Mine produkter
Hjælp

Spærring for direkte bogføring med finanskonto

af Erik Hojbjerg
Status: Implementeret

Har modtaget et ønske om at man på selve kontoplanen kan spærre for direkte bogføring. Det kunne eksempelvis være på samlekonto for kunder og leverandører, momskonto m.m.

 

Der findes dog en workaround for dette gennem" adgangs skabelon" 

 

 

6 Kommentarer
af Pål Natten Espeland
Status changed to: Status: Stem - vi vurderer!
 
af Krestina Ravn Dinesen

Det er helt sikkert noget der efterspørges. Jeg blev spurgt til det af en bogholder tidligere på ugen, der tog det helt som en selvfølge at man bare kan sættet et markering på en konto. Det er også noget vi undrer os meget over ikke bare er en standard ting i et ERP-system i dag.

Det nævnte workaround, er det gennem adgang pr. finansgruppe, hvor der så skal være en gruppe der holdes opdateret med samtlige brugere? 

af Pål Natten Espeland
Status changed to: Status: Stem - vi vurderer!
 
af Henrik Schytz

Måden at begrænse adgang til direkte bogføring i systemet sker ved hjælp af "Adgang til finanskonti" (GL104000).

Her opsættes brugerne, kontiene og underkonti, hvis man har det slået til.
Det betyder blot, at en bruger, som ikke skal have adgang til at bogføre en eller flere konti (direkte), ikke vil få kontoen eller kontiene vist i alle felter, hvor et kontonummeret kan indtastes, men det betyder ikke, at hvis systemet er sat op til at hente en af disse konti, i for eksempel salgsordremodulet, at den ikke vil bogføre på denne konto, når fakturaen bogføres.

 

Systemet er et stort åben system, og hvis man ønsker begrænsninger, så kan det gøres på flere niveauer, og såvidt jeg husker, så findes der vist kun en systemkonto, som der ikke kan bogføres på, og det er konto 81900 "Midlertidigt resultat".

af Adam Brandgaard
Status changed to: Status: Accepteret
 
af Pål Natten Espeland
Status changed to: Status: Implementeret