Mine områder
Hjelp
Stig Torp
PARTNER

Sette Innkjøpspris på vare i Salgsordrebildet (ved å endre enhetskost) på SOLine og opprette PO

av Stig Torp
Status: Ikke prioritert

Hei!

 

Min kunde kjøper inn mange varer av samme varenummer, men med forskjellige Partinumre, der partiene har vesentlige forskjeller i innkjøpspris (forskjellig konfigurasjon fra leverandøren)

 

Alle varer av samme artikkel selges derfor til forskjellig til kunder med forskjellig pris hver gang, og alle tilknyttede innkjøp koster forskjellig hver gang og kjøpes inn med forskjellig pris hver gang. (derfor ikke mulig å bruke verken leverandørprisavtaler eller "lastcost" fra varen, eller gjennomsnittlig lagerkost fra varen.

 

Min kunde må alltid ha en prisbekreftelse fra sin leverandør som blir lagt inn som kost pr enhet i salgsordrebildet, men dette føres ikke over som innkjøpspris på innkjøpsordren. -(her brukes kostpris eller leverandørprisavtale)

 

Det som vil være en enkel løsning er å bruke samme funksjonalitet som ved kopiering av varens artikkelnummer, nemlig bruke den teksten som ligger på salgsordrelinjen, og IKKE varens benevning fra varekortet.

 

Jeg ønsker at det lages en hake her:

StigTorp_0-1668435823293.png

 

Denne skal ved avhuking hente denne prisen:

StigTorp_1-1668435860180.png

Dette vil medføre at det vil være mulig å planlegge salgsordre MED tilknyttede innkjøp på en meget lettere måte, og forenkle evt feil med innkjøpspriser på innkjøpsordre.

/Stig

5 Kommentarer
Kreegah
CONTRIBUTOR *
av Kreegah

Det er et større behov for at visma.net financial skal fungere "flytende" for varer som ikke er lagervare.
Slik som her med parti/serienummer vare er det i dag en tungvint manuell prosess å flytte fra salgsordre til innkjøpsordre, da ingen av feltene i salgsordren følger videre. Det gjelder også alternativt varenummer (eller parti/serienummer).  Løsningen Stig fremlegger virker som en enkel endring for at dette skal fungere godt.

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
av Edvard Berntzen

Hei @Stig Torp

 

Dette fungerer så lenge man har satt hake på Overstyr leverandørpris i Salgsinnstillinger. Merk at man uansett får overstyrt leverandørpris med denne haken av (skal meldes inn som feil). Valget innebærer altså at man både får overstyrt prisen og at denne blir med over til salgsordre (ser at beskrivelsen kunne vært bedre her). Si ifra hvis du ikke får det til å fungere evt. 

 

EdvardBerntzen_1-1694437958733.png

 

Mvh.

Edvard Berntzen

Business process advisor, Visma.net ERP.

 

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Ikke prioritert
 
Stig Torp
PARTNER
av Stig Torp

Herlig @Edv2 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"