Mine områder
Hjelp

Ønsker at betalingsvarsel håndteres som et betalingsbilag med KID og automatisk match med betaling

av Amanda Grøvdal Midtun (Oppdatert ‎27-06-2022 14:48 av Runar_Gulbrandsen VISMA )
Status: Ikke prioritert

I dag fungerer betalingsvarselet i Visma.net kun som en påminnelse til kunden. Ettersom den ikke inneholder betalingsinformasjon (KID) må kunden manuelt matche faktura og betaling når innbetalingene kommer. Om kunden i tillegg benytter purregebyr må purregebyrdokumentet også manuelt matches til innbetalingen. Dette fungerer ikke for kunder med en stor kundebase. 

 

For å få automatisk match med innbetalingen foreslår vi at betalingsvarselet håndteres som et betalingsbilag hvor det genereres en ny felles KID for alle dokumentene det purres på og dokument for purregebyr. 

6 Kommentarer
Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Hei!

Jeg forstår ikke dette riktig? Er det betalingsvarsel vi sender ut fra kundereskontro i Visma?  Det må i så fall bare gjelde når det blir lagt på purregebyr på varselet. Vi har ikke noe purre gebyr og heller ikke  noe problem med innbetaling av faktura. Det vi sliter med når det gjelder match på innbetaling er valutadifferanser, men det er en annen sak 🙂

 

hannelv
VISMA
av hannelv
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
hannelv
VISMA
av hannelv
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
hannelv
VISMA
av hannelv
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Dette er absolutt en god idé som vi stiller oss bak.

 

Vi ser utfordringen i at en automatisk matching av en slik innbetaling kan bli krevende, spesielt dersom det er flere bilag (faktura og kreditnota) samt gebyr i betalingsvarselet, og ennå mer dersom kunden ikke betaler eksakt beløp på dette.  KID fungerer best ved en-til-en-forhold mellom krav og betaling.  Dette er kanskje grunnen til at det ikke er automatisk matching av slike innbetalinger i VismaBusiness eller VismaGlobal heller.

Disse utfordringene til tross så vil det være fint om man kan finne en måte å løse denne utfordringen på i Visma.net Financials.

 

PS. Jeg ser at betalingsvarsel som kommer fra inkasso- eller kredittinstitusjoner gjerne har KID, men jeg går ut fra at de har løsninger bak som håndterer dette. Dette er imidlertid ikke noe jeg har kunnskap om, men vil dette bli mer smidig håndtert dersom man bruker AutoCollect?

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Ikke prioritert

Hei Amanda 😊

 

Vi takker for ditt innspill. Dette ønske vil dessverre ikke bli prioritert i denne omgang.


Ha en riktig fin dag!

 

Mvh
Runar Gulbrandsen

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"