Mine områder
Hjelp
JohnK
CONTRIBUTOR **

Summering av kolonner i et utvalg.

av JohnK (Oppdatert ‎17-11-2021 13:55 av Runar_Gulbrandsen VISMA )
Status: Implementert

Det er ofte slik at en kunne tenke seg å få opp sum av kolonner.

Dette gjelder uansett hvor en er i Financial.

For eksempel så kan det tenkes at en gjør et utvalg av faktura til en eller flere kunder og en ønsker å se summen av disse.

I dag må en ta listen ut i excel for å summere.

Kunne en lagt inn en linje nederst på siden, som alltid summerte valgte/synlige kolonner så hadde dette vert en fantastisk forbedring og spart mye tid for mange.

5 Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous
Status changed to:

Hei,

 

Det finnes en funksjon for dette. I forespørselen kan du velge "Aggregering per kolonne" og du vil få opp sum nederst i utvalget.

 

Her er et eksempel.

Standard liste over utgående faktura:

 

Fakturaliste_Standard.png

Samme liste, med aggregering aktivert:

Fakturaliste_med_aggregering.png

Her ser du summene nederst i listen.

 

Vil dette løse ønsket ditt?

JohnK
CONTRIBUTOR **
av JohnK

Hei og hvor velger jeg "Aggregering per kolonne"?

JohnK
CONTRIBUTOR **
av JohnK

Min oppfatning er at dette skulle en slippe å lete etter eller måtte velge. Det burde alltid være summering av beløp på valgte   kolonner. Viktig at en tenker forenkling for bruker og ikke skjulte "features"

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei igjen,

 

Visma.net ERP har en rekke funksjoner som man velger om man skal bruke eller ikke. Det er en del av implementeringsprosessen å bestemme hva som passer for deg. Her skal din partner hjelpe til slik at du opplever systemet som riktig satt opp.

 

Jeg vil nå forklare hvordan man legger til summering i et skjermbilde, men det er viktig å poengtere at dette vanligvis gjøres av en superbruker eller en konsulent som har fått opplæring. Hvis du synes det blir i meste laget så anbefaler jeg deg å ta kontakt med din partner for veiledning.

 

Får å skru på aggregering trenger du brukerrollen "Customizer". Da skal du kunne trykke Tilpasning - Rediger generell forespørsel:

 

Fakturaliste_Tilpasning.png

 

Nå åpnes et vindu som viser hvordan skjermbildet er bygget opp. Her kan man gjøre mye endringer, men vi skal fokusere på summering av bruttobeløp.

 

Gå til fanen Resultatrutenett og finn det feltet som du ønsker å summere. Helt til høyre velger du aggregering per kolonne, som vist i skjermklippet under:

 

Fakturaliste_med_aggregering_2.png

Når du er ferdig kan du trykke Lagre og deretter Vis forespørsel. Nå vises sum nederst 🙂

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous
Status changed to:

Her er for øvrig en artikkel som viser flere eksempler:

 

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-ERP/Totalverdier-pa-foresporsler/ta-p/300015

 

Jeg setter forslaget til Implementert da dette er en del av standarden.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"