Mine områder
Hjelp
Sindre8
CONTRIBUTOR ***

Enklere føring av direkteføring av inngående avgift (inkassoselskap)

av Sindre8
Status: Åpen Idé

Hei.

 

Jeg ønsker en enklere måte å føre inngående avgift som blir fakturert fra inkassoselskap eller ved forsikringssaker. Vi følger malen i denne linken i dag: https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-ERP/Foring-av-mva-faktura-fra-inkassoselskap/t...

 

Vi syns det burde vært så enkelt at vi ikke trenger å finne oppskriften hver gang vi får en faktura fra inkassoselskapet. Vi opplever også at det er så omstendelig at vi gjør en del feil ved registrering. De som skal attestere fakturaene i Approval har også vanskeligheter med å forstå konteringsforslaget.

 

Konsernet vårt benytter i dag 3 ulike ERP-systemer. De to andre har enklere løsning. Der er det opprettet en egen mva-kode (standardkoder i systemet) som brukes for direkteføring av inngående avgift. Da føres mva-beløpet mot konto 2710 med en egen momskode (31, 99, etc). 

 

Vi ønsker at Visma.net kopierer denne funksjonaliteten.

 

 

1 Kommentar
LNO
CHAMPION ***
av LNO

Når jeg får en faktura fra inkassoselskap som er for momsutlegg, fører jeg på debit f.eks konto 7900 med momskode for inng.mva 25%, og så kredit samme konto men uten momskode. 

Ikke etter boka til Visma, men gir samme resultat og er enklere å følge for andre som skal godkjenne.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"