Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Match faktura/kreditnota via behandling

av Anonymous (Oppdatert ‎30-06-2022 14:45 av Runar_Gulbrandsen VISMA )
Status: Implementert

Mulighet for å opprette kreditnota og match via faktura-behandling på samme måte som "Angi betaling/bruk nota". 

 

Nå kan man benytte reverser, men må også gå inn via betaling og matche faktura/kreditnota. Hadde vørt fint om dette kunne gjøres via en handling. Har enkelte kunder som benytter seg av reverser knappen, og da automatisk tror at faktura/kreditnota er matchet og avslutttet. Dette medfører da fare for dobbeltbetaling

11 Kommentarer
OleNoer
VISMA
av OleNoer
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!

For å sikre best mulig oversikt over hvilke ønsker og idéer flest ønsker, er det viktig å se hvor mange som har de samme behovene. Oppfordrer derfor alle til å stemme om de synes dette er en god idé

Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Forstår ikke helt om dette gjelder inngående eller utgående fakturaer ?


Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Siden du nevner Angi betaling/bruk nota, så antar jeg at du tenker på utgående?

 

Du har funksjonen for "Reverser og bruk på nota" i fakturabildet, som skal være en behandling som fungerer som angi betaling/bruk nota, men denne fungerer foreløpig (etter min erfaring) bare hvis man krediterer hele beløpet. Da avsluttes begge bilagene.

 

Dersom man forsøker å kreditere en lavere sum får man feilmelding ved oppdatering, og får dermed ikke oppdatert kreditnotaen. 

Så en tilpasning som tillater del-kreditering via behandlingen Reverser og bruk på nota er kanskje et steg i riktig retning? 

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous (Oppdatert ‎14-02-2019 08:55 ( )

Hei, beklager, ser at den var litt knapp med informasjon på denne saken, så skal prøve å utdype litt:)

 

I Utgående faktura (Kunde) bildet, har du mulighet å velge både "Reverser og bruk på nota" og "Angi betaling/Bruk nota". Begg ede to fungerer utmerket. Benytter du en av de, blir det automatisk oppretet ett bilag (kreditnota eller betaling av hengig av hvilken du velger), og når du oppdaterer den, så er faktura avsluttet. 

 

Men i inngående faktura (Leverandør) bildet, er det bare valg "Reverser" og ikke "reverser og bruk nota" som er alternativet i utgående faktura. Om du Oppretter en inngående faktura på 100.- og velger "reverser", så blir det opprettet en kreditnota på 100.- men den er ikke matchet mot Faktura. Du må selv gå inn i "leverandørbetalinger", hente opp kreditnota, og matche den manuelt mot faktura. 

 

Ønsket er altså at det skal skje det samme som med utgående faktura. Når du velger "reverser og bruk nota" så skal det opprettes en kreditnota, og den blir automatisk matchet mot faktura. Årsaken til ønsket er at når noen benytter seg av "reverser" i inngående faktura bildet, så blir de sendt til opprettelse av kreditnota. Når de oppdaterer den, regner de med at den er avsluttet, og tenker ikke noe mer på den. Men nå ligger det både en åpen faktura og en åpen kreditnota i systemet. (om du benytter "manuell betaling" fra inngående faktura bildet, så blir det som jeg ønsker, bare at dette blir med en betaling. Her blir du sendt rett til betalingsbildet, og faktura er matchet mot betaling.)

 

Beklager for langt svar her, men håper det er forståelig:) 

OleNoer
VISMA
av OleNoer
Status changed to: Status: Akseptert
 
av Edwin Myrvold-Sijtsma

Dette er jobbet med. Vi rekker mest sannsynlig ikke ny versjon av Visma.net ERP planlagt 12. mai. Vi skal fortsette arbeidet og vil komme med mer informasjon her.

OliverSogn
VISMA
av OliverSogn
Status changed to: Status: Åpen
 
OliverSogn
VISMA
av OliverSogn
Status changed to:
 
OliverSogn
VISMA
av OliverSogn
Status changed to:
 
Markus Wang
VISMA
av Markus Wang
Status changed to: Status: Akseptert - Ikke Planlagt
 
av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Implementert
 
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"