Mine områder
Hjelp
Oldroyd
CONTRIBUTOR **

Budsjett og fjorårstall i rapporter pr periode og hittil i år

av Oldroyd (Oppdatert ‎17-11-2021 13:40 av Runar_Gulbrandsen VISMA )
Status: Implementert

I resultatrapportene vises budsjett for hele året, selv om vi legger dette inn måned for måned. Fjorårs tall kommer også opp kun for hele året. For å kunne sammenligne er det viktig å få opp disse tallene pr periode og hittil i år som regnskapstallene for dette året vises. Håper dette er noe som prioriteres. 

6 Kommentarer
Emil_Columbi
PARTNER
av Emil_Columbi

Hei!

 

Dette kan allerede utføres ved å redigere kolonneoppsett for resultatrapporten.

 

Mvh. Emil

hannelv
VISMA
av hannelv
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei, 

 

Hvordan redigerer jeg kolonneoppsett for resultatrapporten?

 

Mvh Christopher

Helga-Lise
CHAMPION *
av Helga-Lise

Det ønsker jeg også å vite hvordan en gjør. Det kom ikke opp ved å søke her inne?

Emil_Columbi
PARTNER
av Emil_Columbi

Hei!

 

Beklager sen tilbakemelding - har ikke sett at det har kommet nye kommentarer her 🙂

 

Overordnet anbefaler jeg å kontakte deres Visma-partner direkte, da de vil ha kompetanse på dette, og fremgangsmåten er noe teknisk:

 

I kolonneoppsettet for rapporter kan man angi ulike parameter for kolonnene. Man kan navigere seg frem til kolonneoppsettet for den aktuelle rapporten ved å åpne rapporten, velge "Rediger rapport":

 

red1.PNG

 

deretter blyanten ved siden av "Kolonneoppsett":

 

red2.PNG

 

Ett slikt parameter er "Datakilde", som finnes her:

 

red3.PNG

 

"Datakilde" inneholder mange parameter:

 

reshb.PNG

 

"Hovedbok" her tilsier hvilken hovedbok tallene skal hentes fra. "1" er som standard vanlig hovedbok, mens "5" typisk er budsjetthovedboken. Ved å endre dette parameteret til budsjetthovedboken vil tallene i kolonnen hentes fra budsjettet.

 

"Avvik (år, periode)" avgjør hvor mange år/perioder frem/tilbake i tid fra angitt periode som skal vises. Dersom du her angir "-1" i en rapport som ellers viser tall for 2021, vil tall fra 2020 hentes ut. Dette kan benyttes til å hente ut fjorårets tall.

 

"Beløpstype" kan eksempelvis settes til "Omsetning", dersom det er ønskelig å hente ut bevegelse i det angitte periodeintervallet for rapporten, eller "Utgående saldo", dersom det er ønskelig å se utgående saldo for perioden (som, dersom dette også er den siste perioden det er ført på og kontiene er resultatkonti, vil tilsvarede saldo hittil i år).

 

Alle disse innstillingene kan settes individuelt per kolonne, og man kan også opprette nye kolonner, så det går fint å få alle disse oppsettene inn i en og samme rapport 🙂

 

Igjen - anbefaler at dere kontakter Visma-partner for bistand med dette, men dette er veien til mål 🙂

 

Mvh. Emil

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang
Status changed to: Status: Implementert
 
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"