Mine områder
Hjelp
BeritAnne
CHAMPION ***

Kundebilag som kan sendes på flyt

av BeritAnne
Status: Ikke prioritert

I noen bransjer er det vanlig at kunder sender avregning, som alene eller sammen med en faktura fra leverandøren gir endelige verdien av et salg.

Det kan være mange grunner til at man bruker avregninger, f.eks.

  • Salg gjelder produkter som kunde får betalt for å hente, f.eks. skrapmetall.
  • Kunde tilhører en kjede som skal ha avtalte rabatter. Leverandørene har ikke alltid oversikt over slike kjedestrukturer og fakturere derfor full pris. I etterkant kan så kunde eller kjede sende avregning på uttatte varer med krav om tilbakebetaling av rabattbeløpet.

I VnF har vi i dag ingen god funksjonalitet for å håndtere avregninger, og jeg skisserer med dette noen av problemstillingene sett fra leverandørsiden som vi ønsker funksjonalitet for.

Pga. reskontroførsel kan det være ønskelig at avregninger bokføres og betales tilsvarende som en kreditnota på kunde, men med dagens funksjonalitet mangler vi følgende:

  • Avregning må kunne sendes til godkjenning i Approval før utbetaling
  • Avregning bør kunne mottas i Fakturainnboks

Alternativt kan man registrere en slik kunde som leverandør (evt. utvide til leverandør) og registrere avregningen som en Inngående faktura på leverandøren, men…

  • Et slikt ‘motsatt salg’ skal generere Utgående mva., f.eks. Avgiftskode 3.
    Dette er ikke mulig i Inngående faktura. Heller ikke om man endrer Avgiftssone til 01.

 

I dag ser det ut som beste løsning vil være å registrere Avregning som Inngående faktura på en leverandør, og bruke bruttobeløp uten Avgiftskode. Denne kan så sendes på flyt og betales.

Etterpå må man gjøre en Avgiftsjustering for å få riktig rapportering i Mva-rapporten.

 

Ønsket er en egen bilagstype 'Avregning' i skjermbilde Utgående faktura (AR301000), som tar hensyn til de nevnte moment med Fakturainnboks, godkjenningsflyt og mva.

2 Kommentarer
BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

I det over har jeg nevnt behovene for å kunne registrere en mottatt Avregning fra en Kunde.

Det er selvsagt også aktuelt å kunne sende avregning til en Leverandør.  Dette vil jo være i de tilfeller man er på andre siden av handelen.  Dvs. at vi da må ha mulighet for å registrere et dokument på en leverandør med inngående mva. som så kan sendes på EHF.

Avregninger brukes også i transaksjoner med offentlige reverandører og de vil bare motta slikt på EHF.

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Ikke prioritert

Hei Berit Anne 🙂

 

Vi takker for ditt innspill. Dette ønske vil dessverre ikke bli prioritert da det ikke har fått nok stemmer/likes. 


Ha en riktig fin dag!

 

Mvh
Runar Gulbrandsen

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"