Mine områder
Hjelp

Ønsker mulighet til å endre datagrunnlaget i Report Designer

av Frank-Espen Kristoffersen (Oppdatert ‎17-11-2021 13:41 av Runar_Gulbrandsen VISMA )
Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Per i dag er det en begrensning i Report Designer som gjør at vi ikke kan endre på SQL-spørringen/datakilden som ligger som grunnlag for eksisterende og egendefinerte rapporter.

Dette gjør at vi ikke kan legge til tabeller som har den informasjonen vi trenger i rapportene.

 

For eksempel kan det være en kobling til prosjekter og kunder, men vi får ikke hentet ut adresseinformasjon fra kunden eller informasjon om kontaktpersoner.

Adresseinformasjon ligger i koblede tabeller vi ikke får tilgang til uten at datakilden endres, slik at disse tabellen legges til.

Alternativt burde det være mulig å lage en ny rapport basert på en egendefinerte spørring. I egendefinerte spørringer kan man lage spørringer som trekker ut data fra mange ulike tabeller og vil derfor være et godt grunnlag for et ny rapport.

 

Det er datakilden her jeg ønsker å ha tilgang til å endre:

 

Reporting designer - datakilde.png

3 Kommentarer
Magnus Vadla
PARTNER
av Magnus Vadla

Hei,

Dersom du laster ned rapporten til XML kan du legge til tabeller og relasjoner der. Når du laster opp igjen rapporten vil de være tilgjengelige som datakilder. 

av Frank-Espen Kristoffersen

Takk for tilbakemeldingen Magnus!

 

Jeg ser at dette er mulig i Egendefinerte spørringer, men utfordringen jeg har ligger i Report Designer.

Jeg ser ikke at det er mulig å eksportere til XML fil her. 

Det er det mulig å eksportere rapport design - som gir en RPX-fil. Har forsøkt å gjøre lette til tabell og relasjoner i denne, men det blir ikke tatt hensyn til når jeg laster opp filen som ny versjon.
Er det noe jeg har oversett?

 

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Akseptert - Ikke Planlagt
 
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"