Mine områder
Hjelp

Periodisering av kostnad ved forholdsmessig fradrag for mva

av Sølvi Loftesnes
Status: Implementert

Når kunden har forholdsmessig fradrag blir periodiseringen feil. 

Den kostnaden som blir på grunn av det forholdsmessige fradraget blir ikke periodisert. 

 

Eksempel: 

Kunden har fradrag for 50% av kostnaden. Det er da laget en avigftskode som håndterer dette. 

De har en faktura på kr. 10.000 netto. Mva av dette er 2.500,- Siden kunden har 50% fradrag vil det jo si at de har fradrag for 5.000 på denne fakturaen, altså 1.250,-

Differansen her på 1.250,- skal kostnadsføres på samme konto som kostnaden. 

Det som da skjer, er at denne kostnaden ikke blir periodisert. 

For ovennevnte kunde får dette store konsekvenser. Det er snakk om store beløp her, bygninger. Dersom en faktura blir periodisert over 6 mnd fra juli til desember, vil det si at kostnaden på denne fakturaen først er korrekt i desember. 

 

Om da fakturaen opprinnelig er på 3.000.000 og de har 12% fradrag, ser vi at dette får store konsekvenser

 

Man bør ha mulighet for å periodisere også denne kostnaden. 

5 Kommentarer
av Christine Svela1

En annen begrensning med Fradragsberettiget mva, er at man ikke kan bruke disse Avgiftsnr ved føring av mva-bilag direkte i Hovedbokstransaksjoner. Har Avgiftsnr haken for Fradragsberettiget mva, finner vi ikke denne avgiften i nedtrekkslisten ved føring..

av Sølvi Loftesnes

Helt enig i din kommentar, Christine.

ChristineSvela
CHAMPION *
av ChristineSvela

Sliter også med mulighet for periodisering av innførselsmva uten fradrag. Det skal altså legges til 25 % innførselsmva, som i sin helhet skal føres som en kostnad, og deretter periodiseres. Her ser jeg ingen annen løsning enn å importere hovedbokstransaksjoner for periodisering, i og med at muligheten for periodisering i Hovedbokstransaksjoner mangler.

OleNoer
VISMA
av OleNoer
Status changed to: Status: Akseptert
 
OleNoer
VISMA
av OleNoer
Status changed to: Status: Implementert

Dette var en del av versjonen som kom i oktober 2019

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"