Mine områder
Hjelp
Helga-Lise
CHAMPION *

Hovedbokstransaksjoner med kolonne for hvem som har godkjent fakturaer - revisor som etterspør

av Helga-Lise (Oppdatert ‎15-11-2021 10:12 av Runar_Gulbrandsen VISMA )
Status: Ikke prioritert

I bildet hovedboktransasksjoner i Financials er det flere kolonner, revisor etterspør her en kolonne med oversikt på hvem som har godkjent fakturaene i Approval. 

 

HelgaLise_0-1636529772424.png

 

12 Kommentarer
av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!

Hei Helga-Lise 🙂

 

Takk for ditt ønske! Vi har endret status til Stem - Vi vurderer slik at andre kan få stemt på dette. I tillegg er det greit å nevne at du kan sjekke med partneren din om den egendefinerte forespørselen kan endres slik at denne kolonnen kan bli synlig i skjermen Hovedbokstransaksjoner. 

 

Ha en riktig fin dag!

 

Mvh

Runar Gulbrandsen

Helga-Lise
CHAMPION *
av Helga-Lise

Takk for det. Flott det. Ja, vi kan nok betale Visma-partner for å lage denne. Samtidig så mener jeg at denne bør være en standard for systemet. Vi får se hvor mange som stemmer 🙂

Hilsen Helga-Lise

Tone73
CHAMPION ***
av Tone73

Helt enig, kan ikke skjønne at et system som visma, kan legge åpent så man kan hente frem alle tilgjengelige kolonner eller gjøre det tilgjengelig, da de finnes et sted i bilde/registreringen, unødvendig at man skal måtte betale konsulenter for å få laget/tilpasset dette. 

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Ikke prioritert

Hei Helga-Lise 😊

 

Vi takker for ditt innspill. Dette ønske vil dessverre ikke bli prioritert i denne omgang.


Ha en riktig fin dag!

 

Mvh
Runar Gulbrandsen

Helga-Lise
CHAMPION *
av Helga-Lise

Det er så mange gode ideer her, at selv forslag til de enkleste endringer drukner jo 🙄 

Vi endte opp med å betale for løsningen hos partner og det er frustrerende.

Andersnuven
CONTRIBUTOR **
av Andersnuven

Hei.

 

Som revisor så kan jeg si meg enig i at dette burde kunne gå an å kjøre ut fra systemet. De ville ha forenklet jobben vår betydelig og gitt bedre revisjonskvalitet. Regner med at dette vil etterspørres av flere revisorer fremover. Er det mulig å lage en ny avstemming på dette? 

Helga-Lise
CHAMPION *
av Helga-Lise

Hei,

det ekstra kjedelige er at denne rapporten vi har betalt for å få laget, ikke virker året etterpå - så vi har betalt partner for å sette den opp 2 år på rad.

 

Det er bare å legge ut ide på ny, kunne du ha formulert den på en måte som gjør at flere ser poenget med den? 🙂

 

Hilsen Helga-Lise

LNO
CHAMPION ***
av LNO

Fint om ideen legges ut på nytt ja.

Støtter at det er mulig å hente ut flere kolonner i de forskjellige bildene, slik at vi kan ta frem det vi trenger.

Andersnuven
CONTRIBUTOR **
av Andersnuven

Da har jeg prøvd å legge ut ideen på nytt og forklart etter beste evne 🙂 

 

Får håpe den får nok oppslutning til at det blir tatt tak i. 

Tone73
CHAMPION ***
av Tone73

Dette har jo med sportbarhet og dokumentasjon, skulle jo tro det var lovpålagt at sånn dokumentasjon kunne tas ut. Merkelig at dette ikke er standard? 

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Jeg forstår godt ønsket, men er jeg redd vi har et slikt tilfelle der funksjonalitet og valgfrihet et sted gjør andre ønsker vanskelig, umulige eller uoversiktlig.

Når det gjelder dette med hvem som har godkjent en inngående faktura i Approval...  Ønsker man Første godkjenner på dokument eller linje? Ønsker man godkjenner basert på kostnadsbærer, prosjekt eller liste?  Ønsker man alle godkjennere eller bare den siste? På en faktura med mange linjer og mange trinn i godkjenningsflyten kan det være svært mange godkjennere.  Tabellen over hvem som har godkjent en faktura vil da være utfordrende å koble sammen med en rapport over hovedbokstransaksjoner.

Dette ønsket regner jeg derfor med er mest relevant for de som bare har én godkjenner per faktura, men vi har ingen mulighet med svært begrensede godkjenningsregler for mindre regnskap.
Faktisk så er det vel heller slik at det er ønsker om ennå mer fleksibilitet og muligheter i hvordan godkjenningsflyt en faktura skal få.  På dette området mener jeg Visma holder på med et større arbeid og resultatet av dette håper jeg vi får se i løpet av 2024.  Men det vil jo ikke nødvendigvis gjøre det enklere å få godkjenneren inn i en liste over hovedbokstransaksjoner.

 

Alle regnskapsførere som har jobbet i Visma.net en stund vet at for å få en god løsning så må man lære seg nye prosesser.  Dette vil også gjelde for revisor.  Fra Visma.net kan vi kjøre ut mange lister men kanskje ikke nødvendigvis en enkel komplett rapport som de har fått fra klassiske system, for så å kontrollere "slik man alltid har gjort".  I Visma.net får revisor en egen tilgang til systemet og må lære seg kontrollrutiner, som mer vil være å lete etter avvik og brudd i sammenhenger.

Når revisor har tilgang til systemet så skal vedkommende kunne drille seg opp fra Hovedbokstransaksjonen til Inngående faktura og se godkjenner der.

 

Uansett - når alt dette er sagt.  Det er mange nå som har det slik at bilag ikke blir automatisk oppdatert etter godkjenning. Siste siste ledd i godkjenningen av inngående faktura er da regnskapsfører eller en annen som sjekker alle dokument i 'Oppdater leverandørbilag', og så oppdaterer.
Da vil jo siste godkjenner være den som oppdaterte bilaget, og da altså opprettet Hovedbokstransaksjonen.  Og dette feltet er det jo enkelt å hente inn.

Helga-Lise
CHAMPION *
av Helga-Lise

Hei, se litt lengre nede i denne tråden: Hente ut hovedbokstransaksjoner med kolonner for h... - Visma Community 

 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"