Mine områder
Hjelp

Komponenthåndtering ved innkjøp av pakker

av Håkon Jørgensen (Oppdatert ‎26-10-2021 10:28 ( )
Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Hei,

 

Vi har en kunde som har et behov de ønsker løst rundt Serienummer-/komponenthåndtering. Etter at vi i Abacus har brukt en del tid, så har vi funnet en løsning som ikke er optimal, men som løser behovet. Kunden godtar ikke løsningen, da de oppfatter den som tungvint. Abacus har sett på problemet igjen, og ser at dette er funksjonalitet som finnes i Global og Business, men ikke i Visma.net.

Vi hadde så et møte med et godt knippe Visma medarbeidere, og vi ble enige om at dette ikke finnes noen god løsning for, og at det i høyeste grad behøves.

 

Vi lærte at Visma.net ikke har vanlig komponenthåndtering, men en «light» produksjonsstyring. Dette finner jeg litt rart, da produksjon ikke er en del av det som er tenkt løst. Komponent og serienummer derimot er noe som ligger i kundesegmentene vi arbeider mot, og som er løst i de jordbaserte løsningene – både til Visma og «alle» andre.

 

Det som mangler i Visma.net er  enkel mulighet for å definere om:

Lager skal styres på over- eller underkomponenter

Priser skal styres på over- eller underkomponenter

Varekost skal styres på over- eller underkomponenter

Det er heller ikke mulig å bruke hovedkomponent som en «samlebenevnelse» for en vare som ikke finnes. Det at man ofte definerer en pakke som en sammensetning av varer, hvor hovedkomponenten ikke finnes (lagerstyres), men bare sparer operatøren for en masse registrering.

Serienummer må kunne defineres om skal registrere ved ankomst eller ved salg.

 

Dette er vanlig komponent-/strukturproblematikk, som gjelder vanlig handelsbedrifter.

Dette er behov som finnes hos en rekke av eksisterende Globalkunder/Businesskunder

3 Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous
Status changed to:
 
Stian Osmundsen
CONTRIBUTOR **
av Stian Osmundsen

Hva er status her? Dette bør snart komme på plass. 

Stian Osmundsen
CONTRIBUTOR **
av Stian Osmundsen

@Anonymous har dere noen oppdatering på denne? 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"