lenger i bruken skjønner jeg ikke helt hva som er tankegangen. Det er så mye informasjon som ikke følger med på tvers av moduler, og alt er så uforståelig separert. Hvorfor kan jeg ikke merket antall kommet i innkjøpet, hvor all informasjonen jeg trenger ligger? og så trykke "angi mottak" basert på den informasjonen jeg har lagt inn.

 

Har akkurat samme opplevelsen med leveranser egentlig, 

Kristian Tjensvoll
CONTRIBUTOR ***
av Kristian Tjensvoll

Har delvis funnet en vei rundt problemet ved å opprette en egendefinert spørring på innkjøpslinjer.

Satt opp mulighetnen for "Behandlinger" og satt opp behandlingen Angi varemotta.

Da kan man søke opp innkjøpet, huke av de linjene man ønsker å gjøre et varemottak på og så angi varemottak.

 

Siden den henter linjene fra innkjøp har du også med Alternativt Varenummer i den egendefinerte spørringen. 

Men det er på ingen måte en perfekt løsning, og fungerer ikke i alle tilfeller.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous
Status changed to:
 
Kristian Tjensvoll
CONTRIBUTOR ***
av Kristian Tjensvoll

Tusen tusen takk!

Innkjøp er lykkelig!

Kristian Tjensvoll
CONTRIBUTOR ***
av Kristian Tjensvoll

hei!

Noen tanker om når dette vil eventuelt bli priortert? 🙂

av Runar_Gulbrandsen

Hei Kristian 🙂

 

Det vet vi ikke noe om før dette er lagt inn på roadmap hos utvikling. Når status endres til Akseptert - Planlagt vet vi mer om når dette vil komme på plass. 

 

 

Ha en riktig fin dag!

 

Mvh

Runar Gulbrandsen

Kristian Tjensvoll
CONTRIBUTOR ***
av Kristian Tjensvoll

Ok, takk 🙂

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang
Status changed to: Status: Implementert

Alternativ nr. (Leverandør varenr.) er nå tilgjengelig i skjermbildet Varemottak (PO302000).
Feltet er tilgjengelig i versjon 9.04 publisert den 05.07.2022.

Alternativnr.png

 

Dersom du ikke finner kolonnen, forsøk å hente denne opp via Kolonnekonfigurasjon som vist under.

 

alternativnr kolonne.png

Kristian Tjensvoll
CONTRIBUTOR ***
av Kristian Tjensvoll

Fantastisk!! Takk, innkjøpe er meget fornøyd!!

Stig Torp
PARTNER
av Stig Torp

Dette er veldig gode nyheter Marcus 🙂

Takk på vegne av oss alle!

 

/Stig

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"