Mine områder
Hjelp
Stig Torp
PARTNER

Forbedre prosessen rundt import av leverandørpriser/Innkjøpspriser

av Stig Torp (Oppdatert ‎17-11-2021 14:16 av Runar_Gulbrandsen VISMA )
Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Når jeg/kundene skal oppdatere leverandørprisene/Innkjøpsprisene via Impor excel funksjonen under Leverandørprisavtaler, er dette dessverre en prosess som ikke er god idag.

Husk at leverandørenes prislister ikke er begrenset til hva som finnes hos hver enkel kunde, men kan inneholde ofte flere 10000ner av varer

 

Årsaken til dette er:

1. Artiklene (varenumrene) må finnes i Visma.net

2. Artiklene (Varenumrene) kan ikke være inaktive.

 

Konsekvensen av dette er at jeg må vaske Leverandørens nye prisliste manuelt mot  artikkelregisteret (både lagervarer og ikke- lagerførte varer, samt inaktive varer)

Her er det ofte veldig mange flere varer enn de som er ført av våre kunder 

 

Utfordringer:

1. Jeg får ikke lagret Leverandørprislisten når artikkelnumrene i listen ikke finnes i Visma.net

2. Om artiklene finnes men, ikke er aktive får jeg ikke oppdatert, men må lete gjennom listen (ingen sorteringsfunksjon for å finne de inaktive varene i selve listen).

 

Løsning:

Lag 2 Check-bokser

a) Utelat - Ikke-eksisterende varer

b) Ignorer varestatus (f.eks Inaktiv) - Dette for at den skal kunne oppdatere leverandørprisen/Innkjøpsprisen selv om varen er inaktiv)

 

På denne måten vil vi kunne enkelt plukke en lavthengende frukt, som mange av våre kunder synes er unødvendig tidsbruk, og kan skape mye frustrasjon.

 

Husk flere av de store sluttkundene våre kan få nye prislister på mange tussen varer flere ganger i året

 

 
 

Se vedlegg for grafisk  framstilling av løsning

4 Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Vi har akkurat implementert Visma.net og jeg har savnet denne muligheten fra dag 1.

Jeg er akkurat i gang med prisendring fra leverandør som har ca 400 artikler, og denne funksjonen vil spare meg for masse tid!

Vi gjør normalt prisendring på artikler fra våre leverandører 1 ggr pr år. Som en mellomstor bedrift, med x antall leverandører hvor mange av leverandørene har flere hundre artikler, så er alltids dette et hodebry med tanke på hvor mye tid og arbeidsressurser som går med til oppdatering. Jeg anser en slik funksjon som en selvforklarende nødvendighet med et Visma-system som skal effektivisere prosesser, minimere feil og tilrettelegge for sporbarhet.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Veldig bra- dette må gjelde både salg og leverandør priser.

Stian Osmundsen
CONTRIBUTOR **
av Stian Osmundsen

Meget bra forslag, men funksjonaliteten bør kunne utvides ytterligere. 

 

Det bøt være mulig å opprette produktene direkte fra denne importen. 

Alle produktene som ikke blir identifisert bør kunne tillegges nye varenummer direkte i listen som da blir opprettet ved import. 

Da sparer man utrolig mye arbeid. 

av Runar_Gulbrandsen (Oppdatert ‎13-07-2022 13:02 av Markus Wang VISMA )
Status changed to: Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Intern ref. SIGMA-69025

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"