Mine områder
Hjelp
StianMj
PARTNER

Periodisering i hovedbok

av StianMj (Oppdatert ‎11-03-2022 13:25 av Runar_Gulbrandsen VISMA )
Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Det er ønskelig å kunne periodisere på hovedbokstranser. Per i idag er ikke periodiseringsnøklene tilgjengelig når man registrerer en transaksjon i hovedbok.

Ved innleggelse av f.eks IB ved oppstart kunne det vært nyttig fått lagt inn alle nødvendige periodiseringer uten å måtte lage ett bilag per måned.

10 Kommentarer
BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Det er vel streng tatt bare ved innlegging av IB dette er aktuelt, da andre ting som skal periodiseres kan føres via inngående eller utgående faktura.

Det burde om ikke annet være en måte å legge enn gjenværende periodiseringer ved oppstart av nytt firma og innlegging av IB.

OleNoer
VISMA
av OleNoer
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!

For å sikre best mulig oversikt over hvilke ønsker og idéer flest ønsker, er det viktig å se hvor mange som har de samme behovene. Oppfordrer derfor alle til å stemme om de synes dette er en god idé

Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Dette har vi også etterlyst. Spesielt fordi det dessverre er lett å glemme å periodisere en inngående faktura. Da kunne vi ha laget et HB bilag med periodisering, for å rette opp dette. I stede for at vi nå må huske å avsette for periodiseringen hver måned. 

ChristineSvela
CHAMPION *
av ChristineSvela

Sliter også med mulighet for periodisering av innførselsmva uten fradrag. Det skal altså legges til 25 % innførselsmva, som i sin helhet skal føres som en kostnad, og deretter periodiseres. Her ser jeg ingen annen løsning enn å importere hovedbokstransaksjoner for periodisering, i og med at muligheten for periodisering i Hovedbokstransaksjoner mangler.

Arthur Kvalheim
CHAMPION ***
av Arthur Kvalheim

Vi har behov for å kunne periodisere kjente kostnader før leverandørfakturaen er mottatt. 

Kristian Askim1
CONTRIBUTOR **
av Kristian Askim1

For vår del så er det veldig ønskelig med å kunne periodisere på hovedboknivå. Vi oppfatter at denne er en åpenbar ulempe i sammenligning med andre system der dette ikke er noe problem.
Vi har bruk for dette i forbindelse med overgang til IFRS, avsette periodiserte betalingsforpliktelser det det ikke utstedes faktura på dette osv.
Håper virkelig at dette er noe som kan prioriteres, om ikke annet, vite om dette kan bli implementert og evt når.

ledlis
CONTRIBUTOR *
av ledlis

Jeg bruker inng faktura.  Opprettet en leverandør som går mot periodiseringskonto i balansen i stedet for leverandørgjeld, og fordelte beløpet ved hjelp av periodiseringsnøkler.  Jeg har også opprettet ny periodiseringsplan, og knyttet den opp mot allerede ført inng faktura.  Har ikke klart å periodisere kostnader i forkant av inng faktura. Av og til hadde det vært greit og kunne føre hovedbok med flere perioder og datoer i bunten, eller brukt periodiseringsnøkler.

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Akseptert - Ikke Planlagt
 
av Runar_Gulbrandsen
Trine Pettersen
CONTRIBUTOR *
av Trine Pettersen

Synes faktisk det er ganske merkelig at det ikke finnes løsning for dette! Hva med feks budsjetterte avskrivninger?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"