Mine områder
Hjelp

Oppstarts kostpris på varer med "spesifikk" som lagerverdimetode

av Kjetil Vikse Moen (Oppdatert ‎24-06-2022 13:10 av Runar_Gulbrandsen VISMA )
Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Kunden min bruker lagerverdimetode Spesifikk for varer som har serienummer per objekt. Utfordringen er at vi ikke får satt en siste kostpris på varen som utgangspunkt. Da vil en få 0 i kostpris på tilbud eller salgsordre som blir registrert på varen før en eventuelt har gjort det første innkjøpet. Her burde det vært mulig å sette en kostpris på varen som ble brukt i ordreregistreringen før varen er kjøpt inn.

 

Det er helt normalt å lage tilbud på eller registrere ordre på nye varer som ikke er kjøpt inn enda. Da burde det være mulig å legge inn en kostpris på varen, slik at selgerne får en kostpris på ordrelinjen når de registrerer tilbud eller salg. Selgerne trenger dette for å vite hvilken pris de kan gi kundene og videre for å slippe å legge inn kostpris på varelinjen manuelt med tanke på dekning på salgsordren.

 

En kan benytte haken for erstatningskostnad for å få dekning basert på pris fra leveradørprislisten, men det gir igjen feil dekning på andre varer som gjerne ikke har en tilgjengelig erstatningskostnad og som har korrekt kostpris på ordrelinjen basert på siste kostpris eller gjennomsnittskostpris på varen.

 

Det hadde vært veldig mye enklere om vi kunne lagt inn verdi i siste kostpris som på vanlige lagerstyrte varer eller om dere hadde ett eget kostprisfelt en kunne justere på varen. Da kun for å få en kostpris på varelinjene FØR en har fått varen inn på lager.

 

 

2 Kommentarer
av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Akseptert - Ikke Planlagt
 
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"