Mine områder
Hjelp
Caroline Hisdal
CHAMPION *

Kostprismetode

av Caroline Hisdal
Status: Ikke prioritert

Hei, vi bruker Lagerverdimetode: Standard verdisetting, da vi har varer med mye kostpåslag pga frakt, toll, merking, emballasje m.m. Jeg hadde trengt at lagerverdien fungerte som FIFO men at den plusser på kostpåslaget - at det var en boks for kostpåslag i vareregisteret. 

For slik det er nå kan jeg ikke bruke FIFO og metoden Standard verdisetting krever at jeg manuelt endrer kostprisen på alle varene manuelt når valutaen endrer seg og hver gang vi har innkjøpsprisendring.

 

Caroline.

 

15 Kommentarer
Trond Finsrud
CONTRIBUTOR ***
av Trond Finsrud

Veldig enig i dette selv om vi kjører FIFO sdå trenger vi en mulighet for å legge til kostnader på produktene for frakt blir ikke med som det er i dag.

Trond

Stig Torp
PARTNER
av Stig Torp

Veldig enig med Caroline og Trond her. Mange som bruker dette som kommer fra andre systemer som Mamut og Global og Visma Business

 

/Stig

av Susanne Leisner Lie

Helt enig, dette er noe som også vi sårt savner.

Terje Eidsør
CONTRIBUTOR *
av Terje Eidsør

Veldig enig i dette. Metoden for prisberegning ut ifra Leverandørpris - videre i rabattgrupper og priskalkylen som Global har burde vært brukt som mal for å gjøre dette mye bedre i Visma.net ERP. Har akkurat migrert fra Global, og savner dette VELDIG.

Har sett dette har vært tatt opp flere ganger her og blitt stemt frem, men ligger som Akseptert - Ikke planlagt.

av Edvard Berntzen

Hei @Caroline Hisdal.

 

Slik jeg forstår deg skal vi i utgangspunktet dekke dette behovet med funksjonaliteten Inntakskost. Denne gjør at man kan lagerføre kostnaden for frakt, emballasje etc og på den måten legge til faktisk tilleggskostnad på varene (fordeles per stk). Jeg anbefaler å undersøke om dette dekker behovet ditt. Se kurs på Visma Learning universe. Gi gjerne en tilbakemelding på dette også. 

 

Mvh.

Edvard Berntzen

Business process advisor, Visma.net

 

Caroline Hisdal
CHAMPION *
av Caroline Hisdal

Hei @Edvard Berntzen , takk for svar, men for å forklare behovet: jeg har noen varer hvor jeg kan bruke (og bruker pr i dag) fifo og funksjonaliteten Inntakskost. Det funker der hvor frakt er eneste påslaget. Men når jeg får tollregning ved månedslutt på store summer som dekker mange varemottak og varer i ulik grad, så går det ikke å bruke inntakskost funksjonaliteten. Har også varer hvor sluttfakturaen er produksjonsprisen, som da er innkjøpspris, hvor jeg så må ta med i kostpåslaget råvarekostnaden (kjøpes inn og dekker flere produksjoner), emballasjekostnad, frakt, toll for råvaren osv. Det er sammensatt. 

mvh Caroline

 

Trond Finsrud
CONTRIBUTOR ***
av Trond Finsrud

Hei Edvard

 

Jeg har gjort flere forsøk på dette og ikke fått riktig resultat.

På en forsendelse fikk jeg en endring i kost på vare på 16 øre når den reelle kosten var 1,64 kr.

Så enten skjønner ikke Visma forsjell på USD og NOK eller så virker det ikke som det skal (kursen var på den tiden ca 10 kr)

 

Trond

Caroline Hisdal
CHAMPION *
av Caroline Hisdal

@Trond om du har solgt en del av varene før du registrer frakta så fordeler frakta seg på resterende varer tror jeg.

Men at beløpet ble lavere. det var litt rart. Prøv å ta ut lagerliste først, så fordel frakta på varemottaket og ta ut lagerlista på nytt og se om den har økt tilsvarende frakta. Har blitt riktig her og vi kjøper også i valuta.

mvh Caroline

av Edvard Berntzen (Oppdatert ‎17-02-2023 11:36 av Edvard Berntzen VISMA )

Hei igjen. 

 

@Trond Finsrud Inntakskostnaden (f.eks frakt) skal fordele seg på hele antallet, selv om noen er solgt. I det tilfellet vil andelen som er solgt bokføres som kostnad isteden. Ellers skal det tas hensyn til evt valuta. Ber deg ta kontakt med support hvis du fortsatt ikke får det til å stemme. 

 

@Caroline Hisdal Jeg skjønner at virkeligheten kan være mer komplisert enn det som dekkes av programmet. Etter hva du beskriver ser jeg at et generelt påslag kunne vært praktisk. Merk at det iallefall er mulig å koble flere varemottak til en faktura (f.eks tollfaktura) for å lagerføre kostnaden på alle varemottakene. Dette krever jo litt administrasjon men gevinsten er mer presis kostnad ved salg da. 

 

Mvh.

Edvard Berntzen

Business process advisor, Visma.net

av Susanne Leisner Lie

Jeg tror det som i utgangspunktet var ment her, er at det på "Lagervare" fane Pris/kost-info mangler et synlig felt hvor man kan legge inn et felt for en estimert fraktpris. Jeg bruker både Fifo og standardpriser om hverandre, alt etter om det gjelder lagerført eller ikke lagerført vare. Vi gir mye tilbud på ikke lagerførte varer, da må vi bruke en gjenskaffelses pris. Og da hadde det vært greit å ha kostpris + et eget og synlig felt for estimert frakt, som sammenlagt danner grunnlag for en salgspris. Selgerne våre bruker jo ofte Pris/kost-info fanen som grunnlag for deres tilbud.

Stig Torp
PARTNER
av Stig Torp

@Edvard Berntzen 

Jeg har sett på @Trond Finsrud  problemstilling og ser gjerne på dette med deg.

Trond har lagt på en faktisk inntskskost i NOK på et varemottak I EUR.

Inntak kosten ble da ca 1/10 av den reelle inntak kosten.

Dette så vi i lagertransaksjonshistorikken og under lagervurderings rapporten.

 

Du har eposten min, så om du har tid kan vi se på det sammen.

 

God helg!

 

 

av Edvard Berntzen

@Susanne Leisner Lie Jeg ser at dette hadde vært en fordel ifbm. tilbud, særlig på ikke-lagerførte varer (hvor man uansett ikke har noen inntakskost). Det kan jo også være man gir et tilbud på en lagerført vare som ikke er på lager (og dermed ikke viser kostpris med inntakskost). 

 

@Stig Torp og @Trond Finsrud: Jeg har sendt Stig en mail og skal få sett på dette 🙂 

 

Mvh.

Edvard Berntzen

Business process advisor, Visma.net

Stig Torp
PARTNER
av Stig Torp (Oppdatert ‎23-02-2023 13:36 av Stig Torp PARTNER )

Hei dere.

Jeg og @Edvard Berntzen har gitt igjennom i detaljer rundt problemstillingen til @Trond Finsrud 

 

Det ser ut som om dette blir korrekt. uavhengig av valutaforskjeller på varemottak.

Når jeg gikk igjennom dette sist gang, ser jeg at jeg blingset på om fordelingen var på antall eller kostnad.

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Ikke prioritert
 
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"