Mine områder
Hjelp
Knut Sehested
CONTRIBUTOR ***

Skille mellom lagervare og skaffevare

av Knut Sehested (Oppdatert ‎29-06-2022 14:16 av Runar_Gulbrandsen VISMA )
Status: Ikke prioritert

Alle fysiske varer i dag registreres som lagervare, enten det er på lager eller om det alltid skal bestilles.

 

Det bør være mulig å tagge om man dette skal være en vare som skal være på lager eller om den skal være en "skaffevare" hver gang

4 Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei Knut,

Har et forslag til en kort og grei løsning på dette: Du kan legge til en vareattributt som indikerer hvorvidt varen er en skaffevare eller ikke, for eksempel ved bruk av en avhukingsboks. På denne måten kan du enkelt se i lagervarer-skjermbildet om varen er skaffevare. Dette vil ikke slå inn på bestillingsforslag, men her kan du også justere hvilket bestillingsforslag som skal være gjeldende, dersom du har parametere på dette på varen.

Din partner på Visma.net ERP kan løse dette for deg.

mvh
Stian Melheim
Azets Insight 

Knut Sehested
CONTRIBUTOR ***
av Knut Sehested

Hei,

 

Takk, god ide.

 

Da kan vi også lage en egen rapport som henter ut dette og lagerantall /antall solgt i en periode for å lage forcast på hva vi skal bestille

 

mvh

Knut

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Ikke prioritert

Hei Knut 😊

 

Vi takker for ditt innspill. Dette ønske vil dessverre ikke bli prioritert i denne omgang.


Ha en riktig fin dag!

 

Mvh
Runar Gulbrandsen

AndreasS1
CHAMPION **
av AndreasS1

Hei Runar

Det at dere ikke prioriterte denne saken liker jeg ikke, fordi jeg synes det er en basic funksjon i et lagersystem. Spesielt om systemet skal fungere for større firmaer med flere selgere og innkjøpere. 

- Atributter; er en mulighet, men quick-fiks, med manuell overvåkning. 
- Maks/min = 0; er en mulighet, men quick-fiks, med manuell overvåkning. 
Dette er quick-fikser som fører til halveise løsninger på noe som burde være standard. 


Ref Start:

Det er lurt å ha et ERP-system (Enterprise Resource Planning) som skiller mellom lagervarer og skaffevarer av flere grunner:

  1. Optimal lagerstyring: Ved å skille mellom lagervarer og skaffevarer kan du bedre styre lagerbeholdningen din. Lagervarer er de produktene eller materialene du har tilgjengelig på lageret ditt, mens skaffevarer er varer som må bestilles eller produseres for å møte etterspørselen. Ved å ha et klart skille mellom disse to typene varer kan du implementere mer effektive lagerstyringsstrategier, for eksempel just-in-time (JIT) eller min/max-bestillingspunkter, for å sikre at du har tilstrekkelig med varer på lager når det trengs.

  2. Riktig planlegging og innkjøp: Et ERP-system som skiller mellom lagervarer og skaffevarer, gir deg bedre innsikt i dine innkjøpsbehov. Du kan analysere dataene for å identifisere hvilke skaffevarer som ofte er nødvendige, og deretter planlegge og bestille disse varerne i tide for å unngå forsinkelser eller mangler. Dette hjelper deg med å opprettholde en jevn produksjonsflyt og oppfylle kundenes behov.

  3. Kostnadsstyring: Ved å skille mellom lagervarer og skaffevarer kan du ha bedre kontroll over kostnadene dine. Lagervarer er allerede tilgjengelige og kan brukes umiddelbart, mens skaffevarer krever tid og ressurser for å bli anskaffet eller produsert. Ved å overvåke og analysere kostnader knyttet til skaffevarer separat, kan du identifisere kostnadseffektive innkjøpskilder eller forbedre produksjonsprosesser for å redusere kostnader og forbedre lønnsomheten.

  4. Bedre prognoser og beslutningstaking: Et ERP-system som skiller mellom lagervarer og skaffevarer kan gi deg bedre data for prognoser og beslutningstaking. Ved å analysere historiske data om etterspørsel og lagerbeholdning for lagervarer, samt ledetider og bestillingsparametere for skaffevarer, kan du utvikle mer nøyaktige prognoser og bedre planlegge ressursene dine. Dette bidrar til å minimere risikoen for over- eller underproduksjon og hjelper deg med å ta informerte beslutninger om lagerbeholdning og innkjøp.

    I sum kan et ERP-system som skiller mellom lagervarer og skaffevarer bidra til bedre lagerstyring, mer effektive innkjøpsprosesser, kostnadsstyring og bedre beslutningstaking. Det gir deg bedre kontroll over ressursene dine og hjelper deg med å opprettholde en optimal produksjonsflyt for å møte kundenes behov på en effektiv og kostnadseffektiv måte.
    Ref slutt

    Ref "chat.openai.com", og jeg er helt enig.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"