Mine områder
Hjelp

Bedre håndtering av endringer på fordringer (Lån, utleggstrekk etc)

av Ingvild Fiskerstrand (Oppdatert ‎06-01-2022 14:51 av Hanna Eid VISMA )
Status: Stem - Vi vurderer!

Vi ønsker muligheten for å endre rente fra ny dato på lån fra arbeidsgiver på samme transaksjon, uten at det da har tilbakevirkende effekt. Per nå går det kun med fast rente på lån fra arbeidsgiver, der man i så fall må legge opp en ny transaksjon om renten skal endres.

8 Kommentarer
John Christian
CONTRIBUTOR ***
av John Christian

Dette savner vi også. Ser mange at det fort kan bli feil hvis man for hver renteendring skal både avslutte og starte en ny fast transaksjon. Vi savner også muligheten til at man kan velge at det er den til enhver tid gjeldene normrente som skal brukes. Det vil nok være en stor forbedring i forhold til det man hadde i lånemodulen til H&L lønn, og vil stort sett dekke behovet til renteendringer.

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!

LNO
CHAMPION ***
av LNO

Å endre faste transaksjoner uten at det blir tilbakevirkende effekt, er noe jeg ønsker meg på flere ting enn lån i arbeidsforhold.

F.eks å endre beløp på kantinetrekk. Virker tungvint å måtte avslutte alle kantinetransaksjoner og så opprette nye bare fordi vi skal endre beløpet

av Ingvild Fiskerstrand

Om beløpet på kantinetrekk er likt på alle ansatte så kan du legge beløpet på lønnsarten (under avansert og beløp) og da kan man endre det beløpet med ny dato for endring der.

LNO
CHAMPION ***
av LNO

Beløpet er ikke likt på alle

Poenget er at datostyringen på faste transaksjoner også kunne styre når endringer skal iverksettes - ref. funksjonaliteter i Aditro Lønn

av Ivar Helgeland - Dataplan (Oppdatert ‎21-10-2021 08:38 ( )

Dersom man skal endre månedlig beløp på et allerede opprettet utleggstrekk / bidragstrekk må man i dag sette sluttdato på eksisterende beløp for så  å opprette nytt trekk med nytt beløp, KID, Kreditortype, Kreditor samt kommentar

En mye bedre løsning vil være å tillate redigering av beløp og at det dukker opp et dato felt med fra dato når man legge inn nytt beløp. Spesielt når det gjelder bidragstrekk så er dette noe som kan endre seg hyppig ettersom den økonomiske situasjonen til den ansatte endrer seg

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!

LNO
CHAMPION ***
av LNO

Gjelder egentlig alle dato-felt korrigeringer.

Nå har jeg akkurat endret beløpet på innberetning av forsikringer for alle ansatte. Må avslutte fast transe og opprette ny transe, for hver enkelt linje. Blir ganske mange operasjoner 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"