Mine områder
Hjelp

Reskontroføring av betaling til og fra leverandør

av Espen - Blink Hus Ringerike
Status: Ikke prioritert

Det er i dag svært tungvint å bokføre betalinger på leverandørreskontro.

 

Når man går på Behandle inngående betalinger eller Behandle banktransaksjoner, er det svært enkelt dersom man skal føre noe mot kundereskontro selv om det ikke er en åpen post å knytte mot. Man kan bare huke av betalingen og linker mot kunde, og trykker behandle. Betalingen kommer inn på reskontroen.

 

Dette er ikke mulig å gjøre mot leverandørreskontro. Da må man først lage en forhåndsbetaling, og deretter lage en betaling som linkes opp mot forhåndsbetalingen. I tillegg kommer da denne saldoen på kto 1700, og ikke 2400. Svært tungvint, og rotete når man skal avstemme ok dokumentere saldoen på reskontrooversikten. 

 

Er det betaling til eller fra en leverandør, må denne kunne synliggjøres på reskontroen uansett om det er en åpen post der eller ikke. Løsningen som er i dag virker som en amatørmessig workaround. Mitt ønske er enkelt og greit å få samme funksjonalitet for føring på leverandørreskontro som mot kundereskontro. 

7 Kommentarer
av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
av Runar_Gulbrandsen

Hei Espen 🙂

 

Ønske ditt er satt til statusen "Stem - Vi vurderer" slik at folk kan stemme på dette fremover. Et lite tips med tanke på hvordan ting er i dag: Det er mulig å endre konto på leverandøren fra 1700 til 2400 når det kommer til forhåndsbetalinger, slik at man iallefall får dette på reskontrokontoen. 

 

 

Ha en riktig fin dag!

 

Mvh

Runar Gulbrandsen

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Når det gjelder betalinger til/fra leverandør så vil jo disse i mye større grad enn det som gjelder for kunder ha registrerte motposter (faktura/kreditnota) med korrekte beløp.  Dette gir at behovet for å "bare" registrere betalinger mot leverandør er vesentlig mindre enn det vil være for kunder.

 

Utbetalinger til leverandør vil jo også i all hovedsak være remitteringer av faktura.

Dersom det er ekstra utbetalinger til leverandør så anbefaler jeg å opprette disse som Forhåndsbetalingeri skjermbilde for Inngående faktura og remittere disse sammen med andre faktura.  Da vil betaling automatisk opprettet, matchet og oppdatert, og det skal ikke være nødvendig å behandle disse i Behandle banktransaksjoner.

 

Dersom man likevel har vært i nettbanken og registrert en utbetaling til Leverandør eller det er dobbeltutbetalinger, kan den enkelt opprettes som forhåndsbetaling direkte i skjermbildet Behandle betalinger.
Det er ikke nødvendig å opprette en Forhåndsbetaling først.  (Det måtte vi tidligere, men her har det blitt forbedringer.)
På høyre siden av skjermen velger du bare Leverandørreskontro riktig Leverandør og så trykker du Behandle.
Når det ikke er lagt til dokument som dekker hele det utbetalte beløp blir det opprettet en Forhåndsbetaling på Leverandøren.

 

 

Innbetalinger fra Leverandøren som det ikke er Kreditnota eller Forhåndsbetaling å matche mot, er mer kinkig i og med at en Leverandørrefusjon ikke kan stå åpen.  Disse er det nå heller ikke så mange av, men det kan skje.

Her kan man lage seg mange merkelige prosesser og utallige bilag, men det du bare ønsker er å få ført
debet bank og kredit leverandøren.
Jeg har derfor begynt å registrere det med slik:

 

Gå til skjermbilde Inngående faktura.

  • Opprett en nytt bilag med dokumenttype Oppjustering (dette er et dokument som føres likt med en faktura, men heter noe annet.)
  • Velg leverandør og sett dato til innbetalt dato.
  • Så legger du til en linje med innbetalt beløp, Konto=Betalingskonto, Avgiftskode='ingen', Kostnadsbærer = den som ligger på Betalingskontoen.
  • Oppdater bilag
  • Skjul linjen for innbetalingen i Behandle Banktransaksjoner

BeritAnne_0-1648730926730.png

 

PS. Når det gjelder det med at Forhåndsbetalinger som standard havner på en 174x-konto så kan du enkelt unngå dette med å endre konto for Forhåndsbetalinger på Leverandør(er) og Leverandørprofiler.

Imidlertid - dersom Utbetalingen til kunde gjøres uten at du har bilag å matche mot (f.eks. ved dobbeltbetalinger) så har du jo en fordring på Leverandøren og det er da korrekt at dette havner på en Aktivakonto.  Dette blir utlignet så snart forhåndsbetaling matches mot faktura.

av Espen - Blink Hus Ringerike

Hei

 

Jeg syns dette virker veldig rotete. Hvorfor ikke heller bare lage dette på samme måte som med kondereskopntro? Selv om det i prinsippet ikke skal være mange slike tilfeller, burde det ikke være noen begrensning i brukervennligheten. Vi har slike tilfeller, og da er det er unødvendig tungvint å følge di stegene når det kunne vært like enkelt som mot kundereskontro.

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Hva som er enklest er vel hva man er vant til... 🙂

 

I motsetning til de fleste klassiske systemene som er transaksjonsbaserte (altså bare føring til debet og kredit), er Visma.net Financials dokumentbasert.
Dette er ofte det som er den største overgangen for nye brukere, men vi som har jobbet i systemet en stund blir mer og mer fornøyd med at det er slik, da det gir oss kontrollfunksjoner som hindrer mange feilføringer.

 

Som sagt så er det bare Leverandørrefusjon uten motbilag som egentlig er noen utfordring, og der har jeg skissert en løsning ovenfor.  Alt det andre er det støtte for slik VnF fungerer i dag.

 

Dersom du trenger mer gjennomgang og opplæring på de ulike transaksjoner anbefaler jeg at du tar kontant med partneren dere bruker.

av Espen - Blink Hus Ringerike

Det sier seg selv at denne funksjonen ikke er en god per i dag, når man må leie inn konsuent for å få opplæring. Dette fungerer suverent mot kundereskontro, og burde fungert på samme måte mot leverandørreskontro.  Men jeg forstår det sånn at dere ikke får til å sette opp dette på samme måte, og dermed må forsvare en workaround. 

 

Brukermanualen var i hvert fall utfyllende, så forhåpentligvis skal vi få det til uten konsulenthjelp. Men terningkast 1 for brukervennlighet her..

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Ikke prioritert

Hei Espen 🙂

 

Vi har et duplikat ønske på dette fra tidligere, så derfor lukker vi bare dette ønske. Link til opprinnelig ønske:

Ønske om å kunne legge inn betalinger direkte på ... - Visma Community

 

 

Ha en riktig fin dag!

 

Mvh

Runar

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"