Mine områder
Hjelp

Bankinnstillinger: Ikke opprett en betaling hvis ikke hele bankbeløpet er brukt

av Christoffer Braute
Status: Implementert

En fin innstilling når en kunde betaler flere fakturaer samlet, slik at man selv kan splitte og matche. Men når man først må føre en innbetaling mot kundereskontro (åpen betaling) så vil ikke dette være mulig: transaksjonen blir ikke klar til behandling.

Da må man slå av innstillingen og deretter slå den på igjen etter man har ferdigbehandlet innbetalingen under "Behandle inngående betalinger". 

Fint om dette kan endres slik at begge scenarioene kan gjennomføres uten å måtte slå av/på innstillingen.

7 Kommentarer
av Runar_Gulbrandsen (Oppdatert ‎13-11-2022 21:21 av Markus Wang VISMA )
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!

SIGMA-66660

Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Hadde vært fint med en kommentar fra Visma som sa noe om konsekvenser ved å evnt. gå for en slik løsning.

Jeg er livredd for at innbetalinger ikke skal bli automatisk matchet, når alt stemmer. Vi har nemlig 100-vis av innbetalinger hver dag og vil slippe å måtte gå igjennom disse manuelt.

Jeg er også redd for at innbetalinger som IKKE er matchet, blir ført automatisk i kunderskontro, hvis automatikk er skrudd på.

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang

@Mantena_AS Vi vil ikke gjøre endringer uten å ha sett nærmere på konsekvensene av dette. Per nå er dette en idé på ønskestadiet og vi har ikke tatt stilling til om dette er noe som skal implementeres. 

Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Skjønner det, @Markus Wang ,men hvis vi skal stemme på noe, uten å vite følgen av det vi stemmer på, så blir det vanskelig.

 

 

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang

@Mantena_AS På overordnet nivå kan jeg si at vi ikke implementerer ønsker som går på bekostning av dagens funksjonalitet. Slik jeg tolker ønsket handler det om å kunne gjøre dette manuelt, men fortsatt sperre for at det gjøres av automatisk ved å ha på innstillingen "Ikke opprett en betaling hvis ikke hele bankbeløpet er brukt" under Bankinnstillinger. 

av Kjersti Skramstad Lauritzsen1

Jeg er helt enig med Christoffer. Som regel bør jo den haken stå på for at betalinger skal bli matchet riktig, men samtidig er det også slik at man bør kunne få lov til å legge en betaling på en kunde uten å matche mot faktura. Det burde vært to innstillinger istedetfor en.. 

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang
Status changed to: Status: Implementert

I versjon 9.32 publisert 31.01.2023 har vi lagt til muligheten for å opprette betalinger fra Behandle inngående betalinger (AR305000), selv om haken for "Ikke opprett en betaling hvis ikke hele bankbeløpet er brukt" i Bankinnstillinger (CA101000) er påslått. 

 

Funksjonen "Ikke opprett en betaling hvis ikke hele bankbeløpet er brukt" gjelder fortsatt for transaksjoner som behandles automatisk av AutoPay-innboksen. Hvis en kundebetaling er høyere enn fakturabeløpet, vil transaksjonen havne i Behandle inngående betalinger. 

 

I Behandle inngående betalinger (AR305000) huker du av for "Tillatt ikke-utlignet saldo" når du oppretter betalingen. Haken for "Klar til behandling" blir aktiv når du lagrer og transaksjonen kan behandles.

 

Tilsvarende funksjonalitet er også implementert i Behandle banktransaksjoner (CA306000).

 

MarkusWang_1-1675177436717.png

 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"