Mine områder
Hjelp
BeritAnne
CHAMPION ***

Tillat matching mot Forhåndsbetalinger med Betalingsmetode 1

av BeritAnne
Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Utbetalinger i Behandle banktransaksjoner (CA306000) skal normalt føre til en av tre handlinger.

1. Match mot en allerede opprettet betaling

2. Opprette Leverandørbetaling og matche denne mot aktuelle dokumenter

3. Opprett Forhåndsbetaling der det ikke er dokument å matche mot

 

Denne idéen er knyttet til alternativ 3.

Slike Forhåndsbetalinger som blir opprettet i CA306000 får Betalingsmetode 1, hvilket er naturlig iom. at de kommer fra AutoPay.
Imidlertid så hindrer denne Betalingsmetoden at bruker på et senere tidspunkt kan matche Forhåndsbetalingen mot andre dokument.

Løsningen er selvsagt

  1. Gå inn på Betalingsmetoden (CA204000)
  2.  Innst. for Leverandørreskontro, Endre til Ikke påkrevd.
  3. Utfør de ønskede matchingene
  4. Sett Betalingsmetoden tilbake til Opprett samlebetaling

Men dette burde være unødvendig. Det er jo heller ikke ønskelig å drive å endre på disse innstillingene frem og tilbake hele tiden.

 

Ønsket er derfor at Forhåndsbetalinger kan matches mot andre dokument uten sjekk på om Betalingsmetoden er satt til opprett samlebetaling.

 

Alternativt kunne selvsagt slike forhåndsbetalinger fått en manuell Betalingsmetode (standard 4), men da vil man miste markeringen av at denne har kommet inn via AutoPay, og det kan være klienter som har endret Betalingsmetodene og slik sett bruker 4 for remittering.

 

3 Kommentarer
av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Hei Berit Anne 🙂

 

Vi ønsker å gjøre forbedringer innen forhåndsbetalinger i Visma.net ERP, så vi tar dette ønske med oss videre inn i de diskusjonene. 

 

 

Ha en riktig fin dag!

 

Mvh

Runar

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Jeg vet at dere arbeider med nye rutiner rundt betaling og det er veldig bra.

Nå har vi imidlertid funnet løsningen på problemet beskrevet ovenfor.

 

Dersom man i Bankinnstillinger (CA101000) setter 'Overstyr betalingsmetode ved behandling i bank' (helt nederst) til 4, så får Forhåndsbetalinger fra CA306000 Betalingsmetode 4 og kan matches med dokumenter på vanlig måte.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"