Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Varelagerstatuslinje på innkjøpsordre

av Anonymous (Oppdatert ‎17-11-2021 14:09 av Runar_Gulbrandsen VISMA )
Status: Implementert

Registrerer et ønske på vegne av kunden. Vil ha opp varelagerstatus nede i innkjøpsskjermbildet, slik det er tilgjengelig i salg. Se vedlagt skjermbilder.

24 Kommentarer
AndreasS1
CHAMPION **
av AndreasS1

Behovet for dette hos oss er så stort og prekært at jeg må påpeke en del ting her. Vi har nå bestilt alt for mye av flere artikler deler pga. denne problemstillingen. 

 

I vårt gamle system så var sto dette rett i bestillings modul, så vi fatter ikke at dette ikke er i Visma.net logistikk modul. 

SnipImage.JPG

 

Innkjøp:

Når vi jobber med innkjøp som er store så tar det alt for lang tid å sjekke om vi har delene i bestilling for å passe på at vi ikke bestiller opp for mye.

 

Salg: 

Når vi snakker med kunder på telefon og legger til artikler på salget og ikke har det på lager tar det alt for lang tid å sjekke om deler er på vei inn eller må bestilles. Kunder som ringer spør nå ofte "Halo er du der" når vi venter på å finne ting.

 

 

Noen årsaker til at det kan bli bestilt deler flere ganger på rad i perioder: 

- Stor pågang pga. sesong. 

- Mye pågang på noen deler i perioder. 

- Leverandør som ikke har klart å levere i tide på tidligere ordre (Spesielt nå i Corona tider).

 

1 artikkel tar fra 15-25 sec å sjekke status på under Lagerallokeringsdetaljer, når jeg veit akkurat hva jeg ser etter. 

 

25 artikler: 7 - 10 min

50 artikler: 14 - 20 min

100 artikler:  28 - 40 min

200 artikler: 56 - 80 min

 

Alvorlighets grad: Særdeles kritisk for vårt firma og ansatte.

 

Samme problem stilling: @"I bestilling" vise nederst i ordreregistreringsskjermbildet 

 

AndreasS1
CHAMPION **
av AndreasS1

Innkjøp:

På Innkjøp så hadde det vært absolutt best å ha fanen som man har inn på "legg til varer" rett i skjermbilde. Som vist på dette bilde. 

Innkjøp.png

AndreasS1
CHAMPION **
av AndreasS1

Salgsordre: 

 

Dette er jo en mulig løsning på å få indikasjon på hva som er på vei inn, men de ansatte synes ikke dette var helt OK. Så vi velger å fortsette å ha denne saken åpen som et ønske om forbedring. 

 

Bestilling i Visma net.png

av Runar_Gulbrandsen (Oppdatert ‎02-05-2022 14:25 av Markus Wang VISMA )
Status changed to: Status: Akseptert - Ikke Planlagt

SIGMA-62585

Per-Morten Foss
CONTRIBUTOR **
av Per-Morten Foss

Hei. Helt enig at dette er et "must" på innkjøps ordre. Kan ikke være mulig at vi skal hoppe fra vindu til vindu for å få bestilt en vare. Bruker alt for lang tid. 

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang (Oppdatert ‎05-10-2022 13:48 av Markus Wang VISMA )
Status changed to: Status: Implementert

I Innkjøp (PO301000) vises nå beholdning/tilgjengelighet for linjens lager for en markert varelinje. Funksjonen er implementert i Visma.net ERP versjon 9.17 publisert 04.10.2022.

 

I Varemottak (PO302000) vises som tidligere beholdning/tilgjengelighet for lokasjon for en markert varelinje.

 

2022-10-05 13_29_08-Innkjøp.png

 

 

 

AndreasS1
CHAMPION **
av AndreasS1

Hei og takk, men ikke alt som var i vårt ønske er med. Hva som er i bestilling vises ikke. Kan dere få med dette også? 

av Kjetil Vikse Moen

Jeg må si meg helt enig med Andreas. Selvsagt burde "i bestilling" også vise under her. Dette for å se om en allerede har noe i bestilling når en skal legge inn bestillingen. Da hjelper det lite å bare se hva som er tilgjengelig og tilgjengelig for levering. Vet vi kan sette opp bergningsregel for tilgjengelig slik at en kan regne det ut, men det skulle være helt unødvendig og det skaper andre konsekvenser ved feks. bestillingsforslag. 

 

Dette bør løses før dette endringsønsket kan lukkes.

Per-Morten Foss
CONTRIBUTOR **
av Per-Morten Foss

Hei

Fint at dere endelig har fått på plass hva som er tilgjengelig på lager i innkjøpsordre, men helt enig om at det er et "must" og også ha med hva som er i bestilling. Håper det kan komme ganske raskt da det vil gjøre hverdagen for en innkjøper mye lettere. Tar veldig lang tid hvis du skal gå igjennom en bestilling på over 10 linjer og sjekke om de er i bestilling fra før.

Dette bør også komme på salgsordre, slik at selgere kan se at det er laget en bestilling på aktuell vare.

TGB
CHAMPION *
av TGB (Oppdatert ‎07-10-2022 16:12 av TGB )

Vi vil få inn de 2 etterspurte verdiene veldig raskt, estimert til versjon 9.19. Takk for verdifull input 👍

 

Teknisk er det veldig rett frem å få dette tilgjengelig på salgsordre linjene også, men det er et problem med plassen her. Om man sitter med 4K eller 5K skjerm er alt greit, med mindre skjerm så blir dette en utfordring. Hva mener folket her er den beste løsningen? Splitte det på 2 linjer ?

av Kjetil Vikse Moen

Jeg tenker å splitte det på to linjer bør være en grei løsning. En linje med lagerstatuser og en linje med dekningsinfo for linjene. 

 

 

 

AndreasS1
CHAMPION **
av AndreasS1

Enig med Kjetil. Splitt på to linjer. 

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang (Oppdatert ‎10-10-2022 13:21 av Markus Wang VISMA )
Markus Wang
VISMA
av Markus Wang
Status changed to: Status: Akseptert - Planlagt
 
astridtufte
CONTRIBUTOR **
av astridtufte

vil det også være mulig å se når neste "innkjøp" /bestilling har forventet leveringsdato i den planlagte endringen?

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang

@astridtufte 

Det er ikke en del av de feltene vi legger til i denne omgangen. 
Legg det gjerne inn som et separat ønske. 

 

Mvh Markus Wang

Visma

AndreasS1
CHAMPION **
av AndreasS1

@astridtufte 

Er ikke dette mer vesentlig og ha i salgs bilde? 
Hva mener du med "forventet leveringsdato" er dette dato du får fra ordrebekreftelse? 

astridtufte
CONTRIBUTOR **
av astridtufte

Jeg ønsker at selgerne mine skal kunne vite når neste innkjøp er planlagt inn på lager. Gjerne på salgsordre ja. 

av Kjetil Vikse Moen

Legg gjerne inn link mot ønske du registrerer om du lager eget ønske på dette astrid. Så kan vi som har stemt her stemme der også 🙂

astridtufte
CONTRIBUTOR **
av astridtufte

Får ikke dere 2 spm fra deres salgsteam når det gjelder fremtidig beholdning når de legger salgsordre

Er det kjøpt inn mer ? Og når kommer det?

 

Nå kan man jo da se at det er en bestilling - men man jo allikevel for å gi kunder et godt svar og sette forventet leveringsdato sjekke i flere vinduer for å finne dato. Jeg mener første estimerte leveringsdato av innkjøpte varer burde komme opp på salgsordren. eget ønske kan sikkert oppprettes men syntes alt dette henger sammen

av Kjetil Vikse Moen

Jeg er partner, men kunder av meg har etterspurt det du nevner ja. Og er veldig for å få det med , men tenkte det var lurt om du la link til det nye ønsket du eventuelt registrerer på dette. Siden @Markus Wang fra Visma ba deg lage en separat ide på det du nevner her (ref svar ovenfor). Så skal hvertfall jeg inn og stemme på det ønsket også. 

av Kjetil Vikse Moen

Se følgende ønske på salg @astridtufte  som jeg har registert tidligere ang. salgsmodulen, der har jeg nevnt dette med forventet leveringdato. Der er det lagt inn for salg. Dette ønsket her inne gjelder innkjøpsskjermbildet.

 

https://community.visma.com/t5/Ideer-i-Visma-net-ERP/quot-I-bestilling-quot-vise-nederst-i/idi-p/312...

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang
Status changed to: Status: Implementert

Vi har nå lagt til feltene "Ved innkjøp" og "Ved varemottak" i Innkjøp (PO301000). Endringen er med i versjon 9.19 publisert 25.10.2022. Du kan lese mer i dette brukertipset.

 

Dette kommer i tillegg til feltene "På lager", "Tilgjengelig" og "Tilgjengelig for levering" som ble implementert i Visma.net ERP versjon 9.17 publisert 04.10.2022.

 

MarkusWang_0-1666765923128.png

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"